PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oftalmopedie a surdopedie - PZTV280NK
Anglický název: Pedagogy for persons with visual and aural handicap
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:16/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Marína Štibrányiová
Mgr. Jana Janková
Vyučující: Mgr. Jana Janková
Mgr. Marína Štibrányiová
Záměnnost : PZTV280N
Je neslučitelnost pro: PZTV280N
Je záměnnost pro: PZTV280N
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Předmět se zabývá vybranými tématy z oftalmopedie a surdopedie, prohlubuje znalosti studentů z oblasti platné legislativy vztahující se k osobám se smyslovým postižením, hlouběji proniká do problematiky zejména péče, výchovy a vzdělávání těchto jedinců.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (31.08.2023)

Cíl předmětu

Oftalmopedie: Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako součást speciální pedagogiky. Seznámení se s heterogenitou osob se zrakovým postižením, se speciálními vzdělávacími potřebami těchto jedinců.

Studenti se seznámí s významem vidění, s jednotlivými zrakovými funkcemi a dovednostmi. Seznámí se s organizacemi, které poskytují potřebnou podporu jedincům se ZP v průběhu života. Bude kladen důraz na podporu při tzv. společném vzdělávání, na popis speciálních vzdělávacích potřeb, na rozvoj specifických kompetencí u žáků se ZP, které teprve následně umožní maximální rozvoj tzv. klíčových kompetencí daných rámcovými vzdělávacími programy.

Surdopedie: Cílem předmětu je seznámení s heterogenitou lidí se sluchovým postižením a jejich komunikačními nároky v různých prostředích veřejného života. Studenti se dozví o tom, co je to sluchové postižení a jak jej lze kompenzovat, jaký má dopad na kvalitu života a jaké jsou komunikační systémy a potřeby jedinců se sluchovým postižením. 


Literatura
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (31.08.2023)

HRUBÝ, Jaroslav: Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených; Část 1 / Praha : Tiché učení, 2010. - 148 s.: il., portréty, fot., formuláře, tabulky; 22 x 30 cm. ISBN 978-80-904786-1-9
 HRUBÝ, Jaroslav: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu; Díl 1 / 1. vyd. - Praha : Federace rodičů a přátel sluchově postižených; Septima, 1997. - 235 s.: 112 obr., tab.; 30 cm. ISBN 80-7216-006-0
 HRUBÝ, Jaroslav: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu; Díl 2 / 1. vyd. - Praha : Federace rodičů a přátel sluchově postižených; Septima, 1998. - 321 s.: 331 obr. tab.; 30 cm. ISBN 80-7216-075-3
 HRUBÝ, Jaroslav. Nové metody vyššího profesního vzdělávání sluchově postižených [online]. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008 [cit. 2018-01-31]. ISBN 978-80-7041-826-0.
 WIENER, Pavel; RUCKÁ, Renata: Praktická výchova zrakově postižených. Praha : Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006. 71 s. ISBN: 80-239-6773-8
 WIENER, Pavel; RUCKÁ, Renata: Terapie zrakového handicapu. Praha : Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006. 94 s. ISBN: 80-239-6774-6
 BALUNOVÁ, Kristína, Libuše LUDÍKOVÁ a Dita HEŘMÁNKOVÁ. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0381-1. 
 HUDÁKOVÁ, Andrea. Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Středisko rané péče Tamtam, 2005. ISBN 80-86792-27-7. 
 RŮŽIČKOVÁ, Kamila a Jitka VÍTOVÁ. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3.
 WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS], 2006. ISBN 80-239-6775-4.

Doporučená literatura: 

Štibrányiová, M., Pejcharová, L., Kratinová, P., & Ráslová, P. (2021). Zážitkem k porozumění aneb dítě se sluchovým postižením ve vaší třídě. 3. základní škola Heuréka.

Lieu, J. E. C., Kenna, M., Anne, S., & Davidson, L. (2020). Hearing Loss in Children: A Review. JAMA, 324(21), 2195-2205. https://doi.org/10.1001/jama.2020.17647

Keskin, D. Ö. Y., & Bayram, L. (2019). Comparison of Multiple Intelligence Areas of Hearing and Visually Impaired Individuals in Terms of Age, Gender and State of Doing Sport. World Journal of Education, 9(6), 98-105.

Literatura ke studiu:

BASLEROVÁ, Pavlína et al., 2012. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3307-3.

JANKOVÁ, Jana et al., 2020. Katalog podpůrných opatření, dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-5694-2.

 VAŘEKOVÁ, Jitka, DAĎOVÁ, Klára a Pavlína NOVÁKOVÁ a kol., 2022 Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Praha:Karolinum. ISBN 978-80-246-5181-1

 WIENER, Pavel, 2006. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., uprav. vyd. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS. ISBN 80-239-6775-4.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)

Účast ve výuce. Ústní zkouška

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)

Přednášky:

1. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku. Raná péče.

2. Způsoby ovlivňování nežádoucího dopadu zrakového postižení na osobnost jedince.

3. Současné trendy v intervenci pro podporu osob se zrakovým postižením. Citová a sexuální výchova. Tyfloandragogika. Intervence poskytovaná dospělým a později osleplým.

4. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání jedinců se zrakovým postižením. Komunikace osob se zrakovým postižením, technické a optické pomůcky pro čtení a psaní. Přístup k informacím.

5. Teorie edukace osob se zrakovým postižením.

6. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením, architektonické bariéry, úpravy prostředí.

7. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí se zrakovým postižením. Specifika přístupu majoritní společnosti k osobám se zrakovým postižením.

8. Řeč, hlas, artikulace jedinců se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stadia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, přípravné období a vlastní vývoj řeči u dítěte se sluchovým postižením.

9. Psychomotorický vývoj dítěte se sluchovým postižením. Prognóza vývoje dítěte se sluchovým postižením.

10. Český jazyk v komunikaci neslyšících, úprava textu pro osoby se sluchovým postižením, využití nových médií a internetu v komunikaci neslyšících. Vibrotaktilní a elektrotaktilní pomůcky. Signalizace pro neslyšící a nedoslýchavé. Komplexní signalizační systémy. Indukční smyčka.

11. Individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam. Kochleární implantát, metodika práce se sluchadly.

12. Teorie edukace osob se sluchovým postižením. Systém, organizace vyučování, vzdělávací programy, učební plány, komunikační strategie ve vyučovacím procesu. Čtení a psaní sluchově postižených.

13. Legislativní opatření vztahující se ke vzdělávání osob se sluchovým postižením, zákon o znakové řeči. Možnost využívání tlumočení do znakového jazyka.

14. Komunita neslyšících, organizace sluchově postižených, zájmové organizace a rodičovská sdružení pro sluchově postižené. Volnočasové aktivity, socializace a pracovní uplatnění jedinců se sluchovým postižením.

Semináře:

1. Návštěva mateřské školy pro děti se zrakovým postižením.

2. Beseda se zaměstnancem Střediska rané péče.

3. Rozvoj osobnosti zrakově postiženého dítěte předškolního věku - praktická cvičení.

4. Návštěva Rehabilitačního a rekvalifikačního střediska Praha - Dědina.

5. Praktické použití pomůcek pro čtení a psaní u jedinců se zrakovým postižením.

6. Prostorová orientace zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení.

7. Vycházka do centra města - architektonické bariéry, úpravy prostředí, cestování osob se zrakovým postižením.

8. Návštěva logopedické poradny.

9. Logopedická cvičení pro sluchově postižené - ukázky, praktická cvičení.

10. Návštěva mateřské školy pro děti se sluchovým postižením.

11. Beseda s člověkem se sluchovým postižením.

12. Seznámení se znakovou řečí - praktická cvičení.

13. Znaková řeč v praxi - terminologie z oblasti aplikovaných pohybových aktivit.

14. Videoprojekce (divadlo sluchově postižených), próza a poezie sluchově postižených.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (14.10.2020)

Studijní opory MOODLE: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=9147

Distanční výuka formou videokonference přes ZOOM. Před hodinou budou všem studentům zaslány přístupové údaje.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK