|
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)
Výběr, strukturace a transformace biologické učiva do učebních osnov ZŠ a SŠ. Metody a organizační formy výuky biologie, hodnocení výsledků výuky, tvorba didaktických testů a evaluační kritéria; modernizace vyučovacích podmínek, uplatnění IKT. Praktická cvičení. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)
Altmann, A. : Metody a zásady ve výuce biologie. SPN: Praha 1975. Altmann, A. : Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha 1975. Hrabal, V. a kol. : Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha 1994. Petty, G. : Moderní vyučování. Portál:Praha 1996. Průcha, J. : Pedagogická evaluace. MU: Brno 1996. Skalková, J. : Obecná pedagogika. ISV: Praha 1999. Švecová, M. a kol. : Cvičení z didaktiky biologie I. Karolinum: Praha 2000. Švecová, M. : Teorie a praxe zařazení školních projektů ve výuce přírodopisu, biologie a ekologie. Karolinum: Praha 2001. Standard základního vzdělávání Standard čtyřletého gymnázia Osnovy pro gymnázia Vzdělávací programy : Základní škola, Obecná škola, Národní škola Národní program rozvoje vzdělávání ( Bílá kniha) Státní program EVVO Učebnice přírodopisu pro základní školy Učebnice biologie pro střední školy |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (25.09.2020)
1. Vymezení předmětu didaktika biologie , oborová didaktika návaznosti na pedagogiku, psychologii, biologické vědní disciplíny
2. Učební dokumenty , vzdělávací programy učební plány a osnovy pro výuku přírodopisu na ZŠ a SŠ , zařazení přírodopisu ve vzdělávacích programech na ZŠ, specifika jednotlivých vzdělávacích programů ve vztahu k přírodním vědám Přírodovědné vzdělávání v rámci EU národní a školní kurikulum, nové trendy ve výuce přírodovědných předmětů ( integrace, projekty, tvorba širších oblastí nadřazených předmětům, přírodní vědy a jejich výuka ve státech EU)
3. Cíle výuky přírodopisu a biologie na různých stupních a typech škol klasifikace cílů , stanovení výchovně vzdělávacího cíle, Magerova metoda
4. Učebnice pro výuku přírodopisu na základní škole a na gymnáziu, funkce, strukturní prvky, seznamy učebnic schválených MŠMT ČR, schvalovací doložka, recenze učebnic, hodnocení obsahu učiva v učebnicích s využitím různých kriterií, specifika jednotlivých řad, učebnic, strukturace učiva
5. Vyučovací metody přehled a příklady jejich využití ve výuce biologie vzhledem ke specifikům různých věkových kategorií žáků, návaznosti především na psychologii a pedagogiku, motivace žáků
6. Vyučovací metody aktivizující žáky zařazení problémových metod - pozorování a pokus, autodidaktické metody - práce s pracovními listy a sešity, populárně vědeckou literaturou, určovacími klíči, atlasy
7. Klasické a moderní vyučovací prostředky nástěnný obraz (ukázky , kritéria pro výběr tohoto typu pomůcek) , folie přírodniny, herbáře, lihové preparáty, vycpaniny, využití multimédií
8. Vytváření pojmů a biologický nákres induktivní a deduktivní způsob, alternativní přístupy k vytváření pojmů, zásady při jejich tvorbě (nadřazenost, souřadnost, podřazenost), pojmová nejednotnost v používání pojmů v učebnicích, nákres , typy nákresu, zařazení ve výuce, náčrtníky používané v biologii
9. Příprava na vyučovací hodinu metodické pokyny ke zpracování přípravy, ukázky konkrétního rozpracování VH pro úroveň ZŠ a SŠ
10. Problémové úlohy a jejich zařazení v přírodopise a v biologii východiska tvorby problémových úloh , jejich třídění a využití ve výuce, příklady problémových úloh a jejich uplatnění při výuce různých biologických oborů
11. Hodnocení výsledků výuky biologie kvalitativní a kvantitativní hodnocení žáků ve vztahu k výuce biologie, didaktický test - varianty a typy testů, teorie a praxe tvorby testových položek, zpracování a interpretace výsledků testů a uplatnění při hodnocení výsledků výuky v biologii, mezinárodní programy TIMSS a PISA
12. Výchova ve výuce biologie složky výchovy z hlediska cílů, zdravý životní styl, protidrogová prevence Environmentální (ekologická) výchova a vzdělávání vymezení pojmů : ekologie, životní prostředí, ochrana přírody, environmentální aspekty v učivu biologie a způsoby jejich zařazení ve výuce, ekologicky orientované ZŠ, ekologické projekty, centra ekologické výchovy nejnovější trendy v mezinárodní environmentální výchově, soutěže v oblasti EV
13. Organizační formy výuky přírodopisu a biologie VH, laboratorní práce, seminář z biologie, praktická cvičení a exkurze (charakteristika, zařazení, příklady), skupinové vyučování, didaktické hry, školní projekty, Biologické soutěže a možnosti uplatnění tvůrčí činnosti žáků základních a středních škol
14. Specifika výuky geologických věd historie a současnost výuky geologických věd na ZŠ a SŠ, odlišnosti od věd biologických, specifické vyučovací prostředky , příklady motivace žáků
|