PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Modelové přípravy učitele zeměpisu - MZ340S643
Anglický název: Model Preparations for Teachers of Geography
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2014 do 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.
Atributy: Geografie - volitelné
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. (16.02.2018)
Kurz je navržen tak, aby prohluboval postoje k učitelské profesi stejně jako ujasnění si osobního pojetí výuky zeměpisu. Zejména jsou procvičovány dovednosti spojené s projektováním zeměpisného učiva, dále pak dovednost podporovat a motivovat žáky k učení se zeměpisu, používat vhodné metody a formy výuky (z hlediska pedagogického a psychosociálního) a dovednost na základě předem stanovených kritérií hodnotit vlastní činnost (sebereflexe) a činnost ostatních.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. (16.02.2018)

 

Kalhous, Z., Obst, O., et al. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.

Hunterová, M. (1999). Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál.

Pasch M., et. al (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodi­ně. Praha: Portál.

Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Pike, G., & Selby, D.(1994). Globální výchova. Praha: Grada.

Řezníčková, D. (2008). Zeměpis a mediální výchova. In.  N. Rutová (Ed.), Média tvořivě. Metodická příručka mediální výchovy (s. 238-246, 249-252). Kladno: Aisis, o. s.

Řezníčková, D., et al. (2008). Náměty pro geografické a environmentální vzdělávání: Výuka v krajině. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje.

Řezníčková, D. (2012). Zeměpis a zeměpisné otázky. In D. Mandíková, J. Houfková, et al., Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. (s. 19-21, 129-130). Praha: Česká školská inspekce.

Řezníčková, D. et al. (2012). Praha a její okolí: region známý neznámý. Praha: Nakladatelství P3K.

Řezníčková, D. et al. (2012). Geografie. Aktivně, aktuálně a s aplikacemi. Praha: Nakladatelství P3K.

Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. (16.02.2018)

Záměrem předmětu je vytvářet podnětově bohaté prostředí, jež napomáhá studentovi ujasnit si osobní pojetí výuky zeměpisu. S určitým zjednodušením lze říci, že v rámci semináře se procvičují dovednosti vztahující se k projektování, realizaci a hodnocení zeměpisné výuky. Důraz je zejména kladen na schopnost záměrného výběru podstatného učiva a jeho zprostředkování, na dovednost podporovat a motivovat žáky k učení se zeměpisu, dovednost používat vhodné metody a formy výuky (z hlediska pedagogického a psychosociálního) a dovednost na základě předem stanovených kritérií hodnotit vlastní činnost (sebereflexe) a činnost ostatních.

Podmínky pro zápis:

Účast možná pouze po absolvování zkoušek z pedagogiky a psychologie

Podmínky pro splnění studijních povinností:

Předložení, prodiskutování a zhodnocení seminární práce na přidělené nebo vybrané téma, aktivní účast na seminářích a dalších vybraných akcích (fakultní i mimofakultní semináře, konference)

Stručný program:

Účastníci semináře písemně zpracovávají vybrané učivo formou modelových příprav včetně zhotovení případných učebních pomůcek (pracovních listů, fólií, odborných textů, otázek a úkolů, her apod.) a prezentují je cestou mikrovyučování, popř. skupinových diskusí. Část semináře je věnována aktuálním otázkám českého školství a důkladnému rozboru dostupných učebnic a dalších učebních pomůcek. Frekventanti semináře se zúčastní i odborných akcí (např. seminářů v rámci Geoatestu, PAU, ČGS).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK