|
|
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D. (12.10.2016)
Absolvování kurzu by mělo dát solidní základ pro orientaci v problémech globálních změn včetně schopnosti si vytvářet vlastní názor na základě existujících vědeckých fakt. Kurz dá přehled dostupných fakt, zároveň studenti budou vyzváni k prezentaci vlastních názorů a diskusi. Webové stránky předmětu: http://kfrserver.natur.cuni.cz/studium/prednasky/gztu/index.html - obsahují (či budou) syllabus předmětu, literaturu ke studiu, kontakty na prednášející, průběžné instrukce Webové stránky ?sesterského předmětu? MB130P60: http://kfrserver.natur.cuni.cz/global/ |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D. (05.11.2013)
Nátr, L.: Příroda, nebo člověk? -- Služby ekosystémů. Karolinum. 344 ss. 2011. Nátr, L.: Fotosyntetická produkce a výživa lidstva.- ISV nakladatelství, Praha 2002. ISBN 80-85866-92-7 Nátr, L.: Země jako skleník. Proč se bát CO2 ?: Academia, Praha 2006. ISBN 80-200-1362-8. 14 Nátr L.: Rozvoj trvale neudržitelný. Nakladatelství Karolinum, 2005. Moldan B.: Podmaněná planeta. 2010. Kadrnožka J.: Globální oteplování Země. 2008. Lovelock J.: Gaia vrací úder. 2009. Seják J. a kol.: Hodnocení funkcí a služeb ekosystémů České republiky. 2010.
webové stránky předmětu: http://kfrserver.natur.cuni.cz/global/index.htm |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D. (12.10.2016)
Podmínkou pro klasifikaci je absolvování 1 studentské prezentace během přednášek (délka 3-5min) zadané/dohodnuté literatury pro diskuse - seznam je na webové stránce předmětu. Je i možné si domluvit s vyučujícícmi vlastní článek, knihu pro prezentaci s vhodnou tématikou Prezentace budou průběžně po dohodě na začátku přednášek během semestru a zbývající pak na konci semestru.
Klasifikace je na základě dvou písemných testů složených z 20 nebo 25 otázek, které jsou postupně v průběhu semestru dávány k dispozici po každé přednášce (15-20 otázek za přednášku, otázky pokrývají celý její obsah) na webové stránce kurzu. 1. test přibližně v polovině semestru (má váhu 1/3) 2. test v zápočtovém týdnu (má váhu 2/3) a obsahuje otázky volené z problematiky kompletní za celý semestr. Na základě výsledku dvou testů během semestru bude navržena známka. Možnost změny navržené klasifikace formou ústní zkoušky po dohodě. Hodnocení testů: podle počtu otázek (20 nebo 25) každé připadne bodové zastoupení tak, aby celkem odpovídalo hodnocení 100 procentům (tj. 20 otázek po 5 bodech, 25 otázek po 4 bodech). Výborně : 85-100, Velmi dobře: 70-84,5, Dobře: 60-69,5. |
|
||
Poslední úprava: prof. RNDr. Jana Albrechtová, Ph.D. (12.10.2016)
1. Funkce rostlin na Zemi: snižuje se jejich význam pro člověka? • Přírodovědné, ekonomické a společenské aspekty trvale udržitelného rozvoje. • Základní zdroje informací o změnách klimatu a trvale udržitelném rozvoji lidských společností. • Rostliny v systému potravního řetězce: producenti, býložravci, masožravci, všežravci. • Závislost lidstva na rostlinách: v minulosti, přítomnosti a budoucnosti.
2. Biologické principy fotosyntetické produkce rostlin
3. List, rostlina a porost v podmínkách dnešního klimatu: význam vody
4. Planeta Země jako skleník? Fyzikální podstata skleníkového efektu.
5. Biogeochemické cykly
6. Globální změny klimatu
7. Ekonomické, politické a společenské důsledky globálních změn
8. Trvale udržitelný rozvoj lidstva: Nezbytnost I fikce.
9. Jak získáváme potraviny?
10. . Trvalý růst na stejné planetě
11. Prezentace studentů a diskuse: |