PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sportovní trénink OSP - PPPD210N
Anglický název: Adapted sport training
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: 25 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D.
Mgr. Zuzana Dragounová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D.
Neslučitelnost : PPPD210NK
Záměnnost : PPPD210NK
Je záměnnost pro: PPPD210NK
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (14.12.2018)
Předmět seznamuje studenty se všemi důležitými aspekty sportovního tréninku u jedinců se specifickými potřebami.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (23.11.2023)

Předmět seznamuje studenty se všemi důležitými aspekty sportovního tréninku u jedinců se specifickými potřebami.

Výstupy z učení

Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.

Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.

Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.

Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách

Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.

Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.

Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.

Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.

Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.

Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.

Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.

Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (14.12.2018)

DAĎOVÁ, Klára, Rostislav ČICHOŇ, Jana ŠVARCOVÁ a Jaroslav POTMĚŠIL. Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1520-2.

DOVALIL, Josef. Lexikon sportovního tréninku. 2., upr. vyd. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1404-5.

DOVALIL, Josef a Miroslav CHOUTKA. Výkon a trénink ve sportu. 4. vyd. Praha [i.e. Velké Přílepy]: Olympia, 2012. ISBN 978-80-7376-326-8.

JANSA, Petr a Josef DOVALIL. Sportovní příprava: vybrané teoretické obory, stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, sport zdravotně postižených, sport a doping, úrazy ve sportu a první pomoc, základy sportovní regenerace a rehabilitace, sportovní management. Praha: Q-art, 2007. ISBN 978-80-903280-8-2.

KÁBELE, Josef. Sport vozíčkářů. Praha, 1992.

MOORE, Geoffrey, DURSTINE, J. Larry a Patricia PAINTER. ACSM's exercise management for persons with chronic diseases and disabilities. 4th ed. Champaign, IL: Human Kinetics, c2016. ISBN 9781450434140.

PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Praha: GRADA Publishing, 2004. Děti a sport. ISBN 80-247-0683-0.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (14.12.2018)

Přednášky:

1. Vývoj a postavení sportu OSP. Význam sportu pro OSP. Sumarizace znalostí s bakalářského studia.

2. Sportovní trénink: pojetí, cíl, úkoly. Základní pojmy, systémový přístup ke ST.

3. Zatížení: zátěžové podněty, klasifikace tréninkových cvičení jako adaptačních podnětů, intenzita, míra specifičnosti. Manipulace se zatížením. Frekvence tréninkových podnětů, zotavné procesy u OSP.

4. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku: etapa základního specializovaného a vrcholového tréninku pro osoby se zdravotním postižením. Složky sportovního tréninku.

5. Význam klasifikace sportu zdravotně postižených a aplikace ve sportovním tréninku OSP.

6. Řízení sportovního tréninku, systémové pojetí, identifikace a formulace systému: plánování, evidence, kontrola trénovanosti osob se zdravotním postižením, vyhodnocování.

7. Vytrvalostní trénink.

8. Metodické otázky efektivního zatížení při posilování osob se zdravotním postižením.

9. Zvláštnosti motorického učení u OSP.

10. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšlení v tréninkovém procesu.

11. Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.

12. Role fyzioterapeuta a protetika ve sportovní přípravě.

13. Nejnovější poznatky z pohledu systematické rešerše literatury - práce ve skupinách.

14. Beseda s trenérem sportu OSP.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Dragounová, Ph.D. (14.10.2021)

Výuka předmětu PPPD210N probíhá prezenčně (po dohodě možnost i v aplikaci MS Teams).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK