PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Výzkumné metody v přírodovědném vzdělávání - MB180C41
Anglický název: Research Methods in Science Education
Český název: Výzkumné metody v přírodovědném vzdělávání
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2014 do 2015
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: 18
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
RNDr. Vanda Janštová, Ph.D.
RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (15.02.2017)
Tento kurz je zaměřen na kvantitativní a kvalitativní metody pedagogického výzkumu v didaktice přírodovědných předmětů (s důrazem na didaktiku biologie, ale využitelný je i pro další učitelské obory na fakultě). Pro studenty má smysl především jako metodický průvodce všemi fázemi pedagogického výzkumu, který většina z nich nějakým způsobem realizuje v rámci své diplomové práce nebo závěrečné práce mimořádného studia učitelství. Seznámí se zásadami plánování výzkumu, navrhování hypotéz, základními metodami sběru kvantitativních a kvalitativních dat, tvorbou dotazníků a dalších výzkumných nástrojů v on-line prostředí, typy proměnných, základy statistického vyhodnocení dat a přípravou rukopisu odborného článku, posteru a přednášky na konferenci. Jedno cvičení bude věnováno metodice rozboru videozáznamu výuky.

Důležitou součástí kurzu bude také práce s literárními zdroji - vyhledávání vědeckých článků v databázích, osvojení zásad správného citování literatury, práce s nástroji na správu citací, zásady efektivního čtení vědeckých prací a tvorba krátkého review.

Kurz bude probíhat formou semináře - kombinace výkladu učitele, aktivní práce studentů s počítačem (vyhledávání literatury, vyhodnocení dat) během výuky, samostatné práce studentů (čtení vědeckých článků, realizace modelového výzkumného úkolu) a referátů o přečtených článcích a výsledcích vlastního modelového výzkumu (například diplomního projektu před spolužáky.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (15.02.2017)

Chráska M. 2010: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Grada, Praha, 265 str.

Gavora P. 2010: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno, 261 str.

Švaříček R.,Šeďová K. a kol., 2007: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha, 377 str.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK