PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Literárně dramatický seminář - OKMN0N248B
Anglický název: Literary Drama Workshop
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková
Vyučující: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková
Neslučitelnost : OKMN0N204B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Kurz je určen posluchačům specializace dramatická výchova. Jeho cílem je rozvíjet dovednosti v práci s uměleckou literaturou pro děti a mládež. Obsahem kurzu je především konkrétní práce s vybranými uměleckými texty naší a světové literatury pro děti a mládež, jejich analýza z hlediska potřeb dramatické výchovy, plánování a realizace didakticky zaměřených činností s použitím textů této literatury. Studenti získají praktické i teoretické zázemí pro práci s literárním textem metodami dramatické výchovy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)
Studenti získají na základě praktické práce teoreticky ukotvenou zkušenost pro práci s literárním textem metodami dramatické výchovy.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)

Kredity   2

Vyčíslení studijní zátěže: 

Přímá výuka                                                           

9 H (dvě až tři bloková setkání za semestr)

 

Doba očekávané přípravy na 1 přednášku/cvičení                       

1 H (celkem cca 3H)

Studium odborné literatury (za semestr)                   

15 H         

Plnění průběžných úkolů (za semestr)                         

8 H                              

Seminární práce k zápočtu                                       

15 H                      

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)

Povinná literatura:

MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. 196 s. ISBN 978-80-7331-172-8.

MACHKOVÁ, Eva. Volba literární předlohy pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. 3., dopl. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, katedra výchovné dramatiky, 2012 [2000]. 148 s ISBN 978-80-7331-214-5.

ULRYCHOVÁ, Irina; GREGOROVÁ, Vlasta; ŠVEJDOVÁ, Hana. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2.


 Doporučená literatura:

PROPP, Vladimír Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přeložili Miroslav ČERVENKA, Marcela PITTERMANNOVÁ a Hana ŠMAHELOVÁ. Praha: H & H, 1999. 364 s. Přel. z: Морфология сказки atd. ISBN 80-86022-16-1.

MACHKOVÁ, Eva. Mezi skutečností a snem: Kapitoly z poetiky pohádkové hry. Praha: KANT – Karel Kerlický, 2013. 228 s. Edice DISK – velká řada, sv. 23. ISBN 978-80-7437-101-1.

WARD, Winifred. Hraní s dětmi od mateřské školky až po střední školy. New York: Appleton-Century, 1947. xiv, 312 s.

MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V.: Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008.

ULRYCHOVÁ, I.: Drama a příběh. NAMU, Praha 2007.

 MÍČKOVÁ, J.: Cesta do pohádky. Portál, 2019.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)

Seminář, dílna, praktické ukázky metod, technik a výukových bloků s reflexí (kurz je založen zejména na činnostních a prožitkových metodách práce).

+ studium odborné literatury a samostatné/skupinové praktické úkoly a cvičení

Sylabus -
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)

Obsah a témata:

Využití průpravných her a cvičení při práci s literárním textem.

Playmaking jako strategie práce s textem.

Čtyřrovinné pojetí textu jako teoretické východisko pro uplatnění metod dramatické výchovy, strategie práce s rovinou dění.

Využití literární situace jako východiska pro situaci dramatickou.

Příběhová struktura lekce.

Strukturované drama a literární narativ.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)
Klasifikovaný zápočet: aktivní účast v semináři + písemný rozbor kratšího literárního díla z pohledu literárního i z pohledu dramatické výchovy a písemný scénář lekce vytvořený na základě tohoto díla
Studijní opory
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (18.03.2024)

https://drive.google.com/drive/folders/1RpppGVPQn00XG0hkwXLd55m0CRqw51YV?usp=sharing

MOODLE   https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5749, heslo pro hosty: drama (heslo: drama)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK