Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)
Předmět seznamuje studenty s problematikou aplikovaných pohybových aktivit /APA/ a sportu zdravotně postižených. Zabývá se různými aspekty jednotlivých typů zdravotních postižení a představuje možnosti pohybových aktivit pro osoby se specifickými potřebami na různých úrovních sportovní činnosti. Důležitost předmětu pro fyzioterapeuta spočívá v získání informací o možnostech sportovních aktivit např. po úrazech, při neurodegenerativních onemocněních (např. po propuštění z rehabilitačního ústavu či ukončení ambulantní rehabilitace) jako prevence civilizačních onemocnění způsobených inaktivitou, i o možnostech sportovních aktivit pro děti se speciálními potřebami, které jsou součástí celoživotní ucelené rehabilitace.
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)
The subject acquaints students with problems of adapted physical activities and sport for people with a disability. It deals with various aspects of individual types of disabilities and presents the possibilities of physical activities for people with special needs at various levels of sport activity.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)
Cílem předmětu je představit možnosti adekvátních pohybových aktivit pro osoby se specifickými potřebami v kontextu ucelené rehabilitace.
Úspěšný student získá absolvováním předmětu přehled doporučených sportů pro jedince se specifickými potřebami, dokáže uvažovat o potřebných adaptacích a zdravotních kontraindikacích jednotlivých činností. Skrze prezentované kasuistiky je schopen uvažovat o motivaci pacienta k pohybovým aktivitám a o konkrétních pozitivech a úskalích daného sportu pro jednotlivce.
Výstupy z učení / learning outcomes:
Absolvent předmětu:
- je schopen definovat speciální potřeby jedinců s nejčastějším druhem zdravotního postižení (tělesné, zrakové, sluchové, intelektové)
- dokáže vytvořit modifikaci pro sportovní aktivitu jedince se zdravotním postižením
- umí vyhledat sportovně-kompenzační pomůcku pro vybraný sport a zdravotní postižení
- vyjmenuje pozitiva pravidelné pohybové aktivity pro jedince se zdravotním postižením
- vyjmenuje kontraindikace a rizika sportovních aktivit u jednotlivých postižení
- má přehled o současných možnostech sportovních aktivit pro jedince s nejčastějším typem postižení v ČR
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)
Povinná:
DAĎOVÁ, K. Sport osob se zdravotním postižením. In Máček, M., Radvanský, J., a kol. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivit. Praha: Galén, 2011. s. 233-237.
VAŘEKOVÁ, J., DAĎOVÁ, K., NOVÁKOVÁ, P., a kol. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Praha: Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5181-1. https://karolinum.cz/knihy/varekova-zak-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami-v-telesne-vychove-26799
Doporučená:
DAĎOVÁ, K., ČICHOŇ, R., ŠVARCOVÁ, J., POTMĚŠIL, J. Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1520-2.
DURSTINE, J. L., MOOR, E. G., PAINTER, P. L., ROBERTS, S. O. ACSM´s Exercise Management for Persons with Chronic Diseases and Disabilities. 3rd ed. Human Kinetics, American College of Sports Medicine, 2009. ISBN-13: 978-0-7433-9.
EUSAPA. European standards in adapted physical activities. Olomouc: FTK UPOL, 2010. ISBN 978-80-244-2584-9.
KUDLÁČEK, M. Základy aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3954-9.
KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikované pohybové aktivity osob s tělesným postižením. Olomouc: FTK UPOL, 2013. ISBN 978-80-244-3938-9.
LUIGI, A. J.(Ed.). Adaptive Sports Medicine. A Clinical Guide. Springer International Publishing AG, 2018. ISBN 978-3-319-56566-8.
Mnoho českých učebnic je volně dostupných na: https://apa.upol.cz/knihy-a-skripta
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (06.10.2023)
Požadavky na zápočet: 1) docházka na 75 % výuky 2) kasuistika (zpracovaná ve trojici) nebo videonávod (viz níže) nebo vytvoření pomůcky pro aplikovaný sport
Upřesnění k bodu 1) - V případě nedostatečné docházky najdeme individuální řešení plnění předmětu.
Upřesnění k bodu 2) - Studenti si vytvoří pracovní trojice (lze i dvojice) - Najdou si reálného "pacienta" se zdravotním postižením (jakého by mohli potkat v rámci své fyzioterapeutické praxe) - Dotazováním zjistí: míru jeho pohybové aktivity, vztah ke sportu, jeho potřeby v rámci ucelené rehabilitace (subjektivní šetření) - Navrhnou plán pro volnočasovou pohybovou aktivitu / sport: t.j. doporučení CO, jak ČASTO a v jaké INTENZITĚ by měl provozovat, jaké jsou očekávané benefity z hlediska ucelené rehabilitace, zda bude potřebovat speciální vybavení a kde ho lze sehnat (a za kolik), a KDE konkrétně se může dané aktivitě věnovat (dle místa bydliště) - Výstup: power-pointová prezentace, max. 8 slidů, údaje anonymizované, max 5 min Pokud nebude možné sehnat reálného pacienta, bude možné si vybrat z virtuální nabídky.
Alternativa ke kasuistice:
motivační video pro pacienty o benefitech sportu pro jedince se zdravotním postižením
tvorba videonávodu pro domácí cvičení jedince s OSP (zdravotně orientované)
návrh a výroba inovativní pomůcky pro sportovní aktivitu jedinců se zdravotním postižením (speciální míč, raketa, atd.)
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)
Přednášky: 1. Úvod do problematiky a význam sportu pro osoby se zdravotním postižením či znevýhodněním. Základní terminologie, definice, rozdělení. 2. Historie sportu zdravotně postižených. Organizace sdružující zdravotně postižené sportovce a profesionály pracující v oboru. 3. Psychosociální aspekty postižení a aplikovaných tělesných aktivit. Problematika komunikace. 4. Testování a pohybový režim osob s postižením. Problematika klasifikace ve vrcholovém sportu. 5. Sport neslyšících a osob s poruchami zraku. Biomedicínská charakteristika (příčiny, důsledky, rozdělení a specifika). Možnosti, indikace a kontraindikace pohybových aktivit. 6. Sport osob s tělesným postižením (poranění míchy, mozková obrna, amputace atd.). Dtto. 7. Sport osob s postižením intelektu a poruchami chování či komunikace (mentální retardace, autismus, poruchy učení). Dtto.
Semináře: 1. Adaptace a její principy. Speciální kompenzační pomůcky pro sport zdravotně postižených. 2. Seznámení s vybraným sportem pro jedince s poruchou hybnosti (boccia / indoor kurling). 3. Seznámení s vybraným sportem pro jedince s poruchou zraku (goalball / showdown). 4. Sportovní klub vozíčkářů - představení aktivit a managementu z pozice parasportovce. 5. Sport zdravotně postižených z pohledu fyzioterapeuta / prezentace kasuistik studentů. 6. Hospitace / stáž I - praktická ukázka sportovních aktivit zdravotně postižených (návštěva sportovního oddílu / soutěže). 7. Hospitace / stáž II - praktická ukázka sportovních aktivit zdravotně postižených (návštěva sportovního oddílu / soutěže).
Veškerá komunikace i případná distanční výuka (v případě potřeby) probíhá přes MS Teams. Podpůrné materiály najdete na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4177