PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Současné lingvistické bádání, edukační lingvistika a lingvistická edukace - OD2303124
Anglický název: Present Linguistic Research, Educational Linguistics and Linguistic Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Požadavky na studenta: Zkouška. Seminární práce – odborná esej. Předmět je zaměřen na propojení aktuálních teoretických východisek lingvistů a potřeb školské praxe s ohledem na komunikační zaměření výuky češtiny jako mateřštiny. Má být vodítkem k hlubšímu pochopení problematiky plánování, ovlivňování a kodifikace jazyka i jeho učení z pohledu jazykových odborníků, vycházejících z myšlenek Pražské školy v konfrontaci s anglosaským vývojem v této oblasti, která v našem prostředí momentálně nachází odraz mj. v přístupech skupiny bohemistů kolem Petra Sgalla a Františka Čermáka. Základní témata:  Pražská škola a jazykové plánování. Spisovný jazyk a funkční styly. Puristické a kodifikační zásahy jazykovědců do jazyka. V. Mathesius, B. Havránek, J. Haller. Další vývoj přístupu jazykovědců k současnému jazyku. Preskripce a deskripce – pro a proti.  Jazykový úzus, jazyková norma, jazyková kodifikace. Obecnělingvistický pohled na fungování jazyka v moderní společnosti. Současné řešené i neřešené problémy.  Edukační lingvistika jako metodologie učení a učení se jazykům s akcentováním jazyka mateřského. Její tradice od Komenského přes anglosaský přínos v polovině 20. století až k současnému interdisciplinárnímu pojetí (vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy a souvislosti).  Lingvistická edukace jako vědomé působení na žáky a studenty z hlediska language awareness, tedy uvědomování si jazyka jako systému, který svými nástroji umožňuje mnohotvárný přenos mnoha typů informací (věcných, emočních, záměrových, intertextuálních apod.). Otázky míry lingvistické edukace ve školách v rámci komunikačně pojaté výuky. Sociolingvistika a její vztah k didaktice.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)

 

Jazykovědná diskuse o obecné a spisovné češtině v časopisech Slovo a slovesnost a Naše řeč, zvl. od roku 2004 dosud. 

SVOBODOVÁ, J., a kol. Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci. 1. vyd., Ostrava: Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2011, 234 s. ISBN 978-80-7464-019-3. 

SVOBODOVÁ, J. Čeština na rozcestí. 1. vyd., Ostrava: Pedagogická fakulta OU v Ostravě, 2014, 136 s. ISBN 978-80-7464-646-1. 

SVOBODOVÁ, J.; SVOBODOVÁ, D.; GEJGUŠOVÁ, I. Zdroje a cíle jazykové popularizace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-916-2. 

Aktuální sociolingvistická zjištění k fenoménu spisovnosti (bude specifikováno ve výuce) 

 

Další doporučená literatura:

 

BOHUNICKÁ, A. (ed.) Jazykoveda v pohybe. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2012. ISBN 978-80-223-3276-7. 

CARTER, R.; McCARTHY, M. Cambridge Grammar of English: A Comprehensive Guide: Spoken and Written English: Grammar and Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. (Teoretický úvod.) ISBN 978-05-2185-767-3. 

ČMEJRKOVÁ, S.; HOFFMANNOVÁ, J. Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Praha: Academia, 2011. ISBN 978-80-200-1970-3. 

DANEŠ, F. Kultura a struktura českého jazyka. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1648-3. 

DOLNÍK, J. Jazyk – člověk – kultúra. Bratislava: Kaligram, 2010. ISBN 978-80-8101-377-5 

 

50 

 

DOLNÍK, J. Teória spisovného jazyka (so zreteľom na spisovnú slovenčinu). Bratislava: Veda, 2010. ISBN 978-80-224-1119-6. 

HOLMES, J. An Introduction to Sociolinguistics (Learning About Language). London: Routledge, 2013. ISBN 978-14-0827-674-7. 

HUDDLESTON, R.; PULLUM, G. K. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. (Teoretický úvod.) ISBN 978-05-2143-146-8. 

MATHESIUS, V. Čeština a obecný jazykozpyt. Praha: Melantrich, 1947. 

MATHESIUS, V. Jazyk, kultura a slovesnost, Praha: Odeon, 1982. 

ŠMEJKALOVÁ, M. Čeština a škola – úryvky skrytých dějin. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1692-6. 

Sylabus
Poslední úprava: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2013)

Vyučující: prof. Jana Svobodová

Zakončení: zkouška

Seminární práce - odborná esej

 

Základní témata:

 

Ø      Pražská škola a jazykové plánování. Spisovný jazyk a funkční styly. Puristické a kodifikační zásahy jazykovědců do jazyka. V. Mathesius, B. Havránek, J. Haller. Další vývoj přístupu jazykovědců k současnému jazyku. Preskripce a deskripce - pro a proti.

 

Ø      Jazykový úzus, jazyková norma, jazyková kodifikace. Obecnělingvistický pohled na fungování jazyka v moderní společnosti. Současné řešené i neřešené problémy.

 

Ø      Edukační lingvistika jako metodologie učení a učení se jazykům s akcentováním jazyka mateřského. Její tradice od Komenského přes anglosaský přínos v polovině 20. století až k současnému interdisciplinárnímu pojetí (vnitropředmětové a mezipředmětové vztahy a souvislosti).

Ø    Lingvistická edukace jako vědomé působení na žáky a studenty z hlediska language awareness, tedy uvědomování si jazyka jako systému, který svými nástroji umožňuje mnohatvárný přenos mnoha typů informací (věcných, emočních, záměrových, intertextuálních apod.). Otázky míry lingvistické edukace ve školách v rámci komunikačně pojaté výuky. Sociolingvistika a její vztah k didaktice.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK