PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Výchova a vzdělávání neslyšících - ACN300441
Anglický název: PVS/VS Issue of Education of the Deaf
Zajišťuje: Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017 do 2019
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ACN100208
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Neslučitelnost : ACN100208
Záměnnost : ACN100125
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.02.2019)
Vzdělávání žáků se sluchovým postižením v ČR - v historickém a mezinárodním kontextu.

U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.02.2019)

Cílem předmětu je (na základě kritické práce s informacemi) orientovat studenty v oblasti vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením u nás - včetně diachronního a mezinárodního kontextu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.02.2019)

Zápočet: aktivní účast v semináři (účast min. 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, úspěch u zápočtového testu.

Zkouška: Rozprava nad seznamem prostudované literatury. Níže uvedený seznam literatury jsou pouze orientační. Ke zkoušce je nutno prostudovat min. dvě cizojazyčné publikace, dvě publikace vydané před r. 1948, dvě publikace vydané v letech 1949–1989, dvě publikace vydané po r. 1989 a dále min. deset článků (z toho alespoň dva elektronické). Vše dle vlastního výběru, ale se vztahem k obsahu předmětu.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.02.2019)

Vybraná doporučená literatura:

ČERNÝ, V. Historický vývoj vzdělání a výchovy hluchoněmých. České Budějovice, Svaz spolků učitelů hluchoněmých, 1934.

EDWARDS, A.R. Words Made Flesh: Nineteenth-Century Deaf Education and the Growth of Deaf Culture (History of Disability). New York: NYU Press, 2014.

FULKA, J. Když ruce mluví. Gesto a znakový jazyk v dějinách západního myšlení. Praha: FF UK, 2017.

GREGORY, S. a kol. (eds) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha: UK, 2001.

HÁDKOVÁ, K., ŠIŠKA, J., ZHANG XIUYANG. Komparace přístupů uplatňovaných ve vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením v Číně, Nizozemí a Velké Británii. Speciální pedagogika, roč. 17, 2007, č. 4, s. 249-261.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012.

HRUBÝ. J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených: Část 1. [DVD ROM] Praha: Tiché učení, 2011.

HRUBÝ. J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených: Část 1. Praha: Tiché učení, 2011.

HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Neslyšící pedagogové1. pololetí školního roku 2011/2012. Přehled. Praha: FF UK, Ústav jazyků a komunikace neslyšících, 2012. [text, na kterém se podílelo 12 studentů oboru Čeština v komunikaci neslyšících, připraven k publikaci ve formě digitálního dokumentu na webu http://ujkn.ff.cuni.cz]

HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP-Tamtam, 2005.

HUDÁKOVÁ, A. Děti s vadou sluchu v základní škole a v nižších ročnících víceletého gymnázia. In Mertin, M., Ciprová, J., Budínská, M. (eds) Pedagogická a psychologická diagnostika pro učitele na ZŠ. 11. aktualizace. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2007, s. 1-37 (kap. C 3.4).

HUDÁKOVÁ, A. Milánský kongres: podrobnosti, souvislosti. InfoZpravodaj - Magazín informačního centra o hluchotě, 2012, roč. 20, č. 3, s. 7-10.

HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. [Disertační práce] Praha: UK, 2008. [obhájeno 19. 3. 2009; připraveno k tisku]

JANOTOVÁ, N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1998.

JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených I. Praha: SPN, 1990.

JUNGOVÁ, V. Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu - vývoj situace v ČR v posledních 30 letech. [Bakalářská práce] Praha: UK, 2014.

kol. autorů. Péče o sluchově postižené v Československé socialistické republice. Praha: Čes. svaz sluchově postižených, 1971.KOLÁŘ, J. První český ústav pro hluchoněmé v Čechách: Zvláštní otisk z časopisu Obzor hluchoněmých. České Budějovice: K. Fiala, 1926.

KOLÁŘ, J. Sto let vyučování hluchoněmých na Moravě: Zvláštní otisk z Obzoru hluchoněmých. České Budějovice, vl. nákladem, 1933.

KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.

LANE, H. Pod maskou benevolence. Praha: Karolinum, 2013.

LANE, H. When the Mind Hears: A History of the Deaf. Suffolk: Richard Clay Ltd., 1984.

LUPOMĚSKÝ, R. Průvodce problematikou neslyšících v bývalé Jugoslávii a v současném Srbsku. Praha: Neslyšící bez naděje, 2010.

MARSCHARJ, M., SPENCER, P.E. (eds) Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education. New York: Oxford University Press, 2003.

MÁZEROVÁ, R. Kultura komunity neslyšících v České republice: nástin vývoje komunity neslyšících do roku 1938. Budapešť: Open Society Institute, 1999.

NAJMANOVÁ, M. Státní maturita pro sluchově postižené studenty. [Diplomová práce] Praha: UK, 2008.

POTMĚŠIL, M. a kol. Psychosociální aspekty sluchového postižení. Brno: MU, 2010.

POTMĚŠIL, M. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP, 2012.

POTMĚŠIL, M. Projektování v surdopedii. Olomouc: UP, 2007.

POTMĚŠIL, M. Sluchové postižení a sebereflexe. Praha: Karolinum, 2007.

POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999.

POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: MU, 1996.

PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1994.

PULDA, M. Surdopedie. Olomouc: UP, 1992.

SEDLÁČEK, J. Hluchoněmý: jeho výchova a vzdělání. 1. díl. Praha: Svaz spolků učitelů hluchoněmých v R.Č.S., 1934.

SEDLÁČEK, J. Hluchoněmý: jeho výchova a vzdělání. 2. díl. Praha: Svaz spolků učitelů hluchoněmých v R.Č.S., 1937.

SOLOVJEV, I.M. a kol. Psychologie neslyšících dětí. Praha, SPN, 1977.

SOVÁK, M. a kol. Logopedie: Metodika a didaktika. Praha: SPN, 1987.

SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1986.

STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: ČUN, 1994.

UHERÍK, A. Hluchota, reč, poznanie. Martin: Osveta, 1990.

ZVONEK, A. Sluchově postižený pedagog. [Diplomová práce] Brno: PedF MU, 2001.

 

Další odborná literatura, zejm. vybrané studie z časopisů Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Studie z aplikované lingvistiky, Speciální pedagogika, Dětský sluch (InfoZpravodaj), Speciální pedagogika, portálu RVP apod., bakalářské a diplomové práce a legislativní normy související s probíranými tématy. 

K předmětu je založen kurz v Moodlu (www.dl1.cuni.cz), kde jsou průběžně vyvěšovány aktuální informace, další studijní texty a pokyny pro práci v semináři.

Požadavky ke zkoušce upravit
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (11.08.2015)

Zápočet: aktivní účast v semináři (účast min. 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, zápočtový test.

 

Zkouška: rozprava nad seznamem prostudované literatury. Níže uvedený seznam literatury je pouze orientační. Ke zkoušce je nutno prostudovat min. dvě cizojazyčné publikace, dvě publikace vydané před r. 1948, dvě publikace vydané v letech 1949-1989, dvě publikace vydané po r. 1989 a dále min. deset článků (z toho alespoň dva elektronické). Vše dle vlastního výběru, ale se vztahem k obsahu předmětu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.02.2019)

Předmět navazuje na většinu oborových předmětů vyučovaných v prvním ročníku bakalářského studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících, s některými z nich se částečně prolíná (zejm. s Kulturou českých neslyšících a s Dějinami hluchoty), jiné oborové předměty uvozuje (zejm. Komunikační přístupy ve vzdělávání neslyšících a předměty Modulu pedagogického). 

Během semináře by studenti měli, na základě kritické práce s texty, získat komplexní systémový – a zároveň relativně detailní – přehled o dnešní podobě vzdělávání Neslyšících (a obecněji o vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením). Poznatky o domácí situaci jsou usouvztažněny s širším kontextem mezinárodním; do převažujícího synchronního úhlu pohledu je včleněna i perspektiva diachronní. Velký důraz je kladen jednak na pochopení zásadního vlivu vzdělávání a jeho organizace na život neslyšících lidí jako jednotlivců a komunity Neslyšících jako celku, jednak na znalost relevantních legislativních norem a jejich aplikaci na konkrétní situace a jevy.

Součástí předmětu jsou exkurze do všech pražských škol pro sluchově postižené a jejich následná reflexe: (1) Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Výmolova ul., Praha-Radlice, (2) Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené Holečkova ul., Praha, (3) Gymnázium, Střední odborná škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, Praha 2, Ječná ul., (4) Bilingvální mateřská škola Pipan, Praha (+ další aktivity v budově v Hábově ul.).

 

Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají)

- školy hlavního vzdělávacího proudu, školy pro sluchově postižené: předškolní – základní – sekundární – terciální vzdělávání

- integrace, inkluze

- raná péče

- poradenské služby ve školství, speciálně pedagogická centra

- internáty, domovy mládeže

- kvalifikace pedagogů, neslyšící pedagogové 

- rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy

- maturitní zkouška, jdnotná přijímací zkouška na maturitní obory vzdělávání, jednotná závěrečná zkouška ve středních školách, testování žáků 5. a 9. ročníků ZŠ…

- EKOV při ASNEP, AP3SP, Centrum pro dětský sluch Tamtam...

- česká „školská“ legislativa

- mezinárodní „školská“ legislativa

- historie vzdělávání neslyšících u nás (v kontextu historie vzdělávání neslyšících v zahraničí)

- současné vzdělávání neslyšících ve vybraných zemích – porovnání se situací u nás

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (20.01.2017)

Kurz není určen pro studenty jednooborového bakalářského studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK