PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Tělesná výchova - volitelná - MS730C
Anglický název: Physical Education - Optional
Český název: Tělesná výchova - volitelná
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (31-730)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2009 do 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 1
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Další informace: http://www.natur.cuni.cz/~ktv/
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Vyučující: Mgr. Kateřina Feitová, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Lukáš Frantál
Mgr. Klára Kovaříková, Ph.D.
Mgr. Jaroslav Kulík
Mgr. Tomáš Kunst
PaedDr. Aleš Ludvík
doc. RNDr. Svatopluk Matolín, DrSc.
Ing. Mgr. Jan Novák
Mgr. Zdenka Polová
PaedDr. Věra Schätzová
PaedDr. Miroslava Šafandová
RNDr. Luděk Šefc, CSc.
RNDr. Luděk Šefc, CSc.
Mgr. Jan Zachař
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Feitová, Ph.D. (26.03.2018)

MS730C Tělesná výchova, poweryoga

Vyučující: Mgr. Kateřina Feitová

Rozsah: 0/1, Z, 1kr

Rozvrh: zimní semestr 2010, pondělí 10.00, 11.00, čtvrtek 7.30, 9.00, SCUK, A1

Podmínky pro splnění studijních povinností: aktivní účast na všech 12 lekcích (sem.), seminární práce,

Anotace

Cílem kurzu je pochopení principů technik "body and mind", zvládnutí základních jógových asán, nácvik správného dýchání - hluboký jógový dech, úvodní koncentrace a závěrečné relaxace. Dále pak seznámení s historií a filozofií jógy, seznámení s dalšími typy a druhy jógy. Vysvětlení principů poweryogy, jako jednoho z gymnastických pohybových programů. Pochopení rozdílností mezi jógou a poweryogou. Zdůraznění zdravotních benefitů.

Nejdříve je vysvětlena stavba lekce od úvodní koncentrace přes "prestrečink", základní sestavu - súrja namaskár, jednotlivé asány ve stoje i na zemi a závěrečnou relaxaci. Specifická pozornost je věnována dechu - pranájámě s cílem nacvičit správné dechové stereotypy, především hluboký jógový dech. Na závěr je diskutována problematika relaxačních technik.

Hlavní získanou dovedností studenta je samostatné provedení základní sestavy - vinyasy. Ovlivnění jednotlivých komponent zdravotně orientované zdatnosti, především svalové síly, flexibility a rovnováhy. Protože lekce je organizována formou skupinového cvičení, je cílem i rozvoj intersociálních vazeb studentů.

Celková zátěž: 10 kontaktních hodin, 2 teoretické semináře

Program:

30.9.

Teoretické seznámení s bezpečností v lekci, základní principy cvičení. Praktická ukázka základní lekce pro začátečníky.

7.10.

Úvodní informace o správném dýchání, úvodní koncentrace, základní sestava - súrja namaskár A

14.10

Zaměření na sestavu - súrja namaskár B

21.10.

Úvod do asán ve stoji - bojovník 1

4.11.

Úvod do asán ve stoji - bojovník 2

11.11.

Úvod do asán ve stoji - bojovník 3

18.11.

Význam a druhy předklonových pozic

25.11.

Význam a druhy úklonových pozic

2.12.

Torzní pozice - základ detoxikace

9.12.

Balanční pozice - osa těla, rovnováha

16.12.

Pozice na zemi I.

6.1.

Pozice na zemi II.

13.1.

Relaxační techniky

Pohybové programy fitness ve výuce TV na Přírodovědecké fakultě

1. Současný životní styl - problematika wellness a fitness

2. Pohybové programy fitness

2.1. Rychlé pohybové programy - cvičení aerobního charakteru

  • zdravotní benefity
  • druhy a typy cvičení
  • principy vytvoření choreografie - symetrie, asymetrie
  • metody učení - add on, block building, layering 32, inzerce, cross phrassing
  • práce s hudbou

2.2. Pomalé pohybové programy - techniky "body and mind"

  • zdravotní benefity
  • typy pomalých forem cvičení využívaných v komerčních hodinách (poweryoga, pilates, chi-toning, power-stretch)

2.3. Strečink - definice a význam

  • druhy strečinku (statický, balistický, dynamický, postizometrická relaxace, rytmický)
  • zásady provádění strečinku
  • zásady dýchání při strečinku
  • zařazení strečinku do tréninkové jednotky

2.4. Poweryoga jako fitness program

  • historie jógových cvičení
  • definice powerogy a její zdravotní benefity
  • dýchání - pranájáma
  • súrja namaskár - základní cvičební sestava
  • jednotlivé ásány a jejich význam

3. Základy didaktiky

3.1. Stavba lekce

3.2. Bezpečnost při vedení lekce

3.3. Základy životosprávy a pitný režim

Tenis:

Seznámení se zásadami bezpečnosti a s pravidly výuky na venkovních kurtech a v kryté hale.

Teorie základní tenisové hry, držení rakety, postavení a pohyb na kurtu, pravidla

Ukázka a nácvik základních tenisových úderů: forhend, bekhend, podání.

Skupinový a individuální nácvik jednotlivých úderů.

Opakování a střídání úderů ze základního postavení a při pohybu na dvorci.

Nácvik tenisové dvouhry a čtyřhry. Příprava pokročilých hráčů na tenisové turnaje děkanského a rektorského dne.

Plavání:

Plavání je po stránce biologické jednou z nejúčinnějších pohybových aktivit s velkým zdravotním významem.

V prvním ročníku na začátku semestru probíhají plavecké testy na 100m VZ, podle kterého jsou studenti rozděleni na dvě skupiny plavecké výuky.

1. ZÁKLADNÍ PLAVÁNÍ - zahrnuje studenty, slabé plavce, kteří nesplní limit do 3 minut na 100m VZ , případně neplavce. Studenti absolvují výuku 2x týdně po 45 minutách. Cílem výuky je odstranění strachu z vody a získání dokonalé adaptace na vodní prostředí. Hlavním záměrem výuky je zvládnutí základních plaveckých dovedností, jako je potápění, dýchání, splývání, orientace ve vodě, pády z okraje bazénu apod. V této skupině by se měli studenti naučit alespoň jeden plavecký způsob a bezpečně se pohybovat ve vodním prostředí. Dalším cílem je získat studenty pro pokračování plavecké činnosti v životě.

2. ZDOKONALOVACÍ VÝUKA - probíhá jeden semestr 1x týdně po 45 minutách a je zaměřena na rozvíjení již získaných plaveckých dovedností a zvládnutí účinné techniky u všech plaveckých způsobů. Dále se studenti učí starty a obrátky, dopomoc unavenému plavci, prvky záchrany tonoucího, základy synchronizovaného plavání i některé herní činnosti vodního póla. Během semestru je výuka také zaměřována na zlepšování fyzické kondice a prvky tréninku.

V případě zájmu a odpovídající výkonnosti mohou studenti navštěvovat tréninkové hodiny, jejichž cílem je zvyšování osobní zdatnosti a příprava na sportovní reprezentaci fakulty v rámci VŠ závodů (VŠ ligy, Českých akademických her atd.).

Softbal:

Naučit základy házení,chytání a pálení.

Zvládnout jednoduchá pravidla.

Pokročilejší studenty zapojit do turnajů DD a RD.

V průpravné části zlepšit pohybové vlastnosti / běh,odraz,sílu atd./.

Golf:

Jednoduchá pravidla.

Chování na hřišti.

Základní údery,čipování a patování.

Nadané studenty směřovat k získání zelené karty.

Uspořádat turnaj v rámci DD a účast na RD.

Volejbal:

  • seznámení s hrou, technika, taktika, pravidla
  • technická příprava jednotlivce - hra prsty, bagrem, smečování
  • technická příprava ve dvojicích, trojicích, ve skupinách, za pohybu
  • nácvik příjmu, smečování, podání, různá průpravná cvičení
  • taktická příprava, specializace (vědět, kde mám stát, v jaké roli působím)
  • průpravná hra, hra

Kanoe:

  • seznámení se sportem a bezpečností při jeho provozování
  • základy kanoistiky (jak držet pádlo, jak sedět v kanoi - stabilita,...)
  • stojatá voda: nácvik základního záběru, kontrazáběru, přitahování,

odtahování, otáčení lodě, zastavení na místě, stranový posun

  • tekoucí voda: základní zásady jízdy na tekoucí vodě
  • výlet

Pilates je cvičební systém, který rovnoměrně posiluje tělo a zlepšuje jeho držení. Důraz je přitom kladen na správné dýchání, koncentraci, kontrolu pohybů, přesnost a plynulost cviků. Cviky se zaměřují na posílení tzv. silného centra (oblast beder, břicha od pupku dolů a hýždí), ze kterého všechny pohyby vycházejí. Existují různé varianty: relaxační, s míčem, s obručí, gumou atd.

Obsah:

  • Seznámení se zásadami cvičení: power-house, dýchání, koncentrace, kontrola, přesnost, plynulost.
  • zvládnutí základních poloh
  • nácvik základní sestavy
  • základní sestava a její náročnější varianty

Basketbal:

V průběhu výuky si studenti prohloubí a rozšíří herní dovednosti, seznámí se herními kombinacemi a systémy basketbalu. Dále si osvojí pravidla/ basketbalu a streetbalu/, účastní se turnaje a seznámí s dalšími formami "basketbalu"

Obsah:

  • nácvik základních obranných a útočných činností jednotlivce;
  • nácvik obranných a útočných kombinací a systémů;
  • průpravné hry, řízená hra, organizace utkání;
  • základní pojmy z teorie basketbalu, organizační struktura basketbalového oddílu;
  • pravidla basketbalu
  • turnaj

Akvaerobik

Zábavná forma cvičení, která využívá přirozeného odporu a vztlaku vody a představuje nenásilnou a účinnou formu fyzické zátěže. Cvičení ve vodě je zaměřeno na zlepšení všech složek fyzické zdatnosti:

Svalovou vytrvalost a sílu, správné držení těla, aerobní kapacitu, pružnost kloubů a nervosvalovou koordinaci.

Obsah:

  • Základní informace o cvičení/oblečení, jídlo, pití, konsultace s lékařem/a bezpečnostní opatření, seznámení s kontraindikacemi cvičení
  • Zvládnutí jednotlivých prvků v mělké vodě
  • Zvládnutí jednotlivých prvků v hluboké vodě
  • Zvládnutí jednotlivých prvků v mělké vodě s náčiním/destičky, nudle, desky, akvapásy, rukavice/
  • Zvládnutí jednotlivých prvků v hluboké vodě s náčiním
  • Nácvik sestav

Posilování:

Vyučující: Mgr. Jan Zachař

Rozsah: 0/1 Z, 1 kr.

Rozvrh: ZS 2010, úterý 9.00-10.30, čtvrtek 12.00-13.00, posilovna SCUK

Podmínky pro splnění studijních povinností: aktivní účast na hodinách

Cílem předmětu je seznámení studentů se základy cvičení v posilovnách a fitnes centrech, tj. strečink, cvičení s vlastním tělem, činkami a na strojích. Součástí kurzu je i teoretická hodina (výstroj, struktura, obecné zásady a metody cvičení začátečníků a mírně pokročilých, zásady cvičení na strojích a s činkami) a ukázková hodina cvičení na strojích.

Absolvování předmětu umožní studentům orientovat se v prostředí fitnes a samostatně posilovat.

Fotbal:

Vyučující: Mgr. Jan Zachař

Rozsah: 0/1 Z, 1 kr.

Rozvrh: ZS 2010, pondělí 11.00-12.15, 12.15-13.30, centr. hala SCUK, fotb. hřiště SCUK

Podmínky pro splnění studijních povinností: aktivní účast na hodinách

Cílem předmětu je seznámení studentů se základy kopané, tj. herními činnostmi jednotlivce a základy skupinové a týmové taktiky. Součástí kurzu je i strečink se zaměřením na kritické svalové skupiny a kondiční příprava (posilování, výbušnost). V teoretických lekcích se studenti seznámí s rozdíly a pravidly fotbalu, futsalu a malé kopané.

REKO-CVIČENÍ

REgenerační a KOndiční zdravotní cvičení je zaměřeno na:

relaxační cvičení
* dýchání - dýchat umíme všichni, ale málokdo z nás dýchá
správně

** cvičení s elastickým lanem
*** cvičení zaměřené na zdokonalování osobnosti pohybem
(Feldenkraisova metoda)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK