|
|
|
||
Poslední úprava: Michaela Špačková (20.09.2018)
|
|
||
Poslední úprava: SVEHLOVA/PRF.CUNI.CZ (29.09.2016)
|
|
||
Poslední úprava: SVEHLOVA/PRF.CUNI.CZ (12.04.2017)
Zkouška má ústní formu a skládá se ze dvou otázek, které si student losuje (vybírá) ze setu zkušebních otázek pro příslušný školní rok. Přičemž jedna otázka je z teorie a druhá z aplikované tématiky. Předmětem zkoušky jsou témata přednášená v zimním semestru školního roku 2016/17 včetně znalosti základní literatury. |
|
||
Poslední úprava: SVEHLOVA/PRF.CUNI.CZ (09.10.2014)
Přehled obsahu přednáškových témat (sylabus):
Charakteristika (definice) pojmů: morálka, etika, hospodářská etika, etika v podnikání. Jaký je vztah mezi ekonomií a morálkou? Vznik hospodářské etiky jako samostatného vědního oboru. Etické hodnoty trhu z pohledu ekonomické praxe a podnikání. Principy etického řízení. Přehled nástrojů a metod etiky v podnikání.
Co v současnosti tvoří kulturní a etické limity trhu? Rozdíl mezi tržní ekonomikou a tržní společností. Význam nerovností a korupce pro "rozleptávání a korozi" etických hodnot. Důsledky možného současného otroctví. Vliv oslabování politického systému a tržních selhání.
Antická morální filozofie: vznik metod a systémů ctností v klasickém období aténské filozofie (Sokrates, Platon, Aristoteles), ctnosti v helénském a římském období (M. T. Cicero). Křesťanské a kardinální ctnosti ve středověku. Systémy ctností na počátku novověku - T. Hobbes, J. Locke, D. Hume, I. Kant, A. Smith.
Moderní koncepce hodnot se vytváří od poloviny 19. století. Základním konceptem je filozofie hodnot, filozofie života a hodnotová etika (směr novokantovský a fenomenologický), dalším konceptem je sociální teorie hodnot - zejména psychologie a sociologie hodnot, posledním konceptem je institucionální teorie a její pojetí hodnot, resp. spojení filozofie hodnot se sociálními teoriemi hodnot
Hodnoty a normy z pohledu institucionální teorie, zejména nové institucionální ekonomie - rozdělení pravidel (interní a externí), charakteristika interních pravidel, jejich klasifikace, definice etických hodnot a zvyků. Hodnoty trhu - doůvěra a odpovědnost, hodnoty ekonomické činnosti (praxe): svoboda, spravedlnost, důvěra, důvěryhodnost, pokrok, prosperita a racionalita.
Význam kodexu pro etické řízení ve firmě. Druhy etických kodexů - firemní krédo, deklarace hodnot a etický kodex. Proces operacionalizace etického kodexu. Výcvik zaměstnanců v oblasti etiky v podnikání, etické vzory. Změnový management v oblasti etiky v podnikání (význam psychologie a organizace).
Rozlišení finančních a nefinančních auditů. Etický a sociální audit - definice, cíle, zkušenosti. Sociální audit a sociální odpovědnost firmy, měření sociální odpovědnosti. Význam etického a sociálního auditu pro implementaci etiky v podnikání.
Definice, vznik a teoretické platformy CG. Modely CG - anglo-americký, evropský a asijský. Cíle CG - organizačně-právní, finančně-ekonomické a kulturně-etické. Úloha etických hodnot v CG. - společenská odpovědnost podniku jako integrující platforma hodnot a parametrů CG: transparentnosti, důvěry, kontrolovatelnosti (akontability, tj. skládání účtů), autority a moci. Vztah participujících skupin a CG. Charakteristika podniku a podnikání. Teorie zájmových (participujících) skupin - stakeholders. Úloha zájmových skupin v manažerské etice, strategie pro řízení vztahů se stakeholdery - strategie podle potenciálu stakeholdera (ofenzivní, defenzivní, proměnlivou a setrvačnou) a strategie podle typu stakeholdera.
Pojem a koncepce společenské odpovědnosti podniku (CSR), vztah teorie zájmových skupin v podniku a CSR. Vztah konkurenceschopnosti a CSR. Možnosti kvantifikace CSR. Přínosy CSR. Společenská odpovědnost podniku na příkladu advokátní kanceláře.
Globální etika (vymezení), metodologické přístupy - univerzalismus a relativismus, úloha globálního étosu, morální, politické a právní aspekty v globální etice. Klíčové globální problémy v hospodářské etice.
Etické principy a normy v řízení lidských zdrojů. Loajalita a důvěra u zaměstnanců, spravedlivý přístup k zaměstnancům, problém diskriminace a ochrany osobnosti v personální praxi a etika. Etika ochrany osobních informací. Psychologické aspekty etiky personální práce - komplexní pohled na personální práci (získávání a výběr zaměstnanců, jejich adaptace, hodnocení, odměňování, práce s odcházejícími zaměstnanci. Kontraproduktivní chování - mobbing, bossing, staffing, chairing, bullying apod. Moderní personální řízení firmy - vztah psychologie a etiky v řízení lidských zdrojů.
Podnikové a profesní hodnoty. Místo profesní etiky v systému mezilidských vztahů. Profesní etika jako regulátor jednání a chování profesních skupin. Etika a profesní principy a normy v manažerské a právnické praxi. Etika právnických profesí se zvláštním důrazem na činnost advokátů. |