PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2012/2013
   Přihlásit přes CAS
Etika v podnikání - HP0101
Anglický název: Business Ethics
Zajišťuje: Katedra ekonomie a empirických právních studií (22-KNH)
Fakulta: Právnická fakulta
Platnost: od 2012 do 2013
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Staré označení: 10
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Pavel Seknička, Ph.D.
Třída: teorie národního hospodářství
Kategorizace předmětu: Právo > Teorie národního hospodářství
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Michaela Špačková (20.09.2018)
Povinně volitelný předmět „Etika v podnikání“ je koncipován jako mezioborový, přičemž základní metodologická, ale i obsahová východiska tvoří obecná etika, resp. praktická filozofie a obecná ekonomie. Cílem předmětu je porozumět etice v podnikání, etice podnikatele a etice podniku, jakož i obecnějším vztahům mezi etikou a ekonomií. Značný důraz je kladen na seznámení studentů jak s tradičními, tak i moderními metodami a nástroji etiky v podnikání a etického řízení firmy, včetně ověřených postupů a jejich operacionalizaci v praxi. Zvláštní pozornost je také věnována osvojování si etických pravidel (etických hodnot), nových způsobů morálního uvažování, jakož i reakci na aktuální problémy v praxi.
Literatura
Poslední úprava: SVEHLOVA/PRF.CUNI.CZ (29.09.2016)
Doporučená:
  • Benn, S. - Bolton, S.. Key Concepts in Corporate Social Responcibility. SAGE London. 2014.
  • Bohatá, M. Základy hospodářské etiky. skripta VŠE, Praha. 1997.
  • Guardini, R.. Ctnosti. Meditace o podobách mravního života. Triáda, Praha. 2015.
  • Hogenová M., Votava A., Rybáková M.. Společenská odpovědnost podniku na příkladu advokátní kanceláře. Acta Universitatis Carolinae Juridica. 2008. 3/2008. 85-96.
  • Jones, D.. Společensky odpovědné chování se firmám vyplácí. Management Press, Praha. 2014.
  • Sen A.. Etika a ekonomie, Vyšehrad. Praha. 2002.
  • Schüz, M.. Základy etické odpovědnosti podniku. VŠE Praha. 2015.
  • Thompson M.,. Přehled etiky. Portál, Praha 2004.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: SVEHLOVA/PRF.CUNI.CZ (12.04.2017)

Zkouška má ústní formu a skládá se ze dvou otázek, které si student losuje (vybírá) ze setu zkušebních otázek pro příslušný školní rok. Přičemž jedna otázka je z teorie a druhá z aplikované tématiky. Předmětem zkoušky jsou témata přednášená v zimním semestru školního roku 2016/17 včetně znalosti základní literatury.

Sylabus -
Poslední úprava: SVEHLOVA/PRF.CUNI.CZ (09.10.2014)

Přehled obsahu přednáškových témat (sylabus):

  1. Úvod do hospodářské etiky a etiky v podnikání (7. 10. 2014)

Charakteristika (definice) pojmů: morálka, etika, hospodářská etika, etika v podnikání. Jaký je vztah mezi ekonomií a morálkou? Vznik hospodářské etiky jako samostatného vědního oboru. Etické hodnoty trhu z pohledu ekonomické praxe a podnikání. Principy etického řízení. Přehled nástrojů a metod etiky v podnikání.

  1. Etické limity trhu (14. 10. 2014)

Co v současnosti tvoří kulturní a etické limity trhu? Rozdíl mezi tržní ekonomikou a tržní společností. Význam nerovností a korupce pro "rozleptávání a korozi" etických hodnot. Důsledky možného současného otroctví. Vliv oslabování politického systému a tržních selhání.

  1. Hodnotové tradice - ctnosti (21. 10. 2014)

Antická morální filozofie: vznik metod a systémů ctností v klasickém období aténské filozofie (Sokrates, Platon, Aristoteles), ctnosti v helénském a římském období (M. T. Cicero). Křesťanské a kardinální ctnosti ve středověku. Systémy ctností na počátku novověku - T. Hobbes, J. Locke, D. Hume, I. Kant, A. Smith.

  1. Tři moderní koncepty hodnot - filozofický, sociální a institucionální (28. 10. 2014)

Moderní koncepce hodnot se vytváří od poloviny 19. století. Základním konceptem je filozofie hodnot, filozofie života a hodnotová etika (směr novokantovský a fenomenologický), dalším konceptem je sociální teorie hodnot - zejména psychologie a sociologie hodnot, posledním konceptem je institucionální teorie a její pojetí hodnot, resp. spojení filozofie hodnot se sociálními teoriemi hodnot

  1. Hodnoty trhu a ekonomické praxe (04. 11. 2014)

Hodnoty a normy z pohledu institucionální teorie, zejména nové institucionální ekonomie - rozdělení pravidel (interní a externí), charakteristika interních pravidel, jejich klasifikace, definice etických hodnot a zvyků. Hodnoty trhu - doůvěra a odpovědnost, hodnoty ekonomické činnosti (praxe): svoboda, spravedlnost, důvěra, důvěryhodnost, pokrok, prosperita a racionalita.

  1. Etický kodex a jeho operacionalizace (11. 11. 2014)

Význam kodexu pro etické řízení ve firmě. Druhy etických kodexů - firemní krédo, deklarace hodnot a etický kodex. Proces operacionalizace etického kodexu. Výcvik zaměstnanců v oblasti etiky v podnikání, etické vzory. Změnový management v oblasti etiky v podnikání (význam psychologie a organizace).

  1. Etický a sociální audit, jako nástroj zkvalitnění řízení (18. 11. 2014)

Rozlišení finančních a nefinančních auditů. Etický a sociální audit - definice, cíle, zkušenosti. Sociální audit a sociální odpovědnost firmy, měření sociální odpovědnosti. Význam etického a sociálního auditu pro implementaci etiky v podnikání.

  1. Kulturní a etické cíle corporate governance (CG) a teorie zájmových skupin (stakeholders) (25. 11. 2014)

Definice, vznik a teoretické platformy CG. Modely CG - anglo-americký, evropský a asijský. Cíle CG - organizačně-právní, finančně-ekonomické a kulturně-etické. Úloha etických hodnot v CG. - společenská odpovědnost podniku jako integrující platforma hodnot a parametrů CG: transparentnosti, důvěry, kontrolovatelnosti (akontability, tj. skládání účtů), autority a moci. Vztah participujících skupin a CG. Charakteristika podniku a podnikání. Teorie zájmových (participujících) skupin - stakeholders. Úloha zájmových skupin v manažerské etice, strategie pro řízení vztahů se stakeholdery - strategie podle potenciálu stakeholdera (ofenzivní, defenzivní, proměnlivou a setrvačnou) a strategie podle typu stakeholdera.

  1. Společenská odpovědnost firem (CSR)  (02. 12. 2014)

Pojem a koncepce společenské odpovědnosti podniku (CSR), vztah teorie zájmových skupin v podniku a CSR. Vztah konkurenceschopnosti a CSR. Možnosti kvantifikace CSR. Přínosy CSR. Společenská odpovědnost podniku na příkladu advokátní kanceláře.

  1. Globální hospodářská etika (09. 12. 2014)

Globální etika (vymezení), metodologické přístupy - univerzalismus a relativismus, úloha globálního étosu, morální, politické a právní aspekty v globální etice. Klíčové globální problémy v hospodářské etice.

  1. Etika a řízení lidských zdrojů (09. 12. 2014)

Etické principy a normy v řízení lidských zdrojů. Loajalita a důvěra u zaměstnanců, spravedlivý přístup k zaměstnancům, problém diskriminace a ochrany osobnosti v personální praxi a etika. Etika ochrany osobních informací. Psychologické aspekty etiky personální práce - komplexní pohled na personální práci (získávání a výběr zaměstnanců, jejich adaptace, hodnocení, odměňování, práce s odcházejícími zaměstnanci. Kontraproduktivní chování - mobbing, bossing, staffing, chairing, bullying apod. Moderní personální řízení firmy - vztah psychologie a etiky v řízení lidských zdrojů.

  1. Profesní etika (16. 12. 2014)

Podnikové a profesní hodnoty. Místo profesní etiky v systému mezilidských vztahů. Profesní etika jako regulátor jednání a chování profesních skupin. Etika a profesní principy a normy v manažerské a právnické praxi. Etika právnických profesí se zvláštním důrazem na činnost advokátů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK