PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika školní TV - PPPD227NK
Anglický název: Teaching School PE
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D.
Mgr. Kateřina Jasanská
Vyučující: Mgr. Kateřina Jasanská
Záměnnost : PPPD227N
Je neslučitelnost pro: PPPD227N
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (30.01.2019)
Předmět vychází z poznatků psychologie, pedagogiky a základů didaktiky TV. Je zaměřen na rozvoj didaktického myšlení a realizaci vyučovacího procesu ve školní TV. Nabízí poznatky o vývoji a struktuře, obsahu a formách školní tělesné výchovy v evropském kontextu a v Českých zemích, informace o rámcových vzdělávacích programech a projektech tělesné výchovy na jednotlivých typech a stupních škol, o metodách a trendech vývoje. Pozornost je věnována principům plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově a také didaktickému výzkumu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Jasanská (09.11.2023)

Cíl předmětu:
Připravit studenta na školní praxi se zaměřením na:
- vědomosti obecné (kurikulum) a speciální (specifika TV)
- pedagogické schopnosti (didaktické, percepční, komunikativní, organizační, tvůrčí, akademické …)

Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu a postavení didkatiky ve školní tělesné výchově, resp. tělesné výchově v současné společnosti. Dále by měli znát základní didaktické zásady a umět je aplikovat ve výuce. Studenti by měli být schopni vybrat ze svého osobního kompetenčního portfolia adekvátní metody a postupy pro různé edukační situace. Studenti by dále měli dokázat volit adekvátní didaktické postupy s ohledem na ontogenetické stadium dané skupiny žáků. V neposlední řadě je cílem předmětu ozřejmit studentům důležitost celoživotního a neustávajícího procesu edukace nejen prostřednictví sportu a pohybových aktivit. Důležítým cílem je studentům přiblížit fakt, že se jedná především o výchovu nikoliv o výkonnstní činnost, dále diskuze na nová témata, která rezonují společností a velmi silně ovlivňují společnost a výrazně zasahuje do edukačních procesů. 

Konrétní očekávané výstupy:

- student chápe význam didaktiky jako i podoboru didaktiky školní tělesné výchovy pro současnou i budoucí společnost

- student rozumí procesu socializace a jeho vlivu na mladého člověka, umí odlišit jednotlivá stadia procesu socializace

- student se orientuje v didaktické terminologii a aktivně ji užívá

- student identifikuje problémy, které mohou nastat ve výukovém procesu

- student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska didaktiky školní tělesné výchovy

- student je schopen uplatňovat hlavní didaktické zásady

- student v rámci edukačního procesu vhodně komunikuje s žáky, rodiči a všemi, kteří se zúčastní vzdělávacího procesu

- student dovede kriticky zhodnotit význam zvolené pohybové aktivity

- student dovede kriticky zhodnotit význam prožitku v edukačním procesu

- student dovede připravit výukový proces realizovaný v dlouhodobém procesu s použitím didaktických zásad

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Jasanská (09.11.2023)

zápočet: reflexe aktuálních ŠVP vybranných škol

zkouška: test obsahující 30 otázek

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Jasanská (09.11.2023)

Základní:

FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.

FIALOVÁ, L. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.

RYCHTECKÝ, A., HARDMAN, K., PATRIKSSON, G., CARRIERO DA COSTA, F. G. Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 2008. 12, 1, s. 11-28.

Doporučená:

KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-022-7.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 1. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7.

KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X.

Učební dokumenty MŠMT ČR v současnosti platné.

Časopis: Česká kinantropologie: časopis Vědecké společnosti kinantropologie. Praha: Vědecká společnost kinantropologie, 1997. ISSN 1211-9261.

Studijní opory:

Odkaz na nově vytvořený tým v MS Teams - Didaktika školní TV:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3acb46680be73643a3804c1bfdf3c391b6%40thread.tacv2/Obecn% 25C3%25A9?groupId=b2ac7274-4864-4028-beef-e505e753513f&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08- 8816a20414a2

Didaktika ŠTV 227NK kombinovaná

Kód předmětu na přihlášení: kczmgij

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

Přednášky:

1. Podmínky pro školní TV (materiální, personální, právní), základní školské dokumenty a předpisy

2. Plánování v tělesné výchově (rámcové a školní vzdělávací programy, tematický plán, příprava na vyučování).

3. Diagnostická práce učitele (hodnocení, klasifikace, testování).

4. Standardy pro tělesnou výchovu, curriculum, srovnání našich a zahraničních učebních osnov.

5. Efektivita vyučovací jednotky (struktura hodiny, fyzické, psychické zatížení, metody zjišťování efektivity).

6. Metodické portály pro učitele TV, řízení vyučovacího procesu TV (problémové vyučování, dobrodružná TV).

7. Výchova ke zdraví, interkulturní výchova v hodinách TV

Semináře:

1. Cvičební úbor, omlouvání v TV, řády různých prostředí pro TV

2. Nekázeň, neprospěch, jednání s rodiči

3. Zátěž učitele (fyzická, psychická, administrativní)

4. Bezpečnost, záchrana, dopomoc, didaktické styly

5. TV oslabených a talentovaných (sportovní třídy a školy, zdravotní TV)

6. Motivace neaktivních žáků, prestiž TV, mezipředmětové přesahy

7. Pohybové projekty školy (jednodenní, týdenní), organizační formy

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (20.10.2022)

Studijní opory:
- přednášky a semináře
- doporučená literatura
- nástroje distančního způsobu výuky: LMS Moodle

Didaktika školní TV

umístění moodle2: https://dl2.cuni.cz/user/index.php?id=4893

Kurz je určen pro studenty předmětu. Heslo získají studenti od garanta předmětu po přihlášení do předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK