PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dramatické hry a improvizace - OKMN0N244B
Anglický název: Dramatic Games and Improvisation
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková
Vyučující: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková
Neslučitelnost : OKMN0N204B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0T201B, OKMN0V203B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Cílem kurzu je vybavit studenty kompetencemi pro vlastní improvizované jednání a rolovou hru a zároveň poskytnout studentům zážitkové i metodologické zázemí pro nastolení, vedení a využití těchto metod výuky při práci s dětmi. V kurzu se studenti seznámí s hrami a cvičeními založenými na improvizaci, s dramatickou hrou a improvizací jako metodou zkoumání tématu, vytváření příběhu, práce na divadelním tvaru. Studenti poznají možnosti využití dramatických her a improvizací v osobnostně sociálním a uměleckém rozvoji dětí odpovídající věkové skupiny, zároveň sami získají dovednosti pro rolovou hru a improvizované jednání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (13.09.2023)

Cílem kurzu je vybavit studenty kompetencemi pro vlastní improvizované jednání a rolovou hru a zároveň poskytnout studentům zážitkové i metodologické zázemí pro nastolení, vedení a využití těchto metod výuky při práci s dětmi.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)

Povinná literatura:

WAY,B.  Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku a NIPOS, 2014. ISBN978-80-903901-4-0.

Machalíková, Jana a Musil, Roman. Improvizace ve škole: didaktika improvizace pro rozvoj osobnosti žáků středních škol. Vydání první. Praha: Informatorium, 2015. 148 stran. ISBN 978-80-7333-120-7.

VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.

MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-7068-250-0.

SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.

 

Doporučená literatura:

VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí. Prah: ISV nakladatelství, 1995.

MACHKOVÁ, Eva. Viola Spolinová - Hry a cvičení pro divadlo. Tvořivá dramatika. 1997, roč. VIII, č. 1, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.

MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (13.09.2023)

Improvizační cvičení a techniky; improvizace a rolová hra; dramatické hry a cvičení jako prostředek tvorby a zkoumání příběhů a jejich témat; improvizace a dramatické hry při práci na jevištním tvaru.

 

Teorie + cvičení 2 x 270 min. (dvě bloková setkání za semestr)

+ příprava a plánování samostatné lekce, její realizace a reflexe ... cca 6 hodin

+ studium odborné literatury ... cca 5 hodin

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (13.09.2023)

Vypracovaný plán lekce s využitím dramatickovýchovných improvizačních metod a jeho realizace (dle domluvy) a reflexe.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (13.09.2023)

Obsahy a témata:

Druhy improvizací, improvizační cvičení a techniky – teorie a 2 zážitkové bloky s reflexí

Improvizace a rolová hra jako prostředek zkoumání, sdělení a tvorby situace – teorie a 2 zážitkové bloky s reflexí 

Dramatická hra jako prostředek tvorby a zkoumání příběhů a jejich témat  - teorie  a 3 zážitkové bloky s reflexí 

Improvizace a dramatická hra jako cesta ke vzniku jevištního tvaru- teorie  a 3 zážitkové bloky s reflexí 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková (13.09.2023)

Podmínkou úspěšného absolvování předmětu je aktivní účast (min. 70% docházky) a závěrečná písemná práce (plán lekce) dle zadání vyučujícího.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK