PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Úvod do kognitivní lingvistiky - ACN300444
Anglický název: PVS/VS Introduction to Cognitive Linguistics
Zajišťuje: Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016 do 2018
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ACN100211
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
Neslučitelnost : ACN100211
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (15.09.2019)
Předmět seznamuje se základními principy kognitivnělingvistického přístupu k jazyku (vztah jazyka a kognitivity - metafora a metonymie, ikoničnost v jazyce, důraz na tělesnou zkušenost a ukotvenost v prostoru, kategorizace na základě prototypu ap.), včetně poukazů ke kulturním aspektům kognitivity (jazykový obraz světa, stereotyp, konotace). Na příkladu konkrétních sémantických oblastí (barvy, emoce, myšlení, socialita, čas...) ukazuje možnosti aplikace těchto principů při studiu češtiny a českého znakového jazyka.


U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (19.08.2020)

Seznámit studenty se základními principy kognitivní a kognitivně-kulturní lingvistiky a zprostředkovat zkušenost se zkoumáním jazyka (ať už mluveného, nebo znakového) na tomto základě.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.09.2020)

Aktivní účast (75%)  s přípravou (četba zadaných odborných textů, úkoly).

Zpracování vybraného tématu (v patřičném kontextu popsat a interpretovat na základě principů kognitivní lingvistiky určitou sémantickou oblast vybraného jazyka, příp. několik znaků z vybrané sémantické oblasti, jimiž bude doložena určitá konceptuální metafora, kategorizační mechanismus apod.), a to jednak v podobě vystoupení na semináři (power-point), jednak závěrečné seminární práce.

V případě distanční výuky bude využito komunikace prostřednictvím mailů a Moodlu (četba, úkoly). Závěrečné práce budou prezentovány jednak ve formě power-pointu prostřednictvím videokonference (platforma Zoom nebo Skype), jednak odevzdány písemně.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (30.06.2018)

Doporučená literatura (výběr):

BARTMIŃSKI, Jerzy. Aspects of Cognitive Ethnolinguistics. London - Oakville: Equinox, 2009. ISBN 978-1-84553-342-7.

BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury. Dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016, 170 s. ISBN 978-80-246-2883-7.

GEERAERTS, Dirk  - CUYCKENS, Hubert (eds.). The Oxford  Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford - New York: Oxford University Press, 2007. ISBN 978-0-19-514378-2.

LAKOFF,  george - JOHNSON, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. ISBN 80-7294-071-6.

LAKOFF, George: Ženy, oheň a nebezpečné věci. Co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha: Triáda 2006. ISBN 80-86138-78-X.

MYSLIVEČKOVÁ, Radka - HUDÁKOVÁ, Andrea - VYSUČEK, Petr (2001). Barvy v českém znakovém jazyce. In: Vaňková, I. (ed.): Obraz světa v jazyce. Praha: Univerzita Karlova. Filozofická fakulta, s. 63 - 77. ISBN 80-7308-005-2.

PAJDZIŃSKA, Anna. Kategorie strukturující jazykový obraz světa: antropocentrismus a opozice "vlastní" - "cizí". In:  Saicová Římalová, L. (ed.), Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II. Praha: FF UK, 2007, s. 27 - 44. ISBN 978-80-7308-212-3.

Slovo a slovesnost, 71, č. 4, 2010. (Tematické číslo Perspektivy kognitivní (etno)lingvistiky.) ISSN 0037-7031.

ŠŮCHOVÁ, Lucie (2011): Znakové jazyky: a kognitivní lingvistika: problematika konceptuálních metafor. Jazykovědné aktuality, XLVIII, č. 1 - 2, s. 5 - 15. ISSN 1212-5326. (Dostupné na: http://www.ujc.cas.cz/js/jaz_akt.htm)

TAUB, Sarah:  Language From the Body: Iconicity and Metaphor in American Sign Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-77062-9.

VAŇKOVÁ, Irena: Základy kongitivní lingvistiky. Elektronická příručka přístupná v systému Moodle UK.

VAŇKOVÁ, Irena: Kognitivní lingvistika v kulturních souvislostech. In: Krámský, D. (ed.), Kognitivní věda dnes a zítra. Liberec: Bor, 2009, s. 243-256. ISBN 978-80-86807-55-3.

VAŇKOVÁ, Irena - NEBESKÁ, Iva - SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie - ŠLÉDROVÁ, Jasňa: Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky.  Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.

VAŇKOVÁ, Irena - VODRÁŽKOVÁ, Veronika - ZBOŘILOVÁ, Radka (eds.): Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky. Schémata a stereotypy v mluvených a znakových jazycích. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2017.

WIERZBICKA, Anna. Semantics: Primes and Universals. New York - Oxford: Oxford University Press. 1996. ISBN 0-19-870003-2.

WILCOX, Phyllis Perrin. A cognitive key: Metonymic and metaphorical mappings. ASL. Cognitive Linguistics, 2004, 15, s. 197-222. ISSN 0936-5907.

WILCOX, Sherman: Signed Languages. In: Geeraerts, Dirk  - Cuykens, Hubert (eds.): The Oxford  Handbook of Cognitive Linguistics. Oxford - New York: Oxford University Press, 2007, s. 1113 - 1136. ISBN 978-0-19-514378-2.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (20.08.2020)

V rámci kognitivnělingvistického přístupu k jazyku předmět představuje základní myšlenky a pojmy americké kognitivní lingvistiky (tělesná zkušenost, metafora a metonymie, představová schémata, kategorizace na základě prototypu aj.), polské kognitivní etnolingvistiky (jazykový obraz světa, sterotyp, profily, studium konotací) a mezikulturní sémantiky (A. Wierzbicka - kulturně klíčové pojmy, primární a univerzální jednotky) a ukazuje možnosti jejich aplikace při studiu češtiny a českého znakového jazyka. Seminární složka předmětu vychází z individuálního zájmu studentů o srovnání určitých sémantických oblastí českého jazykového obrazu světa s obrazem světa ukotveným v českém znakovém jazyce (zejména v souvislosti s prostorovostí a tělesností), příp. s dalšími jazyky mluvenými i znakovými. Může to být např. konceptualizace emocí, rekonstrukce stereotypů v ČZJ, různé aspekty obrazu světa českých Neslyšících - s inspirací v existující české odborné literatury včetně bakalářských a diplomových pracích na podobná témata.

Probírané tematické okruhy: 1. Základní principy kognitivní lingvistiky, možnosti kognitivního přístupu ke znakovým jazykům; 2. Kognitivní přístup k jazyku ve srovnání s přístupem komunikačním a strukturním; 3. Jazykový obraz světa; 4. Antropocentrismus a opozice vlastní - cizí; 5. Teorie konceptuální metafory (a metonymie); metafora a metonymie ve znakových jazycích - zdvojené mapování - ikonické a metaforické; 6. Představová (tělesná) schémata jako základ konceptuálního systému; 7. Kategorizace: tradiční přístup vs. kognitivistický; 8. Teorie stereotypu, významové profily a konotace. Kategorizace prostřednictvím prototypu / stereotypu ve znakových jazycích; 9. Slovo a znak z hlediska teorie pojmových profilů; 10. Mezikulturní sémantika: čeština a český znakový jazyk v širším kontextu.

Materiály ke kurzu včetně jednotlivých přednášek (v power-pointu), textové příručky, skenů doporučené literatury aj. jsou přístupné v aplikaci Moodle.

 

V případě distanční výuky bude maximálně využito platformy Moodle, dále mailové komunikace, částečně i komunikace prostřednictvím videokonferencí (Skype, Zoom), zejména v souvislosti se závěrečnými prezentacemi.

 

 

 
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (24.06.2016)

Kurz není určen jednooborovým studentům bakalářského studia CNES, kteří mají stejný předmět jako povinnou součást studijního plánu. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK