PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Proseminář k akademickým dovednostem (kombinovaná forma) - YBZB80000
Anglický název: Seminar in Academic Skills
Zajišťuje: Program SHV - Společenskovědní modul (24-SM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: Mgr. Hedvika Novotná, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Eva Beranová (22.01.2018)
Proseminář je zaměřený na osvojení si základních dovedností práce s odbornou literaturou včetně tvorby vlastního odborného textu a jeho prezentace. Důraz je kladen na hledání zdrojů a posouzení jejich relevance k vybranému tématu, práci s odbornou literaturou (strategie čtení odborného textu, tvorba a užívání citací a parafrází atp.) a strategii tvorby vlastního výstupu s parametry akademického textu (publikační etika, akademické psaní a prezentace).
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (04.03.2019)

Závěrečné hodnocení práce studenta v prosemináři zahrnuje:

-          Plnění úkolů v průběhu semestru a blokové výuky (cca 35 % váhy z celkového hodnocení)

-          Zpracování a odevzdání závěrečné seminární práce (cca 65% váhy z celkového hodnocení)

Před termínem blokové výuky prosemináře je studentům zadán jeden písemný úkol, který zpracují a odevzdají ještě před začátkem blokové výuky pověřeným přednášejícím (upřesnění zadání i forma odevzdání probíhá zpravidla na začátku semestru po ukončení zápisové lhůty do kurzů). Druhý písemný úkol plní studenti v rámci blokové výuky.

Zadání seminární práce: Student připraví anotaci odborného textu (uveřejněného po ukončení blokové výuky) a to tak, aby text anotace nepřesahoval limit 550 slov. Text anotace by měl z hlediska obsahu určitě naplňovat tyto oblasti:  : 1. teoretická východiska, 2.výzkumná otázka, 3. metody zpracování, 4. výsledky. Seminární práci (anotaci) odevzdá student prostřednictvím připravené odevzdávárny v Moodle.

 

 

Účast na víkendovém soustředění tvoří s ohledem na povahu tohoto kurzu součást hodnocení studenta. Ve výjimečných případech, kdy se student nemohl víkednového soustředění zůčastnit, předkládá žádost o plnění náhradní formou a  potvrzení o důvodech své nepřítomnosti (písemně garantovi kurzu: gabriela.malkova@fhs.cuni.cz) . Následně na základě schválení garanta kurzu plní příslušnou atestaci kurzu náhradní formou. Postup pro náhradní formu atestace je v každém příslušném semesteru uveřejněn po ukončení lhůty pro zápis do kurzů. Zároveň studenti v náhradní formě atestace plní všechny úkoly zadané studentům s účastní na víkendovém soustředění.

 

Ke kurzu jsou k dispozici studijní opory v Moodle:

http://moodle.fhs.cuni.cz/course/view.php?id=1049#section-12

 

Zadání pro náhradní formu plnění kurzu pro ls 2019:

Student, který nahrazuje účast na víkendovém soustředění, vypracovává stejně jako ostatní studenti seminární práci.

Náhradou své absence:

1. Dodatečně vypracuje  úkol  č.1. bibliografie

2. Na základě audionahrávek pořízených na víkendovém soustředění (uložených po skončení víkendového soustředění v archivu studijních opor ke kurzu v Moodle ) zpracuje )výpisky realizovaného soustředění k jednotlivým tématům soustředění. 

Výpisky odevzdá spolu se zpracovaným úkolem a seminární prácí)  v jednom souboru v písemné formě garantovi (gabriela.malkova@fhs.cuni.cz) kurzu do příslušné odevzdávárny v této záložce.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Eva Beranová (22.01.2018)

Rámcový sylabus

1.      Zdroje informací a posuzování jejich věrohodnosti, charakter a náležitosti odborného textu (abstrakt, pozn. aparát atp.), typy odborných textů.

2.      Vyhledávání odborných zdrojů/ literatury

-          databáze zdrojů (knihovny, digitální databáze, jiné platformy pro vyhledávání /Research gate, Google scholar…/)

-          rešerše (záměr vyhledávání textu, formulace rešeršního dotazu atp.)

-          posouzení (formální i obsahové) relevance výsledků vyhledávání, zvážení jeho využití 

-          organizace a archivace zdrojů s využitím technologií

3.      Publikační etika

-          principy citační práce, citační normy

-          plagiace a falzifikace.

-          práce s citačními manažery atp.

4.      Čtení odborných textů

-          struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod.

-          efektivní a aktivní čtení (tvorba poznámkového aparátu, pomůcky pro poznámkování (mentální mapování, využití technologií)

-          kritické čtení a porozumění textu

-          citace vs. parafráze, tvorba parafrází

5.      Proces tvorby odborného textu:

-          základní typy práce s odbornou literaturou (kompilace, komparace, přehledová stať, recenze atp.)

-          struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod.

-          plánování textu, psaní první verze textu (draftu/makety), editování a recenzování, revidování

-          jazyk akademického textu, myšlenková stavba, názvy

-          práce s textovými editory, tvorba powerpointové prezentace

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Eva Beranová (22.01.2018)

Základní literatura

Šanderová, Jadwiga (2005): Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: SLON.

Čmejrková, Světla – Daneš, František – Světlá, Jindra (1999): Jak napsat odborný text. Praha: Leda.

Eco, Umberto (1997): Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK