PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Úvod do psycholingvistiky - ACN300439
Anglický název: PVS/VS Introduction to Psycholinguistics
Zajišťuje: Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016 do 2017
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ACN100205
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D.
Neslučitelnost : ACN100205
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (25.01.2020)
Předmět poskytuje základní uvedení do problematiky oboru - vymezení a stručnou historii disciplíny, přehled aktuálních výzkumných oblastí psycholingvistiky se zvláštním zřetelem ke znakovým jazykům.

U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (11.01.2021)

Studenti získají představu o tématech, jimiž se psycholingvistika zabývá, a o metodách, které jsou k tomuto výzkumu využívány. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (21.01.2021)

Aktualizace pro LS 2020/2021:

Bude-li předmět muset probíhat distančně, podmínky zakončení předmětu se změní následujícím způsobem: splnění úkolů v distanční formě (písemné splnění zadaných úkolů; prezentace jednoho vybraného tématu při videokonferenci nebo jeho odevzdání v písemné formě), test z probrané látky (na dálku)

 

Aktualizace Podmínek zakončení předmětu kvůli koronavirovým opatřením (LS 2019/2020):

Splnění úkolů v distanční formě (písemné splnění zadaných úkolů a písemné zpracování prezentace jednoho vybraného tématu), test z probrané látky (na dálku).

 ___________________________________________________________

Aktivní účast a průběžná práce v semináři, zpracování a prezentace jednoho vybraného tématu. Písemný test ověřující znalosti v rozsahu probrané látky.

 
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (11.01.2021)

Základní literatura:

ALTMANN, Gerry. Výstup na babylonskou věž. Praha: Triáda, 2005.
EYSENCK, Michael W. - KEANE, Mark: Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2010. (vybrané části)
FERNÁNDEZOVÁ, Eva M. - SMITHOVÁ CAIRNSOVÁ, Helen. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. (vybrané části)
FIELD, John. Psycholinguistics. The Key Concepts. London - New York: Routledge, 2004 (nebo jiné vydání; relevantní hesla)
JANOUŠEK, Jaromír. Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada, 2015. (vybrané části)
MYNAŘÍKOVÁ, Lenka. Psychologie lži. Praha: Grada, 2015. (vybrané části)
WARREN, Paul. Introducing psycholinguistics. Cambridge et al.: Cambridge University Press.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie. Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum, 2016. (též v el. verzi)
Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2016. On-line: https://www.czechency.org/ (relevantní hesla)

Další literatura bude doporučována v průběhu kursu podle zájmu zúčastněných.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. (11.01.2021)

Přednáška uvádí do problematiky oboru, poskytuje základní přehled základních zkoumaných témat a seznamuje s užívanými výzkumnými metodami. V rámci jednotlivých témat je zvláštní pozornost věnována psycholingvistice znakových jazyků.

Seminář rozvíjí, popř. prakticky procvičuje látku probíranou na přednášce.

Předmět se zabývá následujícími tématy:

  • Vymezení oboru, základní obrysy jeho historie.
  • Metody psycholingvistických výzkumů, zdroje dat.
  • Jazyk a mozek, biologické základy jazyka.
  • Mentální slovník.
  • Produkce řeči a její modely.
  • Porozumění řeči a jeho modely.
  • Čtení a psaní.
  • Osvojování prvního jazyka dítětem, vícejazyčnost, osvojování druhého jazyka/učení se cizímu jazyku.
  • Vybrané jazykové a řečové poruchy u dětí i dospělých.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (24.06.2016)

Kurz není určen jednooborovým studentům bakalářského studia CNES, kteří mají stejný předmět jako povinnou součást studijního plánu. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK