PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova prožitkem a zkušeností /AP/ - PSPP302N
Anglický název: Enjoyment and experience in education
Zajišťuje: Sporty v přírodě (51-600400)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:6/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jan Neuman, CSc.
Korekvizity : PKIN199N, PSPP243N
Záměnnost : PSPP290N
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Vomáčko, Ph.D. (13.10.2010)
Předmět seznamuje studenty se stále moderními teoriemi zkušenostního učení a výchovy. Zabývá se také problematikou, která bývá zahrnována pod termíny "zážitková pedagogika" nebo "dobrodružná pedagogika". Uvádí studenty také do širších souvislostí v rámci pedagogických věd.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Vomáčko, Ph.D. (13.10.2010)

Becker, P., Braun, K.H., Schirp, J. (Eds.). Abenteuer, Erlebnisse und die Pädagogik. Leverkusen Obladen: Verlag Barbara Budrich, 2007.

Panicucci, J. (Ed.). Adventure curriculum for physical education. High school. Beverly : Project Adventure, 2003.

Hudlička, P. Prožívání-Zkušenost-Životní svět. Praha : Triton, 2003.

BEARD, C.,WILSON,J.P. The power of experiential learning. London: Kogan Page . 2002.

JIRÁSEK,I. Prožitek a možné světy. Olomouc: UP FTK. 2001.

Miles, J.C., Priest, S. (Eds.). Adventure programming. State College : Venture Publishing, 1999.

MAREŠ, J. Styly a učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.

CSIKSZENTMIHALYI, M. O štěstí a smyslu života.Praha : Lidové noviny 1996.

HECKMAIER, B.,MICHL, W. Erleben und Lernen. Bwerlin: Luchterhand. 3. vyd. 1998.

Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Vomáčko, Ph.D. (13.10.2010)

Aktivní podíl na přednáškách a seminářích. Zpracování odborné tématiky formou odborné práce. Prověření znalostí v kolokviu

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Vomáčko, Ph.D. (13.10.2010)

Přednášky:

1. Učení J. A. Komenského ve vztahu k moderní teorii zkušenostního učení a výchovy.

2. Filosofické a historické kořeny výchovy prožitkem a zkušeností (filantropisté, Dilthey, Neubert).

3. Dílo J. Deweye (Experience and Education) a jeho vliv na koncipování tzv. výchovy zkušeností ( Experiential Education). Návaznost dalších teorií.

4. Anglické Public Schools (Abbotsholme School),reformní pedagogika a alternativní školy.

5. Pedagogo Kurt Hahn a teorie tzv. prožitkové terapie.

6. Pedagogický koncept kurzů Outward Bound (nejvlivnější organizace využívající aktivit v přírodě k výchově charakteru). Koncept výchovy v přírodě.

7. Počátek a současný stav rozvoje německé ?Erlebnispädagogik". Výchovné koncepce založené na ?dobrodružství".

8. Vznik a poslání Association of Experiential Education ( AEE) . Americké pojetí ?experiential education".

9. Pedagogický koncept ?Project Adventure" a ?Expeditionary Learning".

10. Český přínos k teorii a praxi výchovy prožitkem a zkušeností. Významné osobnosti a směry od konce 19. století.

11. Kritické posouzení ?zážitkové pedagogiky" z pohledu pedagogické teorie. Možné vazby k pedagogice sportu.

12. Metody prožitkové pedagogiky a jejich praktické aplikace.

Semináře:

1. Rozbor odborné statě či díla vztahujících se ke zkušenostní výchově.

2. Rozbor programu využívajícího aktivity v přírodě k učení a výchově.Skladba programu (dramaturgie) a způsoby zpětnovazebního hodnocení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK