během kurzu farmakoinformatiky jsou studenti seznamováni s různými typy informací. Kurz je zaměřen na jejich vyhledání a kritické hodnocení, tak aby dokázali informace potřebné pro dispenzaci a poradenství v samoléčení získat a vyhodnotit.
Poslední úprava: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
students are familiarized with various information on drugs and trained where to find reliable, up-to-date information and to assess the quality and validity of the material so as to provide relevant information to patients about their medication (either on prescription or non-prescription drugs).
Literatura -
Poslední úprava: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
1. Vlček J., Dalecká R., a kol. Základy farmakoepidemiologie, farmakoekonomiky a farmakoinformatiky. Remedia. Praha, 2005.
2. Greenhalgh T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Grada. Praha, 2003.
3. University of Oxford: http://www.jr2.ox.ac.uk/bandolier/index.html
principy medicíny založené na důkazu, klasifikace informačních zdrojů, seznámení s jednotlivými designy klinických studií (randomizované kontrolované studie, kohortové studie, studie případ kontrola, kazuistiky, sekundární zdroje: systematické přehledy, meta-analýzy; vyjádření výsledků - parametry prospěšnosti a rizika - relativní riziko RR; snížení nebo zvýšení relativního rizika RRR/RRI; absolutní riziko AR; poměr šancí OR; NNT/NNH; intervaly spolehlivosti; možné ovlivnění výsledků; interpretace výsledků); práce s databázemi jako zdroji informací (bibliografickými ? např. MEDLINE - PubMed, EMBASE; plnotextovými- EBSCO, PROQUEST 5000 a faktografickými ? Micromedex Health Care Series; AISLP), kvalita informací na internetu; v seminářích je diskutována i problematika informací, které objevují v reklamách na léčivé přípravky. Dalšími probíranými tématy jsou činnost lékových informačních center, diskusních skupin, etika nakládání s informacemi (ochrana autorských práv; osobních údajů; etika klinických studií ? informovaný souhlas).
Poslední úprava: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
evidence based medicine principles; classification of information sources; clinical trials designs (primary sources: randomized controlled clinical trial, cohort trial, case-control trial, cases, case-series; secondary sources: systematic reviews and meta-analysis); measures of effect size (odds ratio- OR; relative risk ? RR; relative risk increase RRI, relative risk reduction ? RRR; absolute risk AR; absolute risk increase ARI, absolute risk reduction ? ARR; number needed to treat/to harm- NNT/NNH; confidence interval; interpretation of the study results); databases (bibliographic ? MEDLINE/PubMED; EMBASE; full-text- EBSCO, PROQUEST 5000; factographic ? Micromedex Health Care Series), quality of the information on the internet; drug promotion; drug information centres, electronic discussion groups on medicines; ethical issues in the handling of information.
Metody výuky -
Poslední úprava: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
Metoda výuky: semináře.
Zápočet je podmíněn plnou účastí ? resp. omluvenou neúčastí a složením zápočtového testu.
Poslední úprava: OLIVOVA/FAF.CUNI.CZ (24.06.2008)
Teaching Method: seminars.
Credit is given for active participation + essay (evaluated as pass/fail).