|
|
|
||
Kurz seznamuje v historické linii s vývojem výchovy dítěte předškolního věku, se vznikem a systémem předškolní pedagogiky, s počátky péče o děti v institucích. Objasňuje metody a formy sociální, pedagogické a zdravotní pomoci rodinám s malými dětmi. Představuje institucionální péči o děti v raném věku, jejich organizační, legislativní zázemí a modely budoucnosti. Seznamuje s převládajícími současnými trendy při realizaci programů práce v MŠ.
Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (01.12.2017)
|
|
||
Cílem je objasnit specifiku výchovy a vzdělávání v předškolním období a seznámit s převládajícími a současnými trendy při realizaci programů práce v MŠ. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (17.12.2018)
|
|
||
Základní: Allen, K. Eileen a Marotz, Lynn R. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Překlad Petra Vlčková. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. 187 s. Rádci pro rodiče a vychovatele.ISBN 978-80-7367-421-2. Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 286 s. Pedagogická praxe.ISBN 978-80-7367-628-5. Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 220 stran. Pedagogika.ISBN 978-80-247-5107-8. Opravilová, E.; Gebhartová, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. 493 s. Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 978-80-7367-703-9. Syslová, Zora, Borkovcová, Irena a Průcha, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. 213 s.ISBN 978-80-7478-354-8.
Doporučená: Bom, P.; Huber, M. Průvodce péčí o děti od 1 do 4 let: anthroposofické podněty. Hranice: Fabula, 2014. 228 s. ISBN 978-80-87635-25-4. Hašková, H.; Saxonberg, S.; Mudrák, J. Péče o nejmenší: boření mýtů. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2012. 199 s. ISBN 978-80-7419-114-5. Lenderová, Milena a Rýdl, Karel. Radostné dětství?: dítě v Čechách devatenáctého století. Vyd. 1. V Praze: Paseka, 2006. 376 s., [16] s. obr. příl. Fénix; sv. 16.ISBN 80-7185-647-9. Opravilová, Eva a Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů III: legislativa k předškolní výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 118 s.ISBN 978-80-7290-624-6. Opravilová, Eva a Uhlířová, Jana. Předškolní výchova v zrcadle pramenů II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 231 s.ISBN 978-80-7290-623-9. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (17.12.2018)
|
|
||
Požadavky na letní semestr 2021
2. VÝVOJ DÍTĚTE DO TŘÍ LET
4.INSTITUCIONÁLNÍ PÉČE O DĚTI DO TŘÍ LET 5. NOVÉ PŘÍSTUPY K RANÉMU DĚTSTVÍ 6. PRAXE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ DO TŘÍ LET Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (10.02.2021)
|
|
||
1. Proměny výchovy předškolního dítěte. Předškolní výchova a předškolní pedagogika. 2. Cíle předškolní výchovy a vzdělávání. Obsah a podmínky předškolního vzdělávání. Vzdělávací program a kurikulum. 3. Systémy předškolní výchovy a vzdělávání. Současné zahraniční modely. Vzdělávací programy v české MŠ. 4. Základní činnosti předškolního období. Hra - učení - tvořivá a pracovní aktivita. 5. Mezníky výchovy v předškolním období. Herní skupina, jesle, MŠ. 6. Dítě na prahu školní docházky. Děti se specifickými vzdělávacími potřebami. 7. Profesní příprava předškolních pedagogů. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (17.12.2018)
|