Cílem studia je pokus o geografickou syntézu pro vybraný český mikroregion. Student využije tvůrčím způsobem svých vědomostí, dovedností a orientace ve zdrojích informací získaných v 1. až 3. ročníku. Student pozná region z dostupných zdrojů i z vlastní průzkumné činnosti, prohloubí svůj vztah k regionu a získá zkušenosti, jichž může v budoucnu využít při svých aktivitách v regionu, kde bude působit. Student má příležitost proniknout do sféry regionální politiky, navázat kontakty v územně plánovacích a řídících institucích a seznámí se s možnostmi angažovat se v této sféře.
Studium vyžaduje d
Poslední úprava: JANU (07.08.2002)
The analysis of natural and social components of local region, regional centre or district town.
Cartographical, statistical and literary resources. Synthesis, discussion.
Principal constituent of the synthetic study (paper):
Historical development. The nature, economy, culture. Evaluation of environment (natural and social components) - the past, present and the future.
Local regional problems.
References
HAMPL, M. et al. (1996): Geografická organizace společnosti a transformační procesy v České republice. PřF UK, Praha.
SEYMOUR et al. (1987): Zelená planeta. Mladá fronta, Praha.
ADAMINA et al. (1989): Geographie in der Schweiz. Staatlicher Lehrmittelverlag Bern.
Literatura
Poslední úprava: JANU (06.02.2003)
HAMPL, M. a kol. (1986): Regionální struktura a vývoj systému osídlení ČSR. UK, Praha.
BIČÍK, I. a kol. (1989): Seminář ze zeměpisu. Učebnice pro 4. ročník gymnázia. SPN, Praha.
HAMPL, M. a kol. (1993): Geografická organizace společnosti a transformační procesy v České republice. PřF UK, Praha.
FORMAN, R. a kol. (1993): Krajinná ekologie. Academia, Praha.
NĚMEC, J. (1996): Chráněná území České republiky. Consult, Praha.
KUBEŠ, J., PERLÍN, R. (1998): Územní plánování pro geografy. Karolinum, Praha.
Atlas zdraví ČSFR. 1987.
Atlas životního prostředí ČSFR. 1992.
národní atlasy a tematické atlasy ČR
ročenky životního prostředí
výsledky sčítání lidu
lexikony obcí
územně plánovací dokumentace
Sylabus -
Poslední úprava: JANU (06.02.2003)
Cílem studia je pokus o geografickou syntézu pro vybraný český mikroregion. Student využije tvůrčím způsobem svých vědomostí, dovedností a orientace ve zdrojích informací získaných v 1. až 3. ročníku. Student pozná region z dostupných zdrojů i z vlastní průzkumné činnosti, prohloubí svůj vztah k regionu a získá zkušenosti, jichž může v budoucnu využít při svých aktivitách v regionu, kde bude působit. Student má příležitost proniknout do sféry regionální politiky, navázat kontakty v územně plánovacích a řídících institucích a seznámí se s možnostmi angažovat se v této sféře.
Hlubší poznání regionu se stane zároveň základem pro budoucí tvorbu učebního textu z geografie místní oblasti pro studenty gymnázia. Schopností zapojit se do diskusí či řešení regionálních problémů prokáže svou připravenost pro působení v rámci výuky zeměpisu při přípravě mladých lidí na aktivní občanský i profesní život, v němž by měli být schopni rozhodovat ve prospěch životního prostředí.
Studie vyžaduje širší pohled na region (město), student se proto orientuje v oborech: nauka o životním prostředí, sociální ekologie, ekonomie, regionální plánování, historie, dějiny umění a architektury.
Při zpracování zvoleného území prokazuje student dovednost pracovat se zdroji informací (vyhledávat, vybírat, hodnotit, interpretovat, znázorňovat atd.)
Podmínky pro udělení zápočtu:
zpracování seminární práce a aktivní zapojení ve výuce
Zkouška:
student prokáže zasvěcenou znalost regionu - historie, současný stav a hlavní problémy, strategie dalšího rozvoje
Stručný program:
a) Vymezení a definice regionu. Geografická poloha v širokých souvislostech. Kartografické podklady, prameny, literatura
b) Přehledná fyzicko geografická charakterizace území, kvalita přírodních složek prostředí, hodnocení krajiny
g) Sociální složky životního prostředí, sociální problémy, životní styl
h) Hlavní problémy regionu, územní plán, strategie dalšího vývoje
Poslední úprava: JANU (06.02.2003)
The aim of the course is an attempt at geographical synthesis for selected Czech microregion. A student will creatively use his/her knowledge, skills, and orientation in the information sources gained during the first three years of the study. A student will come to know the region as from available data as from own research activity, extend his/her relation to the region and gain the experience that can be used in the region of his/her place of work in the future. A student is given an opportunity to get into the sphere of regional policy, build contacts in physical planning and decision-making bodies and meet possibilities of being engaged in this sphere.
Deeper knowledge of the region will serve as a base for prospective creation of the study text of geography of local region for students at grammar schools. Readiness for activity in geographical education for preparation of young people for active personal and professional life, in which they should be able to decide for the benefit of the environment, will be proved by ability to get into discussions or by solution of regional problems.
Study requires a broader view of a region (town) and therefore it is necessary for students to orientate themselves in the following fields: the environment, social ecology, economy, regional planning, history, history of arts, and architecture.
At the process of the study of selected region a student proves his/her ability to work with information sources (to look for, select, evaluate, interpret, illustrate, etc.)
Conditions for credit obtaining:
Seminar work and active participation in lectures
Exam:
Student proves informed knowledge of a region - history, current state and main issues, strategy of further development
Brief programme:
a) Delimitation and definition of a region. Geographical location in broad context. Cartographic base, sources, literature
b) Physic-geographical characterisation of the territory, the quality of natural components of the environment, landscape evaluation