PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2014/2015
   Přihlásit přes CAS
Globální změny a trvalá udržitelnost - MB130P68
Anglický název: Global changes and sustainability
Zajišťuje: Katedra experimentální biologie rostlin (31-130)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2014 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MB130P60
Vysvětlení: Tento předmět je nový na základě předmětu MB130P60, na který je web odkaz.
Další informace: http://kfrserver.natur.cuni.cz/gztu/index.html
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D.
Neslučitelnost : MB130P60
Je neslučitelnost pro: MB130P60
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D. (12.10.2016)
Tento předmět poskytuje základní informace pro hodnocení těch funkcí rostlin, které jsou nepominutelné z hlediska podmínek příznivých pro život člověka na Zemi. Zároveň podává výklad nejdůležitějších vzájemných vztahů mezi udržením funkčních vlastností rostlin, jejich vlivem na životní podmínky i důsledky změn v rozsahu a způsobu využívání pevnin a oceánů vyvolané expanzí počtu i nároků lidí. Výklad je soustředěn na přírodovědné aspekty reálné udržitelnosti lidských společností se zdůrazněním funkcí rostlin a obsahuje i řadu konkrétních témat vztahujících se k přeměně petrochemického na "sluneční" zemědělství, dostupnosti biomasy jako zdroje alternativní energie, funkcí rostlin v globálním cyklu vody a její dostupnosti pro potřeby lidí, perspektivy umělé fotosyntézy, uplatnění geneticky modifikovaných rostlin aj.. Studentům poskytne základ pro samostatné kvalifikované hodnocení rozsahu nezbytných, dostupnosti možných i omylů mnoha navrhovaných opatření, a to s prioritním respektováním přírodních zákonů.

Absolvování kurzu by mělo dát solidní základ pro orientaci v problémech globálních změn včetně schopnosti si vytvářet vlastní názor na základě existujících vědeckých fakt. Kurz dá přehled dostupných fakt, zároveň studenti budou vyzváni k prezentaci vlastních názorů a diskusi.

Webové stránky předmětu:
http://kfrserver.natur.cuni.cz/studium/prednasky/gztu/index.html
- obsahují (či budou) syllabus předmětu, literaturu ke studiu, kontakty na prednášející, průběžné instrukce

Webové stránky ?sesterského předmětu? MB130P60:
http://kfrserver.natur.cuni.cz/global/
Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D. (05.11.2013)

Nátr, L.: Příroda, nebo člověk? -- Služby ekosystémů. Karolinum. 344 ss. 2011.

Nátr, L.: Fotosyntetická produkce a výživa lidstva.- ISV nakladatelství, Praha 2002. ISBN 80-85866-92-7

Nátr, L.: Země jako skleník. Proč se bát CO2 ?: Academia, Praha 2006. ISBN 80-200-1362-8. 14

Nátr L.: Rozvoj trvale neudržitelný. Nakladatelství Karolinum, 2005.

Moldan B.: Podmaněná planeta. 2010.

Kadrnožka J.: Globální oteplování Země. 2008.

Lovelock J.: Gaia vrací úder. 2009.

Seják J. a kol.: Hodnocení funkcí a služeb ekosystémů České republiky. 2010.

webové stránky předmětu: http://kfrserver.natur.cuni.cz/global/index.htm

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D. (12.10.2016)

Podmínkou pro klasifikaci je absolvování 1 studentské prezentace během přednášek (délka 3-5min) zadané/dohodnuté literatury pro diskuse - seznam je na webové stránce předmětu. Je i možné si domluvit s vyučujícícmi vlastní článek, knihu pro prezentaci s vhodnou tématikou Prezentace budou průběžně po dohodě na začátku přednášek během semestru a zbývající pak na konci semestru.

Klasifikace je na základě dvou písemných testů složených z 20 nebo 25 otázek, které jsou postupně v průběhu semestru dávány k dispozici po každé přednášce (15-20 otázek za přednášku, otázky pokrývají celý její obsah) na webové stránce kurzu.

1. test přibližně v polovině semestru (má váhu 1/3)

2. test v zápočtovém týdnu (má váhu 2/3) a obsahuje otázky volené z problematiky kompletní za celý semestr.

Na základě výsledku dvou testů během semestru bude navržena známka. Možnost změny navržené klasifikace formou ústní zkoušky po dohodě.

Hodnocení testů: podle počtu otázek (20 nebo 25) každé připadne bodové zastoupení tak, aby celkem odpovídalo hodnocení 100 procentům (tj. 20 otázek po 5 bodech, 25 otázek po 4 bodech). Výborně : 85-100, Velmi dobře: 70-84,5, Dobře: 60-69,5.

Sylabus
Poslední úprava: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D. (12.10.2016)

1. Funkce rostlin na Zemi: snižuje se jejich význam pro člověka?

• Přírodovědné, ekonomické a společenské aspekty trvale udržitelného rozvoje.

• Základní zdroje informací o změnách klimatu a trvale udržitelném rozvoji lidských společností.

• Rostliny v systému potravního řetězce: producenti, býložravci, masožravci, všežravci.

• Závislost lidstva na rostlinách: v minulosti, přítomnosti a budoucnosti.

2. Biologické principy fotosyntetické produkce rostlin

  • Sluneční záření zajišťuje energii a potravu pro vše živé na Zemi.
  • Co zajišťují rostliny pro lidstvo?
  • Jak se tvoří biomasa v rostlinách: Fixace CO2 s využitím energie záření.
  • Sluneční záření: spektrum, vlastnosti, význam pro rostliny, živočichy, člověka.

3. List, rostlina a porost v podmínkách dnešního klimatu: význam vody

  • Fotosyntéza na úrovni listu, rostliny a porostu. Vliv vnějších faktorů na fotosyntézu: záření, CO2 , teplota.
  • Dýchání rostlin : ztráta nebo nezbytnost ?
  • Potřebují rostliny hodně vody ke svému růstu ?
  • Tok vody v ekosystémech.
  • Nejvíce vody spotřebuje zemědělství při závlahách: Proč ?
  • Rostliny jako chladničky v krajině.

4. Planeta Země jako skleník? Fyzikální podstata skleníkového efektu.

  • Jak udržuje Země stálou teplotu na svém povrchu?
  • Skleníkové plyny: CO2 , H2O, CH4, N2O, freony: příčiny změn jejich koncentrací dříve, dnes a zítra.
  • Základní termíny: zesílení skleníkového efektu, radiační účinek, míra zvýšení teploty.
  • Dosavadní a předpokládané změny klimatu: teplota, srážky, hurikány, hladiny oceánů
  • Možnosti snižování antropogenních emisí skleníkových plynů: zalesňování, ukládání CO2 do vytěžných dolů a hlubin oceánů, omezení emisí CH4, N2O, geoinženýrská řešení.

5. Biogeochemické cykly

  • Půda: fyzikální, chemická a biologická složka.
  • Půda a její význam pro život na Zemi.
  • Globální cyklus C: biosféra, pedosféra, atmosféra, kryosféra.
  • Kvantitativní přepočty uhlíku C, oxidu uhličitého (CO2) a sušiny rostlin (CH2O).
  • Globální cyklus vody
  • Globální cyklus N a P.

6. Globální změny klimatu

  • Mezivládní panel pro změny klimatu.
  • "Popírači" klimatických změn
  • Vliv zvyšující se koncentrace CO2 na rostliny
  • Vliv zvyšující se teploty na rostliny
  • Zdravotní rizika lidstva vyplývající ze změn klimatu

7. Ekonomické, politické a společenské důsledky globálních změn

  • Zdroje energie pro lidské společnosti: uhlí, ropa, zemní plyn.
  • Možné náhrady fosilních zdrojů energie: biopaliva, větrná energie, sluneční kolektor a články, geoinženýrská řešení.
  • Dostatek potravin pro všechny? Špatně formulovaná otázka.

8. Trvale udržitelný rozvoj lidstva: Nezbytnost I fikce.

  • Zpráva G. H. Brundtlandové
  • Vývoj uvědomování si významu přírody pro lidstvo (A. Leopold, Carssonová, Costanza)
  • Charakteristiky trvale udržitelného rozvoje: přednosti a omyly.
  • Omezování růstu populace: jaké možnosti?

9. Jak získáváme potraviny?

  • Vznik zemědělství a jeho důsledky
  • Význam šlechtění (G. Mendel) a minerální výživy rostlin (J. Liebig)
  • Charakteristika současného intenzivního zemědělství.
  • Ekologické zemědělství, geneticky modifikované rostliny.

10. . Trvalý růst na stejné planetě

  • Priorita přírodních zákonů nebo ekonomických pravidel?
  • Míra narušení přírody lidstvem: Hodnocení na přelomu milénia.
  • Služby ekosystémů.
  • Ekologická stopa a další indikátory vlivu lidstva na přírodu.
  • Změny hodnotových priorit lidí (J. Diamond, E. Kohák, J. Lovelock, ale také B. Lomborg)

11. Prezentace studentů a diskuse:

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK