Cesty poznávání v matematice II - OK0610615
Anglický název: How to get to know mathematics II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Korekvizity : OK0610616, OK0610617
Neslučitelnost : O01110615
Prerekvizity : OK0610612
Záměnnost : O01110615
Je korekvizitou pro: OK0610617, OK0610616
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Studentům bude umožněno samostatnou činností strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky, nabyté v předcházejícím studiu,vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Studenti v průběhu semináře budou prakticky seznamováni s tvorbou programu pro jejich další práci na sobě i po ukončení studia. V rámci volitelné části se studenti zaměří na diagnostikování žáka, respektive na analýzu jeho reakcí v rámci pozorování a v rámci rozboru jeho písemných prací. Inovace 2020: nástroje pro rozbor a hodnocení hodiny matematiky; přesahy matematiky s jiným oborem (např. matematika a abstraktní výtvarné umění a hudba).
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (29.01.2021)
Cíl předmětu -

Umožnit studentům samostatnou činností prohloubit a strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky nabyté v předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Dát studentům program pro jejich další práci na sobě i po ukončení studia. Ukázat, jak lze využívat přesahu jiných oborů do matematiky s cílem motivovat žáky a předsatvit matematiku jako školní předmět bez ostré hranice. Inovace: Vybavit studenty nástroji pro rozbor a hodnocení hodiny matematiky s respektem k jeím specifikům;

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Literatura -

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.

Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.

Kaslová, M. Předmatematické činnosti. RAABE, Praha 2015.

Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Metody výuky -

Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle
možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci                            

z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích.

 

Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou
této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých
grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.

Pro využití přesahů matematiky do jiných oborů bude zařazena návštěva výstavy abstraktního umění či poslech hudby.

Ke kurzu v roce 2019/2020 bude v rámci INOVACÍ využito  série "nástěnek" zaměřených na využití kalendářů ve výuce matematiky. Práce s nástěnkou má dvě fáze - individuální a poté průvodcovaná prohlídky s diskusí.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (26.02.2020)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu budou upřesněny na prvním semináři. Struktura:
- aktivní účast na seminářích,
- příprava obsahu alespoň jednoho tématu z přesahů (v návaznosti na obsah práce v kroužku s žáky 1.-3. r.) s podrobným zpracováním matematického obsahu.
- vypracování jednoho e-learningového kurzu či vypracování  úloh a pracovních listů zadaných na semináři;

- rozbor sledované vyučovací hodiny

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (29.01.2021)
Sylabus -

Obsah:
Budou hlouběji probírána netradiční aritmetická i geometrická prostředí. Důraz je kladen na tvorbu úloh s ostupňovanou obtížností, na tvorbu úloh pro žáky se specifickými obtížemi i s matematickým nadáním svyužitím přesahů matematiky do jiných oborů, především do umění.
Témata budou na prvním semináři navržena vyučujícím a studenty vybrána.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (29.01.2020)