|
|
|
||
Poslední úprava: BLACKMAMBA (29.06.2009)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dina Novotná Obeidová (18.07.2008)
Témata: 1. Úvod do metody, historie a kontext vzniku, hodnoty a základní principy práce, možnosti využití v systému sociálních služeb a zdravotnictví. 2. Teoretické zdroje metody, teorie intersubjektivity (Colwyna Trevarthen), teorie intuitivní komunikace rodičů (Papoušek/Papoušková). 3. Základy komunikace z pohledu VTI, principy úspěšného kontaktu a jeho význam pro rozvoj lidské spolupráce. "Ano-série" a "ne-série" v komunikaci. Vývojové hledisko komunikace. 4. Metodika VTI. Základní postup práce VTI trenéra, dojednání zakázky, stanovení plánu intervence, postup práce v klientském systému, stanovování pracovních úkolů pro jednotlivá setkání, ukončení práce, follow-up. Filmová kazuistika, reflexe. 5. Vlastní příprava videonahrávky (natáčení, analýza a mikroanalýza komunikace) a příprava na zpětnovazební rozhovor. Cvičení, rexlexe formou peer supervize. 6. Indikace a omezení (kontraindikace) při použití VTI při práci s rodinou. 7. Etické aspekty práce s kamerou a omezení pro využití videozáznamu. 8. Využití video zpětné vazby (videofeedback) v procesu rozvoje profesionálních dovedností, model supervize, VTI a práce s týmem. 9. Koncept „Traject plánu“ v rodinném kontextu i v profesionálních kontextech. VTI a týmová spolupráce odborníků sociálních a zdravotnických služeb. Doporučená četba: Beaufortová, K. (2003) Videotrénink interakcí. In: Matoušek,O. a kol.: Metody a řízení sociální práce. Praha, Portál Berg, I.K. (1992) Posílení rodiny. Praha, ISZ Bruner, J. (1996) The Culture of Education. London, Harvard University Press De Vito, J. (2001) Základy mezilidské komunikace. Praha, Grada Publishing Goleman, D. (1997) Emoční inteligence. Praha, Columbus Richards, M.P. (1974) The Integration of a Child into a Social World. Cambridge, Cambridge University Press Jonesová, E. (1996) Terapie rodinných systémů. Hradec Králové, Konfrontace Kerrová, S. (1997) Dítě se speciálními potřebami. Praha, Portál Koběrská, P. (1995) Videotrénink interakcí. (Dipl.práce.) FF UK Praha Koběrská, P. a kol. (2003) Společnou cestou. Praha, Portál Kopřiva, K. (1997) Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál Kratochvíl, S. (1997) Základy psychoterapie. Praha, Portál Langmeier, J. (1991) Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha, Avicenum Langmeier, J., Matějček, Z. (1994) Psychická deprivace v dětství. Praha, Avicenum Laštůvková, Z. (1996) Videotrénink interakcí. (Dipl.práce.) FF UK Praha Matoušek, O. (1993) Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Slon Pichaud, C., Thareauová, I. (1998) Soužití se staršími lidmi. Praha, Portál Satirová, V. (1994) Kniha o rodině. Praha, nakl. Práh Schepers, G., König, C. (2000) Video-Home-Training: Eine neue Methode der Familienhilfe. Weinheim, BELTZ Buch-Service (k zapůjčení ve SPINu) Stern, D. (1985) The Interpersonal World of the Child. New York, Basic Books Stierlin, H., Simon, F.B. (1995) Slovník rodinné terapie. Hradec Králové, Konfrontace Trevarthen, C. (1978) Communication and Cooperation in Early Infancy: A Description of Primary Intersubjectivity. In: M Bullowa (Ed): The Beginnings of Human Communication, London, Cambridge University Press (separát ve SPINu)) Úlehla, I. (1996) Umění pomáhat: Učebnice metod sociální práce. Písek, Renesance Výrost, J., Slaměník.I. (1997) Sociální psychologie. Praha, ISV Watzlawick, P., Bavelasová, J.B., Jackson, D.D. (1999) Pragmatika lidské komunikace: Interakční vzorce, patologie a paradoxy. Hradec Králové, Konfronatce Zgola, J.M. (2003) Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha, Grada Publishing |