|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (24.01.2020)
U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011. |
|
||
Poslední úprava: Petra Dolejšová (17.02.2014)
Podrobněji se seznámit s problematikou komunikace Neslyšících, osvojit si další lexikální a gramatické struktury z českého znakového jazyka i způsoby jejich užívání. Důraz bude kladen na zvládnutí zpětné vazby, na osvojení znakové zásoby a specifických gramatických rysů českého znakového jazyka souvisejících s jeho simultánností a prostorovostí (nemanuální chování, klasifikátory, specifikátory velikosti a tvaru, směrová a prostorová slovesa apod.). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (10.06.2016)
LANGER, J. a kol. Slovník pojmů znakového jazyka pro oblast tělesné výchovy a sportu. [CD-ROM] Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-986-6. LANGER, J. a kol. Slovník pojmů znakového jazyka pro oblast vlastivědy. [DVD-ROM] Praha: Fortuna, 2007. ISBN 978-80-7373-019-2. LANGER, J. a kol. Slovník vybraných pojmů znakového jazyka pro oblast biologie člověka a zdravověda. [CD-ROM] Praha: Fortuna, 2008. ISBN 978-80-7373-041-3. Lexikologie pro základní školy. [CD-ROM] Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2003. MACUROVÁ, A., VYSUČEK, P. Poznáváme český znakový jazyk. Klasifikátorové tvary ruky. Speciální pedagogika, roč. 15, 2005, s. 22 - 35. ISSN 1211-2720 . MACUROVÁ, A., VYSUČEK, P. Slovní zásoba a terminologie českého znakového jazyka. Speciální pedagogika, roč. 18, 2008, s. 138-148. ISSN 1211-2720. NOVÁKOVÁ, R. a kol. Multimediální cvičebnice pro kurz český znakový jazyk. [DVD]. Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2011. NOVÁKOVÁ, R., ŠEBKOVÁ, H. Číslovky v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD-ROM]. 1. vyd. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-04-8. NOVÁKOVÁ, R., TIKOVSKÁ, L. Vizualizace prostoru a klasifikátory v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD-ROM]. 1. vyd. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-76-5. POTMĚŠIL, M. a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka A-N. Praha: Fortuna, 2002. ISBN: 80-7168-800-2. POTMĚŠIL, M a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka 0-Ž. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-7168-917-3. POTMĚŠIL, M a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka: doplněk 0-Ž. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-7168-946-7. SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika - český jazyk x český znakový jazyk. 1. vyd. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-07-9. ŠŮCHOVÁ, L. a kol. Evropské státy v českém znakovém jazyce. [CD-ROM] Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2009. ŠŮCHOVÁ, L. a kol. Slovník český jazyk - český znakový jazyk: Školská jazykovědná terminologie pro 1. a 2. stupeň základních škol. [CD-ROM] Praha: FF Univerzity Karlovy v Praze, 2007. ŠŮCHOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, R. Slovosled a střídání rolí v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD]. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-49-9.
Další literatura dle zadání vyučujícího předmětu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Radka Nováková (07.02.2021)
V semináři se studenti dále hlouběji seznamují s českým znakovým jazykem, osvojují si složitější lexikální a gramatické struktury českého znakového jazyka i způsoby jejich užívání. Důraz bude kladen na zvládnutí zpětné vazby, na osvojení znakové zásoby a specifických gramatických rysů znakového jazyka.
Výuka bude probíhat přímo v českém znakovém jazyce (bez výchozího nebo zprostředkujícího českého jazyka). Seminář se zaměřuje na recepci a schopnost porozumění delšímu projevu v českém znakovém jazyce (nejen lektora, ale i videozáznamů různých mluvčích - "autentickým textům" různých žánrů) a na produkci/vyprávění delších souvislých příběhů a vedení rozhovoru s Neslyšícími na vyšší úrovni dle témat. Projev každého studenta v českém znakovém jazyce bude min. jedenkrát za semestr zaznamenán a následně analyzován.
Při práci v semináři je pozornost průběžně zaměřena na dva základní okruhy (v nichž jsou zároveň upevňovány a prohlubovány dosud nabyté dovednosti a znalosti):
a) nemanuální prostředky (přání, zdůraznění tématu…) b) simultánnost c) prostor zástupný x prostor zobrazovací d) střídání rolí e) prostorová slovesa
a) Škola, rozvrh hodin, vyučované předměty (školy hlavního vzdělávacího proudu x školy pro sluchově postižené, rozdíly v organizaci výuky, ve skladě předmětů…) b) Práce (typy zaměstnání a jejich náplň, osobní zkušenosti s různými zaměstnáními a hledání práce…) c) Životopis (vlastní životopis, životopis slavné osobnosti…) d) Turistika e) Život v ČR, a jejich historie a tradice f) Zvířata |