PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Videotrénink interakcí - YMR03VOLI
Anglický název: Videotraining
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/25, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (16)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Staré označení: YMR03VOLI
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Kateřina Šilhánová
Prerekvizity : YMR03POZI
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BLACKMAMBA (29.06.2009)
Cílem výuky předmětu je seznámit studenty se základními teoretickými a metodologickými principy metody VTI vycházející ze zásad na zdroje a řešení orientované praxe, s principy úspěšné komunikace, se způsobem analýzy a přípravy natočeného videomateriálu pro práci s klientem (rodinou, pracovníky pomáhajících profesí apod.) a se zásadami zpětnovazebního rozhovoru nad nahrávkou, jakož i s možnostmi a limity využití metody VTI v systému sociálních a zdravotnických služeb.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Dina Novotná Obeidová (18.07.2008)

Témata:

1. Úvod do metody, historie a kontext vzniku, hodnoty a základní principy práce, možnosti využití v systému sociálních služeb a zdravotnictví.

2. Teoretické zdroje metody, teorie intersubjektivity (Colwyna Trevarthen), teorie intuitivní komunikace rodičů (Papoušek/Papoušková).

3. Základy komunikace z pohledu VTI, principy úspěšného kontaktu a jeho význam pro rozvoj lidské spolupráce. "Ano-série" a "ne-série" v komunikaci. Vývojové

   hledisko komunikace.

4. Metodika VTI. Základní postup práce VTI trenéra, dojednání zakázky, stanovení plánu intervence, postup práce v klientském systému, stanovování pracovních

   úkolů pro jednotlivá setkání, ukončení práce, follow-up. Filmová kazuistika, reflexe.

5. Vlastní příprava videonahrávky (natáčení, analýza a mikroanalýza komunikace) a příprava na zpětnovazební rozhovor. Cvičení, rexlexe formou peer supervize.

6. Indikace a omezení (kontraindikace) při použití VTI při práci s rodinou.

7. Etické aspekty práce s kamerou a omezení pro využití videozáznamu.

8. Využití video zpětné vazby (videofeedback) v procesu rozvoje profesionálních dovedností, model supervize, VTI a práce s týmem.

9. Koncept „Traject plánu“ v rodinném kontextu i v profesionálních kontextech. VTI a týmová spolupráce odborníků sociálních a zdravotnických služeb.

 

Doporučená četba:

Beaufortová, K. (2003) Videotrénink interakcí. In: Matoušek,O. a kol.: Metody a řízení sociální práce. Praha, Portál

Berg, I.K. (1992) Posílení rodiny. Praha, ISZ

Bruner, J. (1996) The Culture of Education. London, Harvard University Press

De Vito, J. (2001) Základy mezilidské komunikace. Praha, Grada Publishing

Goleman, D. (1997) Emoční inteligence. Praha, Columbus

Richards, M.P. (1974) The Integration of a Child into a Social World. Cambridge, Cambridge University Press

Jonesová, E. (1996) Terapie rodinných systémů. Hradec Králové, Konfrontace

Kerrová, S. (1997) Dítě se speciálními potřebami. Praha, Portál

Koběrská, P. (1995) Videotrénink interakcí. (Dipl.práce.) FF UK Praha

Koběrská, P. a kol. (2003) Společnou cestou. Praha, Portál

Kopřiva, K. (1997) Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál

Kratochvíl, S. (1997) Základy psychoterapie. Praha, Portál

Langmeier, J. (1991) Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha, Avicenum

Langmeier, J., Matějček, Z. (1994) Psychická deprivace v dětství. Praha, Avicenum

Laštůvková, Z. (1996) Videotrénink interakcí. (Dipl.práce.) FF UK Praha

Matoušek, O. (1993) Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, Slon

Pichaud, C., Thareauová, I. (1998) Soužití se staršími lidmi. Praha, Portál

Satirová, V. (1994) Kniha o rodině. Praha, nakl. Práh

Schepers, G., König, C. (2000) Video-Home-Training: Eine neue Methode der Familienhilfe. Weinheim, BELTZ Buch-Service (k zapůjčení ve SPINu)

Stern, D. (1985) The Interpersonal World of the Child. New York, Basic Books

Stierlin, H., Simon, F.B. (1995) Slovník rodinné terapie. Hradec Králové, Konfrontace

Trevarthen, C. (1978) Communication and Cooperation in Early Infancy: A Description of Primary Intersubjectivity. In: M Bullowa (Ed): The Beginnings of

Human Communication, London, Cambridge University Press (separát ve SPINu))

Úlehla, I. (1996) Umění pomáhat: Učebnice metod sociální práce. Písek, Renesance

Výrost, J., Slaměník.I. (1997) Sociální psychologie. Praha, ISV

Watzlawick, P., Bavelasová, J.B., Jackson, D.D. (1999) Pragmatika lidské komunikace: Interakční vzorce, patologie a paradoxy. Hradec Králové, Konfronatce

Zgola, J.M. (2003) Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha, Grada Publishing

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK