|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.02.2019)
U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.02.2019)
Cílem předmětu je (na základě kritické práce s informacemi) orientovat studenty v oblasti vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením u nás - včetně diachronního a mezinárodního kontextu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.02.2019)
Zápočet: aktivní účast v semináři (účast min. 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, úspěch u zápočtového testu. Zkouška: Rozprava nad seznamem prostudované literatury. Níže uvedený seznam literatury jsou pouze orientační. Ke zkoušce je nutno prostudovat min. dvě cizojazyčné publikace, dvě publikace vydané před r. 1948, dvě publikace vydané v letech 1949–1989, dvě publikace vydané po r. 1989 a dále min. deset článků (z toho alespoň dva elektronické). Vše dle vlastního výběru, ale se vztahem k obsahu předmětu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.02.2019)
Předmět navazuje na většinu oborových předmětů vyučovaných v prvním ročníku bakalářského studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících, s některými z nich se částečně prolíná (zejm. s Kulturou českých neslyšících a s Dějinami hluchoty), jiné oborové předměty uvozuje (zejm. Komunikační přístupy ve vzdělávání neslyšících a předměty Modulu pedagogického). Během semináře by studenti měli, na základě kritické práce s texty, získat komplexní systémový – a zároveň relativně detailní – přehled o dnešní podobě vzdělávání Neslyšících (a obecněji o vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením). Poznatky o domácí situaci jsou usouvztažněny s širším kontextem mezinárodním; do převažujícího synchronního úhlu pohledu je včleněna i perspektiva diachronní. Velký důraz je kladen jednak na pochopení zásadního vlivu vzdělávání a jeho organizace na život neslyšících lidí jako jednotlivců a komunity Neslyšících jako celku, jednak na znalost relevantních legislativních norem a jejich aplikaci na konkrétní situace a jevy. Součástí předmětu jsou exkurze do všech pražských škol pro sluchově postižené a jejich následná reflexe: (1) Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené Výmolova ul., Praha-Radlice, (2) Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené Holečkova ul., Praha, (3) Gymnázium, Střední odborná škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, Praha 2, Ječná ul., (4) Bilingvální mateřská škola Pipan, Praha (+ další aktivity v budově v Hábově ul.).
Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají) - školy hlavního vzdělávacího proudu, školy pro sluchově postižené: předškolní – základní – sekundární – terciální vzdělávání - integrace, inkluze - raná péče - poradenské služby ve školství, speciálně pedagogická centra - internáty, domovy mládeže - kvalifikace pedagogů, neslyšící pedagogové - rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy - maturitní zkouška, jdnotná přijímací zkouška na maturitní obory vzdělávání, jednotná závěrečná zkouška ve středních školách, testování žáků 5. a 9. ročníků ZŠ… - EKOV při ASNEP, AP3SP, Centrum pro dětský sluch Tamtam... - česká „školská“ legislativa - mezinárodní „školská“ legislativa - historie vzdělávání neslyšících u nás (v kontextu historie vzdělávání neslyšících v zahraničí) - současné vzdělávání neslyšících ve vybraných zemích – porovnání se situací u nás |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (20.01.2017)
Kurz není určen pro studenty jednooborového bakalářského studia oboru Čeština v komunikaci neslyšících. |