|
|
|
||
Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Osvojit si aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, hodnocení, postavení speciálního pedagoga v edukaci. Po absolvování disciplíny je student schopen zvládat intervence a přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, přístupy k žákům se SVP v kontextu inkluzivní didaktiky a edukace ve školách zřízených podle §16 odst. Student si osvojí vyučovací prostředky a kompenzační pomůcky uplatňované při edukaci žáků se SVP.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Předmět bude zahájen v reálném čase výuky dle rozvrhu. Studentům budou poskytnuty informace o organizaci výuky v tomto předmětu na první hodině. Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (28.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5. BARTOŇOVÁ, M. Studentswithintellectual disability in inklusive educationsettings. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita 2015. ISBN 978-80-210-6817-9. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s LMP. Brno: MU, 2018. ISBN 978-80-210-9189-4. HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: GradaPublishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. HORT, VL., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-472-9. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. a kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada. 2006. ISBN 80-247-1110-9. Mezinárodní klasifikace nemocí – 10. revize. Praha: Psychiatrické centrum, 2006, aktualizace 2012. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8. Doporučená literatura BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., VRUBEL, M. Inclusion in EducationforStudentswithSpecialEducational. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7152-0. NeedsfromthePerspectiveofResearch. MVP MUNI/M/0012/2013. 1. vyd. Brno: MU, 2014. 161 s. ISBN 978-80-210-7152-0. PETTY, G. Teachingtoday: a practicalguide. (4. vyd.) Cheltenham: Nelson Thornes. 2009.ISBN 1578616786 KAUFFMAN, J. M., BRIGHAM, F. J. Workingwithtroubledchildren. Verona, Wis: Full CourtPress. 2009.ISBN MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (1. vyd.). Praha: WoltersKluwer Česká republika. 2012.SBN: 978-80-7357-679-0. WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986. Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (13.02.2021)
|
|
||
Seminární práce zadaná vyučujícícm na téma z oblasti obsahu předmětu. Specifikovano na první výuce. Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2022)
|
|
||
Obsah: 1. Legislativní rámec vzdělávání v České republice. 2. Osobnost speciálního pedagoga, činnost asistenta pedagoga. 3. Individualizace a diferenciace ve vzdělávání (specifikace práce s heterogenní třídou, komunikativní dovednosti, dynamická diagnostika) 4. Edukační proces žáků s mentálním postižením, poruchami autistického spektra (podpůrná opatření, speciální metody práce, metody čtení a psaní). Systém vzdělávání. Osobnost jedince s mentálním postižením. 5. Edukační proces žáků se smyslovým postižením a narušenou komunikační schopností (sluchovým postižením, zrakovým hluchoslepota, NKS) Systém podpory. Osobnost jedince. Specifičnost vyučovacího procesu (podpůrná opatření, diferenciace a individualizace). 6. Edukační proces žáků s tělesným postižením a kombinovaným postižením. Systém podpory. Osobnost jedince. Specifičnost vyučovacího procesu (podpůrná opatření, specifika čtení a psaní, speciální metody práce). 7. Edukační proces žáků se specifickými poruchami učení. Systém péče. Osobnost jedince ADD/ADHD. Reedukace dyslexie, dyskalkulie. Programy prevence a modifikace jedinců s poruchami chování. 8. Edukační proces žáků s poruchami chování, systém podpory ve vzdělávání, intervenční přístupy v edukaci. Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2022)
|
|
||
Zakončení předmětu - zápočet, ustní rozprava Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.02.2022)
|