PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Biografický přístup ve výzkumu soudobých dějin - YMO081
Anglický název: Biographical Approach to Research of Contemporary History
Zajišťuje: Program Orální historie - soudobé dějiny (24-KOHSD)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2016 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jana Wohlmuth Markupová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jana Wohlmuth Markupová, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jana Wohlmuth Markupová, Ph.D. (03.06.2014)
V kurzu se zaměříme na specifickou povahu biografického přístupu při zkoumání soudobých dějin a na základě četby vybraných textů se pokusíme zamyslet nad jeho možnostmi i limity. Zvláštní místo bude věnováno teorii personalismu, na které je (či může být) biografický přístup postaven, a metodologickým aspektům z toho plynoucím. Kurz je vhodný především pro studenty, kteří uvažují o zpracování biografie v rámci své závěrečné práce.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jana Wohlmuth Markupová, Ph.D. (22.10.2019)

1. Seznámení, představení kurzu, vymezení základních pojmů

2. Dichotomie dvou různých tendencí ve výzkumu soudobých dějin na příkladu již realizovaných orálněhistorických projektů

3. Tři různá paradigmata a biografický výzkum v jejich rámci aneb jak přistupujeme k výzkumu

4. Personalismus: hlavní myšlenky vybraných představitelů aneb jaký prazáklad může mít biografický výzkum

5. Biografické přístupy na prahu 21. století: postavení biografických prací v (akademickém) světě a jejich obecná kritika

6. Biografie, historie a mikrohistorie

7. Biografie a "Life-Writing"

8. Ideálně typický postup při zpracovávání biografie a práce s historickým pramenem (obecně)

9. Využití orální historie I.: prvotní návrh projektu, oslovení narátora a vyjednání spolupráce

10. Využití orální historie II.: příprava na rozhovory a jejich samotné vedení, specifika dlouhodobého orálněhistorického biografického výzkumu

11. Využití orální historie III.: výsledná analýza a interpretace v biografickém výzkumu

12. Využití archivních pramenů, jejich kritika a modelové situace, které mohou během výzkumu nastat

13. Využití literárních textů a ego-dokumentů a jejich kritika

 

Rozvržení referátů v ZS 2019/20

1. 10. Úvod

15. 10. Realizované OH diplomní projekty; dichotomie dvou tendencí

22. 10. Miloš Havelka: paradigmata (nejen) historického výzkumu

                Referát Havelka: Picková

29. 10. Personalismus: Černý, Šalda, Mounier, Patočka/Scheler

                Referát Černý + Šalda: Smelík

                Referát Mounier: Procházková

                Referát Patočka/Scheler: Gažda

5. 11. Ideálně typický postup při zpracování biografické práce a práce s pramenem

                Referát: Horský: Pramen: Kučerová

12. 11. OH: návrh projektu, oslovení, příprava na rozhovory

                Referát Valerie Yow: Pultrová

                Referát Třetí strana trojúhelníku: příslušné kapitoly: Vaicová

19. 11. – výuka odpadá

26. 11. – výuka odpadá

3. 12. OH: vedení rozhovorů

                Referát Třetí strana trojúhelníku: příslušné kapitoly: Oravcová

10. 12. OH: analýza a interpretace

                Referát Třetí strana trojúhelníku: příslušné kapitoly

17. 12. Archivní prameny

                Referát:

7. 1. Literární texty a ego-dokumenty

                Referát: Injajevová (Dopisy od Olgy)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK