PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Přístupy orientované na člověka - RP5102 (Validace, pre-terapie, bazální stimulace, VTI, reminiscence v práci s lidmi vysokého stáří)
Anglický název: Person Centered Approaches and their Use in Working with Frail Old People
Zajišťuje: Katedra sociální práce (27-PSP)
Fakulta: Evangelická teologická fakulta
Platnost: od 2016 do 2017
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)Rozvrh není zveřejněn, proto je tento údaj pouze informativní a může se ještě měnit.
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: http://2 kredity
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Hana Janečková, Ph.D.
Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: MORAVEC (22.06.2016)
Téma je určené budoucím farářům i sociálním a pastoračním pracovníkům, kteří chtějí být připraveni na probíhající demografický vývoj spojený s rychle rostoucím počtem velmi starých lidí v naší společnosti, ve sborech i místních komunitách. Seznámí účastníky nejen se společenskými důsledky demografického stárnutí populace a riziky, které přináší vysoké stáří, ale přinese i konkrétní příklady vhodných metod práce a přístupů, které pomáhají udržet kontakt, podpořit důstojnost a sociálně začlenit seniory se sníženou soběstačností a pomoci pečujícím rodinám.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (29.09.2019)

Cílem výuky tohoto předmětu je přiblížit studentům teologie i pastorační a sociální práce problematiku stárnutí populace, jak se projevuje v konkrétním životě sboru, komunity, rodin i v sociálnch službách. Prostřednictvím přednášek, cvičení a jejich reflexí se studenti budou učit vnímat diferencované potřeby starých lidí, navazovat s nimi kontakt, začleňovat je do života komunity, těžit z jejich životních zkušeností a užívat vhodných postupů k podpoře důstojnosti seniorů a pomoci rodinám poskytujícím podporu a péči o stárnoucí rodinné příslušníky. Seznámení se základy validace, pre-terapie, reminiscence, s prvky videotréninku i bazální stimulace pomohou absolventům tohoto kurzu při práci se seniory se specifickými potřebami (nemocnými, s demencí ap.)a jejich rodinami.

Deskriptory
Poslední úprava: MORAVEC (22.06.2016)

Demografické stárnutí, vysoké stáří, životní cyklus, validace, reminiscence, pre-terapie, přístupy orientované na člověka, pečující rodina

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (02.11.2021)

Brooker D.: Person-Centred Dementia Care, Making Services Better, Jessica Kingsley Publisher, London 2007

Čevela R., Kalvach Z., Čeledová L., Sociální gerontologie. Úvod do problematiky. Praha: Grada 2012. 264 s., ISBN 978-890-247-3901-4

Erikson, E.H. Životní cyklus rozšířený a dokončený - Doplněné vydání o devátém stupni vývoje od Joan M. Eriksonové. Přel. J. Šimek. Praha: Lidové noviny, 1999

Fail, N., Klerk-Rubin V., The Validation Breakthrough: Simple Techniques for Communicating with People with Alzheimer's and Other Dementias, Health Professions Predss, 2012, 294 s. ISBN 978-193-252-9937

Gibson, F (2004): The Past in the Present: Using Reminiscence in Health and Social Care. Baltimore, MD:Health Professions Press.

Janečková H., Vacková M: Reminiscence. Využití vzpomínek při práci se seniory. Praha: Portál 2010, 151 s. , ISBN 80-736-75-811, 978-807-367-581-3

Pörtner M., Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál 2009, 175 s., 978-80-7367-582-0

Prouty G., Van Werde D., Portner M: Preterapie, Praha, Portál 2005, 197 s., ISBN 80-7178-949-6

Schweitzer P, Bruce E. Remembering Yesterday, Caring Today, Reminiscence in Dementia Care. A Guide to Good Practice. London: Jessica Kingsley Publishers 2008, 224 s.,ISBN 978-1-84310-649-4

Metody výuky
Poslední úprava: MORAVEC (22.06.2016)

Přednášky, cvičení spojené s hodnotící a reflektující diskusí. Studium literatury, zpracování případové studie.

Sylabus
Poslední úprava: MORAVEC (22.06.2016)

1) Demografické stárnutí, jeho příčiny a důsledky, zisky a ztráty, naděje a obavy spojené s dlouhověkostí, úspěšné a neúspěšné stárnutí, sociální a zdravotní problémy vyššího věku

2) Tom Kitwood a maligní sociální psychologie. Péče o křehké seniory, dlouhodobá péče.

3) Přístupy orientované na člověka a jejich uplatnění v sociální práci a pastoraci. G.Prouty - preterapie.

4) E. Erikson, problematika životního cyklu, koncept validace podle Naomi Feilové

5) Další přístupy podporující komunikaci a práci se starými lidmi se specifickými potřebami (s problémy v komunikaci)

6) Využití reminiscence v práci se starými lidmi - nácvik dovedností v práci se vzpomínkami

7) Cvičení v reminicsenci

8) Videotrénink interakcí (VTI) a jeho využití při řešení obtížných situací v komuniaci.

9) VTI - cvičení

10)Závěrečné prezentace vybraných případových studií.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (02.11.2021)

Zápočet získají studenti na základě zpracování případové studie některého ze starých lidí ve svém okolí dle stanovené osnovy s využitím společně vytvořeného reminiscenčního kreativního produktu.  Cílem bude prokázat porozumění konceptu přístupu orientovaného na člověka a jeho uplatnění v praxi.

Další doporučené předměty
Poslední úprava: MORAVEC (22.06.2016)

Sociální práce s vybranými cílovými skupinami na pomezí zdravotně sociálním (se starými lidmi, s lidmi trpícími demencí, s osobami se zkušeností s duševním onemocněním, s dlouhodobě nemocnými)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK