|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (15.09.2019)
U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (19.08.2020)
Seznámit studenty se základními principy kognitivní a kognitivně-kulturní lingvistiky a zprostředkovat zkušenost se zkoumáním jazyka (ať už mluveného, nebo znakového) na tomto základě. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)
Aktivní účast (75%) s přípravou (četba zadaných odborných textů, úkoly). Zpracování vybraného tématu (v patřičném kontextu popsat a interpretovat na základě principů kognitivní lingvistiky určitou sémantickou oblast vybraného jazyka, příp. několik znaků z vybrané sémantické oblasti, jimiž bude doložena určitá konceptuální metafora, kategorizační mechanismus apod.), a to jednak v podobě vystoupení na semináři (power-point), jednak závěrečné seminární práce. V případě distanční výuky bude využito komunikace prostřednictvím mailů a Moodlu (četba, úkoly). Závěrečné práce budou prezentovány jednak ve formě power-pointu prostřednictvím videokonference (platforma Zoom nebo Skype), jednak odevzdány písemně. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (30.06.2018)
Doporučená literatura (výběr): BARTMIŃSKI, Jerzy. Aspects of Cognitive Ethnolinguistics. London - Oakville: Equinox, 2009. ISBN 978-1-84553-342-7. BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury. Dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016, 170 s. ISBN 978-80-246-2883-7. GEERAERTS, Dirk - CUYCKENS, Hubert (eds.). The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford - New York: Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-514378-2. LAKOFF, george - JOHNSON, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. ISBN 80-7294-071-6. LAKOFF, George: Ženy, oheň a nebezpečné věci. Co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha: Triáda 2006. ISBN 80-86138-78-X. MYSLIVEČKOVÁ, Radka - HUDÁKOVÁ, Andrea - VYSUČEK, Petr (2001). Barvy v českém znakovém jazyce. In: Vaňková, I. (ed.): Obraz světa v jazyce. Praha: Univerzita Karlova. Filozofická fakulta, s. 63 - 77. ISBN 80-7308-005-2. PAJDZIŃSKA, Anna. Kategorie strukturující jazykový obraz světa: antropocentrismus a opozice "vlastní" - "cizí". In: Saicová Římalová, L. (ed.), Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II. Praha: FF UK, 2007, s. 27 - 44. ISBN 978-80-7308-212-3. Slovo a slovesnost, 71, č. 4, 2010. (Tematické číslo Perspektivy kognitivní (etno)lingvistiky.) ISSN 0037-7031. ŠŮCHOVÁ, Lucie (2011): Znakové jazyky: a kognitivní lingvistika: problematika konceptuálních metafor. Jazykovědné aktuality, XLVIII, č. 1 - 2, s. 5 - 15. ISSN 1212-5326. (Dostupné na: http://www.ujc.cas.cz/js/jaz_akt.htm) TAUB, Sarah: Language From the Body: Iconicity and Metaphor in American Sign Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-77062-9. VAŇKOVÁ, Irena: Základy kongitivní lingvistiky. Elektronická příručka přístupná v systému Moodle UK. VAŇKOVÁ, Irena: Kognitivní lingvistika v kulturních souvislostech. In: Krámský, D. (ed.), Kognitivní věda dnes a zítra. Liberec: Bor, 2009, s. 243-256. ISBN 978-80-86807-55-3. VAŇKOVÁ, Irena - NEBESKÁ, Iva - SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie - ŠLÉDROVÁ, Jasňa: Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3. VAŇKOVÁ, Irena - VODRÁŽKOVÁ, Veronika - ZBOŘILOVÁ, Radka (eds.): Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky. Schémata a stereotypy v mluvených a znakových jazycích. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017. WIERZBICKA, Anna. Semantics: Primes and Universals. New York - Oxford: Oxford University Press. 1996. ISBN 0-19-870003-2. WILCOX, Phyllis Perrin. A cognitive key: Metonymic and metaphorical mappings. ASL. Cognitive Linguistics, 2004, 15, s. 197-222. ISSN 0936-5907. WILCOX, Sherman: Signed Languages. In: Geeraerts, Dirk - Cuykens, Hubert (eds.): The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford - New York: Oxford University Press, 2007, s. 1113 - 1136. ISBN 978-0-19-514378-2. |
|
||||||||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (20.08.2020)
V rámci kognitivnělingvistického přístupu k jazyku předmět představuje základní myšlenky a pojmy americké kognitivní lingvistiky (tělesná zkušenost, metafora a metonymie, představová schémata, kategorizace na základě prototypu aj.), polské kognitivní etnolingvistiky (jazykový obraz světa, sterotyp, profily, studium konotací) a mezikulturní sémantiky (A. Wierzbicka - kulturně klíčové pojmy, primární a univerzální jednotky) a ukazuje možnosti jejich aplikace při studiu češtiny a českého znakového jazyka. Seminární složka předmětu vychází z individuálního zájmu studentů o srovnání určitých sémantických oblastí českého jazykového obrazu světa s obrazem světa ukotveným v českém znakovém jazyce (zejména v souvislosti s prostorovostí a tělesností), příp. s dalšími jazyky mluvenými i znakovými. Může to být např. konceptualizace emocí, rekonstrukce stereotypů v ČZJ, různé aspekty obrazu světa českých Neslyšících - s inspirací v existující české odborné literatury včetně bakalářských a diplomových pracích na podobná témata. Probírané tematické okruhy: 1. Základní principy kognitivní lingvistiky, možnosti kognitivního přístupu ke znakovým jazykům; 2. Kognitivní přístup k jazyku ve srovnání s přístupem komunikačním a strukturním; 3. Jazykový obraz světa; 4. Antropocentrismus a opozice vlastní - cizí; 5. Teorie konceptuální metafory (a metonymie); metafora a metonymie ve znakových jazycích - zdvojené mapování - ikonické a metaforické; 6. Představová (tělesná) schémata jako základ konceptuálního systému; 7. Kategorizace: tradiční přístup vs. kognitivistický; 8. Teorie stereotypu, významové profily a konotace. Kategorizace prostřednictvím prototypu / stereotypu ve znakových jazycích; 9. Slovo a znak z hlediska teorie pojmových profilů; 10. Mezikulturní sémantika: čeština a český znakový jazyk v širším kontextu. Materiály ke kurzu včetně jednotlivých přednášek (v power-pointu), textové příručky, skenů doporučené literatury aj. jsou přístupné v aplikaci Moodle.
V případě distanční výuky bude maximálně využito platformy Moodle, dále mailové komunikace, částečně i komunikace prostřednictvím videokonferencí (Skype, Zoom), zejména v souvislosti se závěrečnými prezentacemi.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (24.06.2016)
Kurz není určen jednooborovým studentům bakalářského studia CNES, kteří mají stejný předmět jako povinnou součást studijního plánu. |