PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika RJ II - OPNR2R107A
Anglický název: Russian Language Teaching Methodology II
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNR2R101A
Je korekvizitou pro: OPNR2R108A
Je prerekvizitou pro: OPNR2R113A, OPNR2R109A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (16.09.2018)
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky produktivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v samostatném ústním a písemném projevu žáků v ruském jazyce na základních a středních školách.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (16.09.2018)

Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou výuky produktivních řečových dovedností v ruském jazyce v kontextu výuky ruštiny v českém školním prostředí. Důraz je kladen především na utváření praktických dovedností studentů efektivního využívání jednotlivých technik, které vedou k formování dovedností v samostatném ústním a písemném projevu žáků v ruském jazyce na základních a středních školách.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (11.02.2021)

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae4e76c4f746f4ed1908c481132d8882d%40thread.tacv2/conversations?groupId=2982a10d-6237-410f-83b9-31b8e99c21e4&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (26.01.2021)

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

Rada Evropy. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Rozboudová, L. Sovremennaja didaktika russkogo jazyka kak vtorogo inostrannogo: rečevyje umenija. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4635-0.

Školské dokumenty.

 

Doporučená literatura

Beljajeva, G. V., Sivenko, L. S., Špico, L. V. Pišem pravil´no. 2. vyd. Moskva : Russkij jazyk – Kursy, 2011. ISBN 978-5- 88337-083-9.

Fedotova, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

Leonťjev, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

Rozanova, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva : Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.

Ščunik, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

Šibko, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (16.09.2018)
  1. Druhy řečové činnosti, vztahy mezi jednotlivými řečovými dovednosti.
  2. Pojetí a požadavky k řečovým dovednostem ve Společném evropském referenčním rámci pro jazyky, v Rámcových vzdělávacích programech a dalších pedagogických dokumentech.
  3. Lingvistické a psychologické základy osvojování řečové dovednosti ústního projevu.
  4. Výuka ústního projevu – metodická pravidla, metodické chyby.
  5. Výuka ústního projevu – typologie cvičení.
  6. Kontrola a hodnocení ústního projevu žáků.
  7. Lingvistické a psychologické základy osvojování řečové dovednosti písemného projevu.
  8. Výuka písemného projevu – metodická pravidla, metodické chyby.
  9. Výuka písemného projevu – typologie cvičení.
  10. Kontrola a hodnocení písemného projevu žáků.
  11. Kontrola a hodnocení ústního a písemného projevu žáků při státní maturitní zkoušce z ruského jazyka.
  12. Využití didaktických pomůcek a didaktické techniky pro rozvoj produktivních řečových dovedností.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. (26.01.2021)

1. Aktivní účast na seminářích,povoleny jsou max. 2 absence za semestr.

2. Průběžné, včasné plnění všech zadaných úkolů dle stanovených požadavků.

3. Vypracování všech vlastních didaktických materiálů, které jsou zadány v elektronickém kurzu Didaktika ruského jazyka II v systému moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5660), a to dle uvedených pokynů. Termín odevzdání didaktických materiálů v elektronické a tištěné podobě je 11. 5. 2021.

4. Splnění zápočtového testu - min. míra úspěšnosti je 70 %, zápočtový test lze opakovat pouze 1x (vypsán bude 1 řádný a 1 opravný termín).

V případě nepříznivé epidemiologické situace bude výuka probíhat na platformě Microsoft Teams a zápočet bude realizován ústně při zapnutí webkamery.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK