PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Syntax RJ II - OPBR2R123A
Anglický název: Russian Syntax II
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBR2R119A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (30.04.2017)
Cílem předmětu je seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné a základních typů souvětí, naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (30.04.2017)

Cílem předmětu je seznámit studenty se syntaktickou stavbou spisovné ruštiny v porovnávacím rusko-českém plánu. Na pozadí seznámení s celkovým systémem a pojetím skladby v ruštině a v češtině klást hlavní důraz na osvojení struktur jednoduché věty dvoučlenné a jednočlenné a základních typů souvětí, naučit studenty dovednosti spojovat formální stránku jednotlivých typů vět se stránkou sémantickou a stylistickou a dovednosti využívat větné struktury se zřetelem ke komunikativním situacím a potřebám výuky ruštiny ve škole.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (30.04.2017)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

ČESAL, B., VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe I. Věta jednoduchá. 3. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-906-7.

ČESAL, B., VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe II. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 1997. ISBN 80-7082-372-0.

FLÍDROVÁ, H., ŽAŽA, S. Sintaksis russkogo jazyka v sopostavlenii s češskim. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1104-0.
KUBÍK, M., BALCAR, M., DLOUHÝ, M.
Sintaksis russkogo jazyka. Praha: SPN, 1982. ISBN14-166-83.

 

Doporučená studijní literatura

BABAJCEVA, V.V., MAKSIMOV, Z.J. Sovremennyj russkij jazyk, III. Sintaksis. Moskva: Prosveščenije, 1981.
BAUER, K. a kol. Příruční mluvnice ruštiny, II. Praha: SPN, 1987.
DANEŠ, F. Věta a text. Praha: Academia,1985.

GREPL, M., KARLÍK, P. Skladba češtiny. Votobia: Olomouc. 1998. ISBN 80-7198- 281-4.

HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1988.

HRBÁČEK, J. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. Trizonia: Praha. 1994. ISBN 80-85573-51-2.
MŰLLEROVÁ, O. Mluvený text a jeho syntaktická výstavba. Praha: Academia, 1994. ISBN 80-200-0489-0.
ROZENTAL, D. E., I. B. GOLUB a M. A. TELENKOVA. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva: AJRIS PRESS, 2010. ISBN 978-5-8112-4098-2
ŠELJAKIN, M.A. Spravočnik po russkoj grammatike. Moskva : Russkij jazyk, 2000. ISBN 5-200-02829-9.

ZOLOTOVA, G.A. Kommunikativnyje aspekty russkogo sintaksisa. Moskva: Nauka, 1982.
ŽAŽA, S.
Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno: FF MU, 1999. ISBN 80-210-2058-X.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (20.01.2023)

Požadavky ke zkoušce:

Podmínkou připuštění ke zkoušce je udělení zápočtu.

Zkouška je kombinovaná, skládá se ze dvou částí. Každá část má 1 řádný a 2 opravné termíny.

1) písemný test v rozsahu učiva Syntax I a Syntax II (minimálně 70% úspěšnost), postup k ústní části je podmíněn úspěšným absolvováním písemné části

2) ústní část

Zkouška probíhá v ruštině se znalostí termínů v obou jazycích, její součástí je překlad.

 

Tematické okruhy ke zkoušce:

 1/ Предмет синтаксиса рус. литературного языка, его отношение к морфологии и лексикологии, синтаксис и стилистика.

 2/ Общая характеристика синтаксической системы рус. языка, предмет синтаксиса рус. языка в сопоставит. рус.- чеш. плане. (Ř-Č věta, nulová spona, jednočl. věta .... )

 3/ Слово и словосочетание как строевые элементы предложения; вопрос о словосочетании в синтаксисе.

 4/ Характеристика предложения с точки зрения семантической, грам., музыкальной и графической.

 5/ Способы классификации предложения в синтаксисе.

 6/ Двусоставные глагольные предложения и их структурные модели в сопоставительном р.-ч. плане.

 7/ Двусоставные связочно-именные предложения

 8/Русское односоставное предложение и его характеристика, классификация односоставных предложений в ч. и р. грамматической традиции.

 9/ Односоставные глагольные предложения и их структурные модели в сопоставительном р.- ч. плане.

 10/ Неопределенно-личные и обобщенно-личные предложения в рус. языке; различия в обобщении деятеля в рус. языке и в ч. языке.

 11/ Односоставные связочно-именные предложения и их структурные модели в сопоставительном рус.-чешском плане.

 12/ Односоставные инфинитивные предложения, их использование в р. и ч. языках.

 13/ Неглагольные односоставные предложения и их типы.

 14/ Неполные предложения.

 15/ Типы предложения по модальности, особенности выражения вопроса, побуждения, пожелания в р. и ч. яз.

 16/ Отрицательные предложения в рус. языке и их особенности по сравнению с ч. яз., употребление частиц не, нет.

 17/ Порядок слов в р. яз., вопрос об актуальном членении предложения.

 18/ Виды синтаксических отношений между словами в предложении, средства их реализации, способы выражения подчинительных отношений; отклонения от правильного построения предложения.

 19/ Общая характеристика членов предложения, их отношение к частям речи, их классификация.

 20/ Что такое синтагма, синтагматическое членение текста и средства его реализации.

 21/ Русское подлежащее и особенности его выражения.

 22/ Русское сказуемое, его характеристика и классификация, единый главный член односоставного предложения.

 23/ Согласование сказуемого с подлежащим, затруднения сопоставительного р.-ч. плана.

 24/ Рус. несогласованное глагольное сказуемое, осложнение глагольного сказуемого.

 25/ Функция определения, его типы и способы выражения в рус. языке, русское приложение и его особенности.

 26/ Характеристика русского дополнения, глагольное управление при дополнении.

 27/ Русское обстоятельство и способы его выражения; выражение отдельных типов обстоятельств в сопоставлении с ч. яз.

 28/ Предикативный определитель в р. языке и его отличия и способы выражения.

 29/ Однородные члены предложения, добавочно-присоединенные и обособленные члены предложения.

 30/ Полупредикативные конструкции как переходные формации между членом предложения и предложением.

 31/ Сложное предложение, его понимание и характеристика в традиционной и современной грамматиках.

32/ Сложносочиненное предложение - характеристика и классификация

33/ Сложноподчиненное предложение - характеристика и классификация

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (30.04.2017)
  1. Rozvíjející větné členy - Přívlastek. Přístavek.

  2. Předmět.

  3. Příslovečné určení.

  4. Polovětné vazby. Souvětí. Celková charakteristika souvětí a jazykové prostředky konstituující souvětí, hlediska klasifikace. Základní typy souvětí a jejich popis v porovnávacím rusko-českém plánu v sepětí se stránkou sémantickou, s funkčním principem výběru jednotlivých modelů podle stylu řeči.

  5. Souvětí souřadné. Klasifikace. Souvětí souřadné slučovací.

  6. Souvětí souřadné odporovací, stupňovací.

  7. Souvětí souřadné vylučovací, důsledkové.

  8. Souvětí souřadné vysvětlovací a důvodové.

  9. Souvětí podřadné. Klasifikace z různých hledisek. Podřadná souvětí s vedlejšími větami vztažnými.

  10. Podřadná souvětí s vedlejšími větami obsahovými.

  11. Podřadná souvětí s vedlejšími větami příslovečnými.

  12. Podřadná souvětí s vedlejšími větami příslovečnými.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (20.01.2020)

Podmínky zakončení předmětu:

Podmínky získání zápočtu

  • alespoň 75% účast na seminářích
  • splnění všech zadaných úkolů - ústních i písemných
  • splnění všech průběžných testů (po probrání jednotlivých úseků učiva) alespoň na 70%, na každý test bude vypsán 1 řádný a 1 opravný termín

Zkouška

  • předmět je zakončen zkouškou, která má písemnou a ústní část
  • zkoušku student vykoná po získání zápočtu

 

V průběhu psaní testů jsou studenti povinni dodržovat stejná pravidla, která platí pro písemnou přijímací zkoušku na PedF UK, jinak jim budou materiály odebrány a test považován za nesplněný. Pravidla jsou zveřejněna na webu PedF UK.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK