PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aspekty školní výuky na příkladu evoluční biologie - MB180C43
Anglický název: Didactics Aspects of Teaching Evolutionary Biology
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2015 do 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D. (06.10.2016)
Předmět je určen především studentům učitelských oborů. Jeho cílem je poskytnout přehled základních způsobů, kterými jsou poznatky ve školním prostředí předávány žákům a to na příkladu evoluční biologie. Účastníci si odnesou nejen praktické návody pro výuku evoluční biologie ve školním prostředí m, ale také představu o základních didaktických aspektech výuky.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D. (27.09.2017)

DAWKINS, Richard 2011: Největší show pod sluncem. Důkazy evoluce. Praha: Argo/Dokořán.

FLEGR, Jaroslav 2006: Zamrzlá evoluce aneb je to jinak, pane Darwine. Praha: Academia.

MARGULIS, Lynn 2004: Symbiotická planeta. Nový pohled na evoluci. Praha: Academia.

MARKOŠ, Anton; HAJNAL, László 2007: Staré pověsti (po)zemské aneb malá historie planety a života. Červený Kostelec: Pavel Mervart.

VÁCHA, Marek Orko 2005: Návrat ke stromu života. Brno: Cesta.

ZORMANOVÁ, Lucie 2014: Obecná didaktika. Praha: Grada Publishong.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D. (06.10.2016)

1. aktivní účast a max. jedna absence

2. Kritický rozbor novinového článku: Student si zvolí libovolný novinový nebo internetový článek, určený široké veřejnosti, popularizující nějaký nový vědecký poznatek z evoluční biologie (nedoporučuji vybírat si článek z webu PřF UK, jiných VŠ pracovišť, Vesmíru atp. - to by poněkud ztrácelo smysl, vhodné jsou naopak vědecké/popularizační texty z novin a podobných plátků). K článku si student dohledá původní odborný článek z impaktovaného časopisu (zpravidla je třeba jít přes několik médií) a stručně shrne (max. na A4), k jakému významového posunu ve sdělení původního a odvozeného článku došlo (doporučuji se zaměřit na hlavní, klíčové sdělení obou článků a dále např. na porovnání názvů článků atp.).

Práci (tj. původní i odvozený článek v plném znění, případně další mezi-články + kritické zhodnocení na A4) je nutno odevzdat elektronicky NEJPOZDĚJI TÝDEN PŘED vypsaným termínem zápočtu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D. (27.09.2017)

vizuální aspekty výuky - schémata, nákresy, obrazový materiál (pojem evoluce)

miskoncepty (Charles Darwin)

video a jeho místo ve výuce (vznik života; nové proudy v evoluční biologii)

didaktické hry I - role playing (fosilie)

didaktické hry II - simulační hry (teorie her a evoluce)

didaktické hry III - drobné hříčky (evoluční mechanismy)

didaktické hr y IV - deskové hry (evoluce člověka)

prezentování, diskuze (evoluce člověka)

monologické metody - výklad, vyprávění (biodiverzita a vymírání; definice druhu)

práce s textem (evoluce a stvoření)

exkurze (evoluce)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK