PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Historiografie a metodologie historické vědy II - YMA12PEA0
Anglický název: Historiography and the Methodology of Historical Science II
Zajišťuje: Program Antropologická studia (24-KOA)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2007
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Staré označení: MA12PEA0I
Záměnnost : YMA12PEAI, YMA41PPLI
Je záměnnost pro: YMA41PPLI, YMA302
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: JOSIFKO (09.01.2008)
Kurs pojednává teoretické a metodologické problémy, jak byly tématizovány v rámci noetické reflexe historických věd zejména během 19. a 20. století. Tyto problémy jsou představovány s ohledem na dějiny dějepisectví. ZS - Základní závěry metodologické reflexe historické vědy ve 19. a začátkem 20. století LS - Možnosti a meze dějepisného poznávání/rozumění (diskuse 20. století)
Sylabus
Poslední úprava: JOSIFKO (09.01.2008)

ZS - Základní závěry metodologické reflexe historické vědy ve v 19. a poč. 20. století

Kurs kombinuje přednáškovou a seminární formu. V ZS bude zaměřen na

I. (1.) Teoretické vymezení historické vědy, její povahy, zařazení do soustavy ostatních věd:

(1a) Povaha dějepisectví a paradigma dějepisné práce; (1b) poměr mezi "pojmoslovím oboru" a "kulturou oboru"; (1c) historická věda a dějepisný diskurs; (1d) teorie "symbolických center".

II. Základní závěry teoretické (epistemologické, noetické) analýzy dějepisectví tak, jak byly zformulovány ve 20. století:

(2.) O hodnotách lze sice bádat, avšak nelze bádáním doložit platnost (etických, estetických, náboženských a pod.) hodnot;

(3.) Nutno důsledně odlišovat dějepisné porozumění a morální ospravedlnění;

(4.) nejsou jedny dějiny, nýbrž je jen mnoho dějin:

(4a) ve smyslu tom, že jsou různé výchozí systémy kulturních hodnot či různé výchozí historické paměti, z nichž se badatel nemůže nikdy zcela vymanit;

(4b) ve smyslu tom, že jsou vůči sobě do určité míry jen paralelní metody "čtení" (rozumění) dějin (mikrohistorie - makroanalýza a pod.);

(4c) ve smyslu tom, že již dějinní aktéři si mohou klást vlastní, tudíž odlišné otázky po smyslu jednání (popř. smyslu vůbec);

(4d) ve smyslu tom, že v historii nelze přistupovat ke společnosti či kultuře jako k holisticky pojednatelnému celku (typu přírodovědného "gravitačního pole" či "ekosystému"), neboť existenci takového celku nelze doložit;

(5.) Nelze nikterak určit, co je hlavním obsahem dějin, tudíž nelze ani určit, co by mělo být hlavním tématem dějepisných pojednání. Primárnost politických dějin či prvotní význam socio-ekonomických dějin jsou jen mýty;

(6.) Kulturní, humanitní, sociální vědy vůbec (a tudíž i dějepisectví) nejsou vědami, které by v pravém slova symslu "poznávaly", nýbrž vědami interpretativními, rozumivými. Rozumivé konstrukce těchto věd nemají povahu nesporně objektivních faktů, nýbrž jde o specifickou povahu jejich "adekvátnosti" či "objektivity";

(7) přes všechnu tuto relativisaci lze čelit radikálním vývodům tzv. "lingvistivké kritiky". Historie jako odborná disciplina samozřejmě dovede čelit relativismu, jenž není zdůvodněn noetickými argumenty, nýbrž je užíván (coby popírání "faktů") z nějrůznějších nevědeckých, politických či ideologických důvodů.

LS - Možnosti a meze dějepisného poznávání/rozumění V LS se kurs zaměří především na povahu české diskuse o metodách dějepisectví. Základní otázkou bude, kde se v českém dějepisectví a v širší reflexi dějepisných metod bere poměrně nápadný sklon k tomu, že jsou neustále na okraj vytlačovány metodicky promyšlené úvahy; oproti tomu vítězí (co do svého významu a ohlasů) spíše texty, jež jsou sice myšlenkově nedůsledné, zato však obsahují zřetelný emotivní nádech: Spor o smysl českých dějin, nynější Spor o dějiny.

Pojednávány budou mimo jiné (I.) otázky:

(1.) Poměr "pojmosloví oboru" a "Kultury oboru".

(2.) Co je znakem "odborné obce" a existuje v českém prostředí "odborná dějepisná obec"?

(3.) Lze humanitní vědy (včetně dějepisectví) založit jinak, než axiomaticky?

Návazně na tyto otázky a na obsah kursu v ZS budou (II.) rozebírány některé texty vzešlé z českých i z cizích diskusí o smyslu dějin a povaze dějepisectví.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK