Induktivní a deduktivní metody v matematice. Užití matematiky v praxi. Projektování, realizace a hodnocení vyučovacího
procesu.
Poslední úprava: T_KDM (25.02.2009)
Global view at basic school mathematics, didactic analysis od individual parts of curricula and evaluation of possible
approaches.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: T_KDM (21.05.2009)
Předmět pomáhá získat teoretické zázemí pro vyučování matematiky na základní škole a v nižších ročnících víceletých gymnázií.
Poslední úprava: ROBOVA/MFF.CUNI.CZ (12.02.2010)
The course helps to acquire the theoretical background for teaching mathematics in primary school and lower grade of high school.
Literatura -
Poslední úprava: T_KDM (21.05.2009)
Hejný, M. a kol. Teória vyučovania matematiky 2.
Odvárko, O. a kol. Metody řešení matematických úloh.
Soubor učebnic matematiky, pracovních sešitů a metodických příruček pro učitele pro 6. až 9. ročník základní školy.
Soubor učebnic matematiky pro nižší ročníky víceletých gymnázií.
Odvárko, O. - Robová, J. - Kadleček, J. Jak tvořit úlohy ze světa našich žáků.
Školské dokumenty, vzdělávací programy v matematice.
Doplňková literatura (časopisy pro učitele matematiky a jejich žáky - Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika, Rozhledy matematicko-fyzikální).
Poslední úprava: ROBOVA/MFF.CUNI.CZ (12.02.2010)
Literature (only in Czech):
Hejný, M. a kol. Teória vyučovania matematiky 2.
Odvárko, O. a kol. Metody řešení matematických úloh.
Soubor učebnic matematiky, pracovních sešitů a metodických příruček pro učitele pro 6. až 9. ročník základní školy.
Soubor učebnic matematiky pro nižší ročníky víceletých gymnázií.
Odvárko, O. - Robová, J. - Kadleček, J. Jak tvořit úlohy ze světa našich žáků.
Školské dokumenty, vzdělávací programy v matematice.
Doplňková literatura (časopisy pro učitele matematiky a jejich žáky - Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika, Rozhledy matematicko-fyzikální).
Metody výuky -
Poslední úprava: T_KDM (21.05.2009)
Seminář.
Poslední úprava: ROBOVA/MFF.CUNI.CZ (12.02.2010)
Seminar.
Sylabus -
Poslední úprava: T_KDM (21.05.2009)
Vytváření představ a pojmů, vytváření hypotéz (užití neúplné indukce a analogie), definice a věty ve školské matematice.
Klasifikace pojmů (užití Vennových diagramů), důkazy vět (důkaz přímý, nepřímý, sporem) a jejich význam ve školské matematice.
Význam úloh z mimomatemematických oblastí, matematizace reálných situací, tvorba a řešení slovních úloh.
Didaktická analýza učebnicového textu a písemného projevu žáka (analýza chyb).
Příprava vyučovací jednotky zaměřené na motivaci učiva, na osvojení nové látky, na procvičování a opakování učiva, příprava písemné práce.
Komunikace se žákem v průběhu výukového procesu.
Poslední úprava: ROBOVA/MFF.CUNI.CZ (12.02.2010)
Creating of ideas, concepts and hypotheses (use of incomplete induction and analogy), definitions and theorems in mathematics education.
Classification concepts (use of Venn?s diagrams), proofs of theorems (direct and indirect proof, proof by contradiction) and their importance in mathematics education.
Role of real problems, creating and solving them.
Didactic analysis of textbooks and student written exams (analysis of errors).
Preparation of teaching units aimed at motivation, learning of new knowledge, practice and repetition, preparation of written exams.
Communication with the student during the teaching process.