PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Geografie malé oblasti - MZ340P94
Anglický název: Geography of Local region
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2008 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Hana Kühnlová, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: JANU (06.02.2003)
Cílem studia je pokus o geografickou syntézu pro vybraný český mikroregion. Student využije tvůrčím způsobem svých vědomostí, dovedností a orientace ve zdrojích informací získaných v 1. až 3. ročníku. Student pozná region z dostupných zdrojů i z vlastní průzkumné činnosti, prohloubí svůj vztah k regionu a získá zkušenosti, jichž může v budoucnu využít při svých aktivitách v regionu, kde bude působit. Student má příležitost proniknout do sféry regionální politiky, navázat kontakty v územně plánovacích a řídících institucích a seznámí se s možnostmi angažovat se v této sféře.
Studium vyžaduje d
Literatura
Poslední úprava: JANU (06.02.2003)

HAMPL, M. a kol. (1986): Regionální struktura a vývoj systému osídlení ČSR. UK, Praha.

BIČÍK, I. a kol. (1989): Seminář ze zeměpisu. Učebnice pro 4. ročník gymnázia. SPN, Praha.

HAMPL, M. a kol. (1993): Geografická organizace společnosti a transformační procesy v České republice. PřF UK, Praha.

FORMAN, R. a kol. (1993): Krajinná ekologie. Academia, Praha.

NĚMEC, J. (1996): Chráněná území České republiky. Consult, Praha.

KUBEŠ, J., PERLÍN, R. (1998): Územní plánování pro geografy. Karolinum, Praha.

Atlas zdraví ČSFR. 1987.

Atlas životního prostředí ČSFR. 1992.

národní atlasy a tematické atlasy ČR

ročenky životního prostředí

výsledky sčítání lidu

lexikony obcí

územně plánovací dokumentace

Sylabus -
Poslední úprava: JANU (06.02.2003)

Cílem studia je pokus o geografickou syntézu pro vybraný český mikroregion. Student využije tvůrčím způsobem svých vědomostí, dovedností a orientace ve zdrojích informací získaných v 1. až 3. ročníku. Student pozná region z dostupných zdrojů i z vlastní průzkumné činnosti, prohloubí svůj vztah k regionu a získá zkušenosti, jichž může v budoucnu využít při svých aktivitách v regionu, kde bude působit. Student má příležitost proniknout do sféry regionální politiky, navázat kontakty v územně plánovacích a řídících institucích a seznámí se s možnostmi angažovat se v této sféře.

Hlubší poznání regionu se stane zároveň základem pro budoucí tvorbu učebního textu z geografie místní oblasti pro studenty gymnázia. Schopností zapojit se do diskusí či řešení regionálních problémů prokáže svou připravenost pro působení v rámci výuky zeměpisu při přípravě mladých lidí na aktivní občanský i profesní život, v němž by měli být schopni rozhodovat ve prospěch životního prostředí.

Studie vyžaduje širší pohled na region (město), student se proto orientuje v oborech: nauka o životním prostředí, sociální ekologie, ekonomie, regionální plánování, historie, dějiny umění a architektury.

Při zpracování zvoleného území prokazuje student dovednost pracovat se zdroji informací (vyhledávat, vybírat, hodnotit, interpretovat, znázorňovat atd.)

Podmínky pro udělení zápočtu:

zpracování seminární práce a aktivní zapojení ve výuce

Zkouška:

student prokáže zasvěcenou znalost regionu - historie, současný stav a hlavní problémy, strategie dalšího rozvoje

Stručný program:

a) Vymezení a definice regionu. Geografická poloha v širokých souvislostech. Kartografické podklady, prameny, literatura

b) Přehledná fyzicko geografická charakterizace území, kvalita přírodních složek prostředí, hodnocení krajiny

c) Obyvatelstvo

d) Vývoj osídlení

e) Kultura, tradice, kulturní památky

f) Ekonomická základna, transformační procesy, perspektivy

g) Sociální složky životního prostředí, sociální problémy, životní styl

h) Hlavní problémy regionu, územní plán, strategie dalšího vývoje

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK