Poslední úprava: RNDr. Ondřej Pangrác, Ph.D. (14.02.2018)
Přednáška probírá středně pokročilé techniky pro návrh a analýzu algoritmů a ilustruje je na
konkrétních kombinatorických
problémech. Pro mnohé optimalizační problémy je obtížné navrhnout algoritmy, které je vyřeší
optimálně a zároveň rychle
(např. pro NP-úplné problémy). V takovém případě studujeme tzv. aproximační algoritmy, které pracují
rychle, a najdou
řešení více či méně blízké optimálnímu řešení. Často pro návrh algoritmů (aproximačních i
jiných) používáme náhodnost,
což umožňuje řešit některé úlohy efektivněji nebo řešit úlohy jinak neřešitelné.
Doporučeno pro 3. roč
Poslední úprava: RNDr. Ondřej Pangrác, Ph.D. (14.02.2018)
This course covers techniques for design and analysis of algorithms, demonstrated on concrete
combinatorial problems. For many optimization problems it is impossible (or NP-hard) to design
algorithms that find an optimal solution fast. In such a case we study approximation algorithms that work
faster, at the cost that we find a good solution, not necessarily an optimal one. Often we use randomness
in design of (approximation and other) algorithms, which allows to solve problems more efficiently or even
to solve problems that are otherwise intractable. Recommended for the 3rd year.
Literatura -
Poslední úprava: G_I (28.05.2012)
D. P. Williamson, D. B. Shmoys: The Design of Approximation Algorithms, Cambridge University Press, 2011.
J. Kleinberg, E. Tardos: Algorithm Design, Pearson, 2006.
Poslední úprava: prof. RNDr. Jiří Sgall, DrSc. (11.10.2017)
This course covers techniques for design and analysis of algorithms, demonstrated on concrete combinatorial problems. For many optimization problems it is impossible (or NP-hard) to design algorithms that finds an optimal solution fast. In such a case we study approximation algorithms that work faster, at the cost that we find a good solution, not necessarily an optimal one. Often we use randomness in design of (approximation and other) algorithms, which allows to solve problems more efficiently or even to solve problems that are otherwise intractable. Recommended for the 3rd year.