PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výzkumné metody v sociální a zdravotní praxi I. - YMRNPK013
Anglický název: Research methods in social and health care practice I.
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:12/12, KZ [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: Mgr. Jiří Mertl, Ph.D.
prof. Walter Lorenz, M.Sc., Ph.D.
doc. Monika Bosá, Ph.D.
Vyučující: doc. Monika Bosá, Ph.D.
prof. Walter Lorenz, M.Sc., Ph.D.
Mgr. Jiří Mertl, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)
Kurz je zaměřen více prakticky, kdy si student/ka prohlubuje dovednosti a znalosti, jak prakticky realizovat kvalitativní výzkum ve vlastní oblasti zájmu. Kurz je zaměřen (1) na základní techniky a metody sběru dat (dotazování/vedení rozhovoru, focus groups, pozorování, analýza dokumentů), jakož i (2) na základní metody a principy analýzy kvalitativních dat. Pozornost je věnovaná zejména analýze dat pomocí základních principů, postupů a technik zakotvené teorie. V průběhu kurzu si studentky a studenti prakticky vyzkouší základní techniky sběru dat (vedení rozhovoru, pozorování) a základní techniky analýzy dat s tím, že zvládnou zejména techniku otevřeného kódování, dokážou identifikovat podstatné kategorie vyvozené z dat a naleznou mezi nimi existující vztahy. Studenti si osvojí základní dovednosti, jak získat empirickou informaci z kvalitativního materiálu a využít ji v praktickém rozhodování.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)

Student/ka

Porozumí principům základních metod sběru dat v kvalitativním výzkumu (pozorování, vedení rozhovoru, fokusní skupiny), a umí je aplikovat

Vyzkouší a reflektuje analýzu vlastních dat zejména pomocí techniky otevřeného kódování, dokáže identifikovat podstatné kategorie vyvozené z dat.

Osvojí si základní dovednosti, jak získat empirickou informaci z kvalitativního materiálu a využít ji v praktickém rozhodování

Literatura
Poslední úprava: Romana Pištěková (13.01.2022)

Povinná:

  • GOJOVÁ V. . Participativní přístupy v sociální práci I. díl. . Ostrava: Ostravská Univerzita , 2016, s. ISBN 978-80-7464-851-9.
  • Kaufmann, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, 151 s. ISBN 978-80-7419-033-9.
  • Mišovič, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. : , 2019, 292 s. ISBN 978-80-7419-285-2.
  • Novotná, Hedvika, Špaček, Ondřej, Šťovíčková, Magdaléna, (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2019, 495 s. ISBN 978-80-7571-025-3.
  • Řiháček, Tomáš, Čermák, Ivo, Hytych, Roman. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 190 s. ISBN 978-80-210-6382-2.
  • Občanské sdružení Časopis Biograf . . In Biograf. (): -.
  • Asociace vzdělavatelů v sociální práci (ASVSP) . . In Sociální práce / Sociálna práca. . (): -.

Sylabus
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)

Obsah a struktura:

OKRUH 1 (W. Lorenz):
Kvalitativní výzkum - principy, kontexty, přístupy. Užitečnost a zodpovědnost ve výzkumu; etické aspekty (kvalitativního) výzkumu; Kritická věda a výzkumné paradigma (pozitivismus - postpozitivismus - kritická teorie - poststrukturalismus/participativní přístupy); Zapojení klientů/pacientů do výzkumu (míra, forma a podoba zapojení - od respondentů po akční výzkum) / výzkumníkem iniciovaný výzkum vs. uživatelem iniciovaný výzkum; Reflexivita - ústřední nástroj (kvalitativního) výzkumu.

OKRUH 2 (J. Mertl):
Metody, přístupy a techniky kvalitativního výzkumu (metody: případová studie, entometodologie, oral history; fenomenologická analýza; zakotvená teorie; akční výzkum; techniky: narativní rozhovor, polostrukturovaný rozhovor, focus group, pozorování, analýza obsahu dokumentů)

Četba k okruhu:

ŘIHÁČEK, T., I. ČERMÁK, R. HYTYCH a kol. 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2

OKRUH 3: (J. Mertl)
Polostrukturovaný rozhovor - zásady tvorby, nácvik

Četba k okruhu:

MIŠOVIČ, J. 2019. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: SLON.

OKRUH 4: (J. Mertl)
Kódování - zásady, podoby, strategie + nácvik

Četba k okruhu:

GLÄSER, Jochen; LAUDEL, Grit (2013): Life With and Without Coding: Two Methods for Early-Stage Data Analysis in Qualitative Research Aiming at Causal Explanations. In: Forum: Qualitative Social Research, 14: 2, nepaginováno. DOI:

MIŠOVIČ, J. 2019. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: SLON.

OKRUH 5: (M. Bosá)
Akční výzkum: Participace a akční výzkum v pomáhající praxi: Je akce participací? Kdy je participace akcí? Ontologická a metodologická východiska akčního výzkumu; reflexe a reflexivita v (akčním) výzkumu a v participativním designu výzkumu; výzkumní techniky v akčním výzkumu; cyklický formát akčního výzkumu. Povaha poznání / výsledek a výstup akčního výzkumu.

Četba k okruhu:

Bjelončíková, M., Glumbíková, K. Gojová, A & Gojová, V. 2016. Participativní výzkum v sociální práci, In: Gojová V. (ed.) Participativní přístupy v sociální práci I. díl. Ostrava: Ostravská Univerzita ISBN 978-80-7464-851-9. S. 26-58.

Výstup:
Student/ka:

Umí formulovat výzkumné téma a designovat k němu kvalitní výzkumný projekt se všemi jeho náležitostmi.

Orientuje se etice výzkumu a dokáže přemýšlet nad výzkumnou činností reflexivně, tedy že do ní vždy vnáší sebe a tím ji nějakým způsobem ovlivňuje.

Dokáže orientovat v základných typech výzkumu a vhodně je aplikovat na zvolené téma.

Formuluje vlastní výzkumný projekt a provede jeho pilotáž (realizuje jeden výzkumný rozhovor nebo 5 dotazníků a zpracuje je).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)

Studentky a studenti vypracují a odpilotují výzkumný projekt. Práci odevzdají do dohodnutého termínu. Známka se bude odvíjet od kvality zpracovaného projektu a pilotáže (kvality zpracování a analýzy dat).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK