PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Person Centered Approaches and their Use in Working with Frail Old People - RPZ102 (Validation, pre-therapy, basal stimulation, vidoetraining of interaction, reminiscence)
Anglický název: Person Centered Approaches and their Use in Working with Frail Old People
Zajišťuje: Katedra sociální práce (27-PSP)
Fakulta: Evangelická teologická fakulta
Platnost: od 2016 do 2017
Semestr: letní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: http://2 kredity
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Hana Janečková, Ph.D.
Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (19.01.2019)


The topic of the course is intended for students of theology as well as for students of social work and pastoral care, who want to be prepared for the demographic ageing of population and growin number of older people in our society, in communities and congregations. It will help the participants of the course to understand positive and negative consequences of ageing. It will specially aim to the problems connected with very old age, connected wit the losses in area of autonomy, health, communication and cognition. Examples of appropriate methods of work, approaches and therapies to support contact, dignity and social inclusion of old person will be brought and also the support of family carers.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MORAVEC (08.07.2015)

Cílem výuky tohoto předmětu je přiblížit studentům teologie i pastorační a sociální práce problematiku stárnutí populace, jak se projevuje v konkrétním životě sboru, komunity, rodin i v sociálnch službách. Prostřednictvím přednášek, cvičení a jejich reflexí se studenti budou učit vnímat diferencované potřeby starých lidí, navazovat s nimi kontakt, začleňovat je do života komunity, těžit z jejich životních zkušeností a užívat vhodných postupů k podpoře důstojnosti seniorů a pomoci rodinám poskytujícím podporu a péči o stárnoucí rodinné příslušníky. Seznámení se základy validace, pre-terapie, reminiscence, s prvky videotréninku i bazální stimulace pomohou absolventům tohoto kurzu při práci se seniory se specifickými potřebami (nemocnými, s demencí ap.)a jejich roinami.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (03.12.2019)

Ageing of population,  person centred approach/care, old old age, dementia, communication, reminiscence, story telling, creative work with older people, validation, pre-therapy, de-institutionalization, family carers, reminiscence projects to stimulate activity, train memory, use creativity. support dignity and identity of old people and people with dementia.

Literatura
Poslední úprava: MORAVEC (08.07.2015)

Brooker D.: Person-Centred Dementia Care, Making Services Better, Jessica Kingsley Publisher, London 2007

Čevela R., Kalvach Z., Čeledová L., Sociální gerontologie. Úvod do problematiky. Praha: Grada 2012. 264 s., ISBN 978-890-247-3901-4

Erikson, E.H. Životní cyklus rozšířený a dokončený - Doplněné vydání o devátém stupni vývoje od Joan M. Eriksonové. Přel. J. Šimek. Praha: Lidové noviny, 1999

Fail, N., Klerk-Rubin V., The Validation Breakthrough: Simple Techniques for Communicating with People with Alzheimer's and Other Dementias, Health Professions Predss, 2012, 294 s. ISBN 978-193-252-9937

Gibson, F (2004): The Past in the Present: Using Reminiscence in Health and Social Care. Baltimore, MD:Health Professions Press.

Janečková H., Vacková M: Reminiscence. Využití vzpomínek při práci se seniory. Praha: Portál 2010, 151 s. , ISBN 80-736-75-811, 978-807-367-581-3

Pörtner M., Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál 2009, 175 s., 978-80-7367-582-0

Prouty G., Van Werde D., Portner M: Preterapie, Praha, Portál 2005, 197 s., ISBN 80-7178-949-6

Schweitzer P, Bruce E. Remembering Yesterday, Caring Today, Reminiscence in Dementia Care. A Guide to Good Practice. London: Jessica Kingsley Publishers 2008, 224 s.,ISBN 978-1-84310-649-4

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (03.12.2019)

Přednášky, cvičení spojené s hodnotící a reflektující diskusí. Studium literatury, zpracování případové studie.

Sylabus
Poslední úprava: MORAVEC (08.07.2015)

1) Demografické stárnutí, jeho příčiny a důsledky, zisky a ztráty, naděje a obavy spojené s dlouhověkostí, úspěšné a neúspěšné stárnutí, sociální a zdravotní problémy vyššího věku

2) Tom Kitwood a maligní sociální psychologie. Péče o křehké seniory, dlouhodobá péče.

3) Přístupy orientované na člověka a jejich uplatnění v sociální práci a pastoraci. G.Prouty - preterapie.

4) E. Erikson, problematika životního cyklu, koncept validace podle Naomi Feilové

5) Další přístupy podporující komunikaci a práci se starými lidmi se specifickými potřebami (s problémy v komunikaci)

6) Využití reminiscence v práci se starými lidmi - nácvik dovedností v práci se vzpomínkami

7) Cvičení v reminicsenci

8) Videotrénink interakcí (VTI) a jeho využití při řešení obtížných situací v komuniaci.

9) VTI - cvičení

10)Závěrečné prezentace vybraných případových studií.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MORAVEC (08.07.2015)

Zápočet získají studenti na základě zpracování případové studie některého ze starých lidí ve svém okolí dle stanovené osnovy. Cílem bude prokázat porozumění konceptu přístupu orientovaného na člověka a jeho uplatnění v praxi.

Další doporučené předměty
Poslední úprava: MORAVEC (08.07.2015)

Sociální práce s vybranými cílovými skupinami na pomezí zdravotně sociálním (se starými lidmi, s lidmi trpícími demencí, s osobami se zkušeností s duševním onemocněním, s dlouhodobě nemocnými)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK