Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (19.09.2017)
Předmět připravuje studenty na samostatné provádění jak kvalitativního, tak kvantitativního výzkumu v pedagogice, a to v souvislosti s řešením diplomového úkolu. Rozvíjí schopnosti studentů formulovat problém, stanovit cíle výzkumného šetření, zvolit adekvátní postupy a metody zpracování, zvážit charakter výstupů, přínos a event. možnosti využití výsledků. Předloženy jsou principy kvalitativního a kvantitativního výzkumu, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy, etické aspekty výzkumu. Porovnány kvalitativní a kvantitativní postupy při řešení výzkumných problémů ve speciální pedagogice.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
The course prepares students for the independent performance of qualitative and quantitative research in pedagogy, in connection with the solution of the diploma task. It develops students' ability to formulate the problem, set the goals of the research investigation, choose adequate procedures and methods of processing consider the nature of outputs, benefits and eventually possibilities of using the results. Principles of qualitative and quantitative research, paradigms, theoretical methods of science, inductive and deductive procedures and ethical aspects of research are presented. Qualitative and quantitative approaches to solving research problems in special education are compared.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (19.09.2017)
Cílem předmětu je porozumět strategii pedagogického výzkumu, zvládnout základní pojmy a metodické postupy výzkumných šetření, znát aspekty kvantitativního i kvalitativního výzkumu, porozumět jejich rozdílnosti, umět zvolit vhodný metodický postup pro vlastní závěrečnou práci.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
The aim is to understand basic pedagogical researches, to master basic concepts and methodological procedures of research surveys, to recognize aspects of quantitative and qualitative research, to understand their diversity, to wash inappropriate methodological procedures for their own final work.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (25.09.2020)
Předmět bude zahájen přednáškou spojenou s organizačními informacemi v reálném čase výuky dle rozvrhu online prostřednictvím apliace MS Teams
Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem.
Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.12.2018)
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2.
FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010, ISBN 978-80-7315-185-0.
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004, ISBN 80-7178 820-1.
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9
HOLOUŠOVÁ, D.; KROBOTOVÁ, M. Diplomové a závěrečné práce. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0458-3.
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc : Universita Palackého, 2003, ISBN 80-244-0765-5.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7184-569-0.
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 978-80-86429-40-3.
ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha : PedF UK, 1998. ISBN 80-86039-56-0.
ŠVAŘÍCEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-73678-313-0
WALKER, I.; O. NOVÁK. Výzkumné metody a statistika. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2.
FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-815-9
GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010, ISBN 978-80-7315-185-0.
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004, ISBN 80-7178 820-1.
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2006. 583 s. ISBN 80-7367-123-9
HOLOUŠOVÁ, D.; KROBOTOVÁ, M. Diplomové a závěrečné práce. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0458-3.
CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc : Universita Palackého, 2003, ISBN 80-244-0765-5.
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7184-569-0.
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 978-80-86429-40-3.
ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha : PedF UK, 1998. ISBN 80-86039-56-0.
ŠVAŘÍCEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-73678-313-0
WALKER, I.; O. NOVÁK. Výzkumné metody a statistika. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5.
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (19.09.2017)
· Východiska a principy kvalitativního a kvantitativního výzkumu.
· Věda, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy.
· Téma-problém-výzkumná otázka.
· Konstrukty a pojmy, role hypotéz, validita výzkumu.
· Typy základních výzkumných plánů, porovnání kvalitativních a kvantitativních postupů.
· Etické aspekty výzkumu.
· Výběr výzkumného vzorku. Techniky a nástroje k získávání kvantitativních dat, reliabilita.
· Interpretace výsledků analýzy. Zprávy o výsledcích výzkumného šetření.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
Basis and principles of qualitative and quantitative research. Science, paradigms, theoretical methods of science, inductive and deductive approaches. Topic-problem-research question. Constructs and concepts, role of hypotheses, validity of research. Types of basic research plans, comparison of qualitative and quantitative procedures. Ethical aspects of research. Research sample selection.Techniques and tools for quantitative data acquisition, reliability. Qualitative research, case studies in special education Interpretation of analysis results.Research report results.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.09.2017)
80% účast na seminářích
Student pracuje s využitím elektronické podpory v MOODLE. Podmínkou zakončení je splnění všech zadaných úkolů.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (29.10.2019)
80 % attendance at seminars Student works with the use of electronic support in MOODLE.The condition for completion is completion of all assigned tasks.