PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Obraz inkluzivního vzdělávání v českých médiích - RP5301
Anglický název: The image of the inclusive education in Czech media
Zajišťuje: Katedra sociální práce (27-PSP)
Fakulta: Evangelická teologická fakulta
Platnost: od 2016 do 2016
Semestr: oba
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (15)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
letní:neurčen / neurčen (15)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Petra Klvačová, Ph.D.
Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: Václav Lněnička (21.09.2016)
Kurz reaguje na aktuální debatu na téma inkluzívního vzdělávání, která v posledním půl roce ovládla česká média a do níž se jejich prostřednictvím zapojili i vrcholní politici a významní experti. Součástí této publicity byla mimo jiné i kampaň „Stop škodlivé inkluzi“, kterou vedl deník Blesk a která se stala skrze reakce a kritiku ostatních médií a mediálních analytiků samostatným fenoménem. Jakým způsobem různé názorové strany prezentovaly téma inkluzívního vzdělávání, jaké argumenty používaly, jak se jim dařilo mobilizovat na svou stranu různé výrazné aktéry? Lze hovořit o tom, že se některé z názorových stran podařilo ovládnout mediální prostor a definovat dominantní rámec tohoto tématu? Podařilo se nakonec zastáncům inkluzívního vzdělávání zvrátit negativní kampaň, kterou proti němu vedla některá média? Na tyto a další otázky budeme v rámci výzkumné dílny hledat možné odpovědi.
Cílem kurzu je seznámit studenty s kvalitativní analýzou dat, tak jak se používá v sociologické metodologii (a také v mediální analýze). Studenti si na příkladu novinových článků o inkluzi publikovaných na on-line verzích vybraných českých médií vyzkoušejí dílčí kroky analýzy – od formulace výzkumného problému přes výběr textů pro analýzu, psaní analytických poznámek a interpretaci až po psaní výzkumné zprávy. Smyslem kurzu je také to, aby se studenti naučili kriticky číst a rozumět mediálním sdělením a aby se seznámili s informačními zdroji novinářské práce.
Kurz je založen na společné práci na seminářích, menší úkoly budou studenti dělat v rámci domácí přípravy. Také proto je nezbytná účast na seminářích.


Program seminářů:
- formulace výzkumného problému: na příkladu vybraných článků z analyzovaného souboru ukázky toho, jak může být v kvalitativním výzkumu formulován výzkumný problém
- výběr článků pro analýzu: různé způsoby konstrukce výběru, rozhodnutí o vhodném výběru, začlenění popisu a zdůvodnění výběru do výzkumné zprávy
- analýza: organizace dat pro analýzu, vytváření prvních kategorií, ukázky toho, co všechno je možné v článcích analyzovat, hledání kategorií, vytváření kódů, psaní analytických poznámek, interpretace dílčích závěrů
- psaní textu: v průběhu celého semestru bude součástí práce na seminářích nejen příprava na psaní závěrečné seminární práce, ale přímo psaní dílčích částí textu
- oponentura výzkumné zprávy: kromě diskuze nad rozepsanými texty v průběhu semestru se po skončení kurzu a odevzdání seminárních prací pokusíme uspořádat závěrečnou oponenturu, diskuze může sloužit jako zpětná vazba pro studenty-autory výzkumné zprávy

Literatura
Poslední úprava: Václav Lněnička (21.09.2016)

TRAMPOTA, T. / VOJTĚCHOVSKÁ, M. (2012): Metody výzkumu médií. Praha: Portál

STRAUSS, A. / CORBINOVÁ, J. (1999): Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Václav Lněnička (21.09.2016)

Kurz je určen studentům bakalářského i magisterského cyklu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK