|
|
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)
|
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)
Student/ka Porozumí principům základních metod sběru dat v kvalitativním výzkumu (pozorování, vedení rozhovoru, fokusní skupiny), a umí je aplikovat Vyzkouší a reflektuje analýzu vlastních dat zejména pomocí techniky otevřeného kódování, dokáže identifikovat podstatné kategorie vyvozené z dat. Osvojí si základní dovednosti, jak získat empirickou informaci z kvalitativního materiálu a využít ji v praktickém rozhodování |
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (13.01.2022)
Povinná:
|
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)
Obsah a struktura: OKRUH 1 (W. Lorenz): Kvalitativní výzkum - principy, kontexty, přístupy. Užitečnost a zodpovědnost ve výzkumu; etické aspekty (kvalitativního) výzkumu; Kritická věda a výzkumné paradigma (pozitivismus - postpozitivismus - kritická teorie - poststrukturalismus/participativní přístupy); Zapojení klientů/pacientů do výzkumu (míra, forma a podoba zapojení - od respondentů po akční výzkum) / výzkumníkem iniciovaný výzkum vs. uživatelem iniciovaný výzkum; Reflexivita - ústřední nástroj (kvalitativního) výzkumu. OKRUH 2 (J. Mertl): Metody, přístupy a techniky kvalitativního výzkumu (metody: případová studie, entometodologie, oral history; fenomenologická analýza; zakotvená teorie; akční výzkum; techniky: narativní rozhovor, polostrukturovaný rozhovor, focus group, pozorování, analýza obsahu dokumentů) Četba k okruhu: ŘIHÁČEK, T., I. ČERMÁK, R. HYTYCH a kol. 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2 OKRUH 3: (J. Mertl) Polostrukturovaný rozhovor - zásady tvorby, nácvik Četba k okruhu: MIŠOVIČ, J. 2019. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: SLON. OKRUH 4: (J. Mertl) Kódování - zásady, podoby, strategie + nácvik Četba k okruhu: GLÄSER, Jochen; LAUDEL, Grit (2013): Life With and Without Coding: Two Methods for Early-Stage Data Analysis in Qualitative Research Aiming at Causal Explanations. In: Forum: Qualitative Social Research, 14: 2, nepaginováno. DOI: MIŠOVIČ, J. 2019. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: SLON. OKRUH 5: (M. Bosá) Akční výzkum: Participace a akční výzkum v pomáhající praxi: Je akce participací? Kdy je participace akcí? Ontologická a metodologická východiska akčního výzkumu; reflexe a reflexivita v (akčním) výzkumu a v participativním designu výzkumu; výzkumní techniky v akčním výzkumu; cyklický formát akčního výzkumu. Povaha poznání / výsledek a výstup akčního výzkumu. Četba k okruhu: Bjelončíková, M., Glumbíková, K. Gojová, A & Gojová, V. 2016. Participativní výzkum v sociální práci, In: Gojová V. (ed.) Participativní přístupy v sociální práci I. díl. Ostrava: Ostravská Univerzita ISBN 978-80-7464-851-9. S. 26-58. Výstup: Student/ka: Umí formulovat výzkumné téma a designovat k němu kvalitní výzkumný projekt se všemi jeho náležitostmi. Orientuje se etice výzkumu a dokáže přemýšlet nad výzkumnou činností reflexivně, tedy že do ní vždy vnáší sebe a tím ji nějakým způsobem ovlivňuje. Dokáže orientovat v základných typech výzkumu a vhodně je aplikovat na zvolené téma. Formuluje vlastní výzkumný projekt a provede jeho pilotáž (realizuje jeden výzkumný rozhovor nebo 5 dotazníků a zpracuje je). |
|
||
Poslední úprava: Romana Pištěková (11.01.2022)
Studentky a studenti vypracují a odpilotují výzkumný projekt. Práci odevzdají do dohodnutého termínu. Známka se bude odvíjet od kvality zpracovaného projektu a pilotáže (kvality zpracování a analýzy dat). |