PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Gesto a znak v dějinách myšlení - ACN300419
Anglický název: PVS/VS Gesture and Sign in History of Thinking
Zajišťuje: Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016 do 2017
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 25 / neurčen (25)
Minimální obsazenost: 4
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (11.08.2015)
Cílem kursu, který bude mít podobu jak historického přehledu (od Augustina do současnosti), tak systematické analýzy přesahující do lingvistiky a psychologie, bude ukázat jednak předpoklady a limity fonocentrického paradigmatu v lingvistice a filosofii, a jednak předložit určitou teorii jazyka (a jazykové akvizice), v níž by genetický a strukturní aspekt netvořil neslučitelnou alternativu. Otázka gesta a jeho vztahu k verbálnímu jazyku je pro myšlení problém přinejmenším od Platónova Kratyla. Nicméně systematický zájem o otázku gesta zanamenáváme hlavně v 18. století v souvislosti s epistemologickými otázkami (Diderot, Condillac aj.), ale samozřejmě také s prvními pokusy o kodifikaci znakového jazyka (abbé l´Epée). O sémiotickou klasifikaci gest se ve století devatenáctém pokusí např. Andrea de Jorio, Garrick Mallery nebo Wilhelm Wundt. Po dlouhé pauze se gesto stane předmětem zájmu až ve století dvacátém, a to jak ve spojení s verbální komunikací (D. McNeill, A. Kendon, kromě jiného autor pozoruhodné knihy o znakových jazycích australských Aboriginců), tak s obnoveným zájmem o znakové jazyky (W. Stokoe, Klima/Bellugi, Harlan Lane a později mnoho dalších: S. Goldin-Meadow, ve Francii Chr. Cuxac atd. atd.), který zasáhne i tak odlehlé oblasti, jako je např. psychoanalýza (B. Virole, A. Meynard). Na takto vytyčeném lingvisticko-filosofickém poli potom vyvstává řada otázek, kterým zde budeme věnovat pozornost.

U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D. (30.08.2015)

Cílem kursu bude podat historický přehled různých způsobů uvažování o hluchotě a znakovém jazyce od antiky do dvacátého století.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Matějka (25.06.2015)

Použitá literatura (kromě primárních textů)

Benvenuto, A., Qu'est-ce qu'un sourd?, unpublished doctoral thesis, Univ. Paris VIII, 2009

Bruce, S. G., Silence and Sign Language in Medieval Monasticism, Cambridge UP, 2007

Corballis, From Hand to Mouth, Princeton UP, 2003

Curtiss, S., Genie: A Psycholinguistic Study of a Modern Day Wild Child, Academic Press 1977

Cuxac, Chr., Le langage des sourds, Paris, Payot 1983

La langue des signes française. Les voies de l'iconicité, Faits de langues, Ophrys 2000.

Emmorey, K., Language, Cognition and the Brain. Notes From the Sign Language Research, Lawrence Erlbaum Associates 2002

Emmorey, K., Reilly, J. (eds.), Language, Gesture and Space, Lawrence Erlebaum Associates 1995.

Goldin-Meadow, S., The Resilience of Language, Psychology Press 2008

Groce, N. E., Everybody Here Spoke Sign Language, Harvard UP 1985

Kendon, A., Gesture. Visible language as Utterance, Cambridge UP 2004

Sign Languages in Aboriginal Australia, Cambridge UP, 1988.

Klima, E, Bellugi, U., The Signs of Language, Harvard UP, 1988

Lane, H., The Wild Boy of Aveyron, Harvard UP, 1976.

When the Mind Hears. A History of the Deaf, Vintage, 1989

The Mask of Benevolence, Disabling the Deaf Community, Dawnsign Press 1999

Lévinas, E., Otherwise than Being, Duquesne 1998

McNeill, D., Hand and Mind, University of Chicago Press 1996

Gesture and Thought, University of Chicago Press 2005

Meynard, A., Quand les mains prennent la parole, Ed. Erès, 2002

Soigner la surdité et faire taire les sourds, Éd. Eres 2010

Merleau-Ponty, M., Phenomenology of Perception, Routledge 2002

Polich, L., The Emergence of the Deaf Community in Nicaragua, Gallaudet UP 2005

Sandler, W., Lillo-Martin, D., Sign Language and Linguistic Universals, Cambridge UP 2006

Schmitt, J-Cl., La raison des gestes dans l'occident médiéval, Gallimard 1990

Sedley, D., Plato's Cratylus, Cambridge UP 2003

Singleton, J.J., Newport, E.L., "When Learners Surpass Their Models: The Acquisition of American Sign Language from Inconsistent Input", Cognitive Psychology 49 (2004), p. 370 - 407.

Stokoe, W., Language in Hand, Gallaudet UP 2001

Streeck, J. Gesturecraft, John Benjamin, 2009.

Taub, S.F., Language from the Body, Cambridge UP 2001

Virole, B., La psychologie de la surdité, De Boeck, Bruxelles 2006

Volterra, V., Erting, C., From gesture to language in hearing and deaf children, Gallaudet UP 1994

Volterra, V., et al. "Gesture and the Emergence adn Development of Language", in: Tomasello, M., Slobin, D. (eds), Beyond Nature-Nurture. Essays in Honour of Elisabeth Bates, Lawrence Erlbaum Associates 2004

Yau Shun-Chiu, Création gestuelle et débuts du langage, Langages croisés, 1992

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D. (28.06.2017)

Podminkou atestace bude napsaní kratké práce (5 stran a vice) k jednomu z probiranych temat. K tematice přednášky se ovšem práce může vázat i volněji. Téma práce lze samozřejmě kdykoli s vyučujícím konzultovat osobně i po mailu.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D. (28.06.2017)

Cílem kursu, který bude mít podobu jak historického přehledu (od Augustina do současnosti), tak systematické analýzy přesahující do lingvistiky a psychologie, bude ukázat jednak předpoklady a limity fonocentrického paradigmatu v lingvistice a filosofii, a jednak předložit určitou teorii jazyka (a jazykové akvizice), v níž by genetický a strukturní aspekt netvořil neslučitelnou alternativu. Otázka gesta a jeho vztahu k mluvenému jazyku je pro myšlení problém přinejmenším od Platónova Kratyla. Nicméně systematický zájem o otázku gesta zanamenáváme hlavně v 18. století v souvislosti s epistemologickými otázkami (Diderot, Condillac aj.), ale samozřejmě také s prvními pokusy o kodifikaci znakového jazyka (abbé l´Epée). O sémiotickou klasifikaci gest se ve století devatenáctém pokusí např. Andrea de Jorio, Garrick Mallery nebo Wilhelm Wundt. Po dlouhé pauze se gesto stane předmětem zájmu až ve století dvacátém, a to jak ve spojení s verbální komunikací (D. McNeill, A. Kendon, S. Goldin-Meadow aj.), tak s obnoveným zájmem o znakové jazyky (W. Stokoe, Klima/Bellugi, Harlan Lane a později mnoho dalších: S. Goldin-Meadow, ve Francii Chr. Cuxac atd. atd.), který zasáhne i tak odlehlé oblasti, jako je např. psychoanalýza (B. Virole, A. Meynard). Na takto vytyčeném lingvisticko-filosofickém poli potom vyvstává řada otázek, kterým zde budeme věnovat pozornost.

1.    Úvod do problému: gesta a znakové jazyky (kontnuita nebo diskontinuita?). Kendonovo kontinuum.

2.     Gesta a znakové jazyky ve starověku: Platón (Kratylos), Lucretius (De rerum natura), Quintilianus (De institution oratoria)

3.     Gesta ve středověku: Sv. Augustin (De magistro), Thierry ze Chartres a klášterní znakové jazyky

4.     John Bulwer a Thomas Hobbes - hluchota jako deficit

5.     18. století: Condillac a Rousseau (úvahy o původu jazyků)

6.     18. století: abbé l’Epée a J.R. Pereire (metodické znaky vs orální metoda)

7.     18. století: D. Diderot - Lettre sur les sourd-muets (základy antropologie hluchoty)

8.     Pokud o kodifikaci gest u G. Austina (gesto v rétorickém kontextu); A. di Jorio a první pokus o etnografii gest; E. Tylor a jeho pojetí znakového jazyka.

9.     Garrick Mallery a jeho studie o znakových jazycích severoamerických indiánů

10.   Fenomenologie gesta: M. Merleau-Ponty. Mapování světa prostřednictvím gesta.

11.   Současná Gesture studies: A. Kendon, D. MacNeill, J. Streeck

12.   Shrnutí a závěr

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK