PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Hodnocení ve výuce biologie - didaktické testy - MB180P11
Anglický název: Evaluation in Biology Education - Didactic tests
Český název: Hodnocení ve výuce biologie - didaktické testy
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2014 do 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 18
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Věra Čížková, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Věra Čížková, CSc.
Neslučitelnost : MB180C24
Je neslučitelnost pro: MB180C24
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Věra Čížková, CSc. (24.09.2020)
Předmět je zaměřen na problematiku ústního a písemného prověřování znalostí a dovedností žáků ZŠ a SŠ. Seznamuje s trendy v oblasti hodnocení v národním a mezinárodním kontextu i výsledky mezinárodních výzkumů.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Věra Čížková, CSc. (24.09.2020)

I.

Kalous, Z., Obst, O.: Školní didaktika, 2002, portál

Průcha Jan: Pedagogická evaluace, 1996, MU Brno

Vašátková, J. Úvod do autoevaluace školy, 2006, UP v Olomouci

II.

Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků, 2005, Grada

Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů, 2008, Portál

Slavík, J. Hodnocení v současné škole, 1999, Portál

Pařízek, V., Solfronk, J.: Obsah vyučování, Zkoušení a hodnocení žáků, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Praha 1996

Číhalová, E., Mayer, I.: Klasifikace a slovní hodnocení, Agentura Strom, Praha 1997

Schimunek, F.-P: Slovní hodnocení žáků, Nakladatelství Portál, Praha 1994

III.

Hniličková, J., Josífko, N., Tuček, A.: Didaktické testy a jejich statistické zpracování, SPN n. p., Praha 1972

Hrabal V., Lustigová, Z., Valentová, L.: Testy a testování ve škole, Středisko vědeckých informací pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, Praha 1992

Chráska, M.: Didaktické testy, Paido-edice pedagogické literatury, Brno 1999

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Věra Čížková, CSc. (24.09.2020)

Předpokladem pro zkoušku je písemné vypracování komplexní biologické úlohy obsahující 4 - 5 dílčích otázek.

Při zkoušce student prokáže:

1. znalosti jednotlivých problémových okruhů vymezených sylabem

2. orientaci v literatuře související s obsahem předmětu

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Věra Čížková, CSc. (24.09.2020)

Okruhy

1. Hodnocení žáků a jeho formy (současné trendy)

2. Slovní hodnocení a jeho využití v přírodopisu a biologii

3. Známkovat, či hodnotit slovně v přírodopisu a biologii

4. Sebehodnocení a jeho rozvíjení

5. Žákovské portfolio, jeho hodnocení a uplatnění v biologii

6. Vyhodnocování práce žáků pomocí kritérií; metoda I.N.S.E.R.T.

7. Chyby a objektivita hodnocení

8. Učitelovy subjektivní chyby při hodnocení žáků

9. Může být hodnocení spravedlivé?

10.Autoevaluace škol - hlavní oblasti hodnocení činnosti škol, nástroje

11.Didaktické testy - vlastnosti, význam, klasifikace testu

12.Didaktické testy - typy položek, srovnání, příklady, klady, zápory

13.Didaktické testy - hodnocení testů, analýza položek a chyb

14.Nová maturitní zkouška, postavení biologie

15.Výzkum TIMSS a PISA, specifika úloh, problémy českých žáků

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK