Základy ekologie a problematiky životního prostředí - OBUZ02032
Anglický název: Introduction to ecology and environment conservation
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (150)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPBZ0B123C
Další informace: http://cevv-pedf-uk.blog.cz
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OBUZ02V032
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Biotické a abiotické faktory ž.p., koloběhy látek, energetická kaskáda, trofická síť, ekosystém, dělení ekosystémů, makroekosystémy(biomy, zoogeografické oblasti), ekologické dominanty, klíčové druhy, ekologická rovnováha (stres ekosystému, rezistence, rezilience, destabilizace, sukcese), ekologická nika (volná, obsazená, stenoektní a euryektní druhy), konkurence, strategie rostlin, strategie živočichů, adaptace na podmínky životního prostředí. Antropogenní vlivy, migrace a přenos druhů, klesání biodiverzity, znečištění, změny klimatu, odcizení od přírody. Trvale udržitelný život a rozvoj, vládní a nadvládní strategie a dokumenty. Historie ochrany přírody v ČR a v zahraničí. RVP ZV a G, Doporučené očekávané výstupy environmentální výchovy pro základní a gymnaziální vzdělávání. Jak lze průřezové téma EV zařadit do jednotlivých předmětů resp. oborů, historie EV v ČR, metody a inspirace, environmentální senzitivita, výzkumné dovednsoti pro environmentální studia, environemntální problémy a konflikty a akční strategie k jejich řešení, pobyt v přírodě, zážitková pedagogika.
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.01.2012)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je poskytnout základní informace o ekologii, environmentalistice a environmentální výchově budoucím učitelům (nebiologům), a to tak, aby byli motivováni a schopni průřezové téma environmentální výchova ve svých předmětech a oborech vyučovat.

Více http://cevv-uk-pedf.blog.cz.

Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2010)
Literatura

Povinná:

Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7.

JANČAŘÍKOVÁ, K. Základy ekologie a problematiky životního prostředí pro pedagogy/Úvod do předmětu [online]. Enviwiki, ; [citováno 4. 10. 2009 ]. On-line.

PASTOROVÁ, M. a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2011. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavane-vystupy-pro-zakladni-skoly. ISBN 978-80-87000-76-2.

 

Rozšiřující

MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno : Rezekvítek a Lipka, 2000. 205s.

MÁCHAL, A. [ed.]. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno : Rezekvítek, 2006. 56s.

Šimonová, P., Činčera, J., Jančaříková, K., Volfová, A. Ekologická a environmentální výchova. Plzeň : Frauz, 2013. 1. vyd. 95str. ISBN 978-80-7238-452-5.

JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekolístky : Metodické listy Svatojánské koleje. Praha: Vyšší odborná škola pedagogická Svatý Jan pod Skalou, 2004. 176s. ISBN 80-239-3024-9. 

MÁCHAL, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno : Rezekvítek a Lipka, 2000. 205s. ISBN 80-902954-0-1. 

MÁCHAL, A. [ed.]. Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno : Rezekvítek, 2006. 56s. ISBN 80-86626-08-3. 

STORCH, D., MIKULKA, S. Ekologie - biologická olympiáda 1997-1998, 32. ročník, přípravný text pro kategorie A, B.

Šimonová, P., Činčera, J., Jančaříková, K., Volfová, A. Ekologická a environmentální výchova. Plzeň : Frauz, 2013. 1. vyd. 95str. ISBN 978-80-7238-452-5.

 

BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha : Informatorium, 2004.


Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2014)
Metody výuky

Pro velký počet studentů bude výuka probíhat formou přednášky. Uvod přednášky doplní host (zajímá rostlina, houba, živočich) a povídání o něm. Občas nějaká masová aktivita.

Další komunikace bude probíht především formou e-mailové korespondence a on.line komunikace přes http://cevv-uk-pedf-blog.cz

Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2010)
Požadavky ke zkoušce

Zkouška bude pro velký počet zapsaných studentů písemná (test).

Otázky budou promítány na stěnu, studenti budou zapisovat na papír velikosti A4 čísla otázek a odpovědi. Zkoušky budou probíhat v řádně vypsaných termínech ve zkouškovém období.

Pokud je mezi posluchači student se SPU nebo s jinými důvody, který by chtěl zkoušku skládat ústně, nahlásí to vyučujícímu do konce listopadu. Není možné o ústní zkoušení žádat později.

On-line rozcestník pro samostudium

E-book Základy ekologie a problematiky životního prostředí K. Jančaříkové.

Slovníček environmentálních a ekologických pojmů - základní přehled. Lze si také koupit ucelenou publikaci od A. Máchala viz zde.
Enviwiki - environmentální wikipedie.
 
K EKOLOGII
STORCH, MIHULKA: EKOLOGIE biologická olympiáda. V této publikaci naleznete úplný základ k předmětu ekologie. Níže naleznete odkaz na pdf umístěné na mou žádost pro vás na webové stránky kolegy Storcha.Text byl napsán pro žáky a studenty středních škol, ale po vás nebudu považovat více. Vzhledem k tomu, že je brožurka již pravděpodobně rozebrána a těžko byste ji sháněli, požádala jsem jejího autora o její on-line zveřejnění..Podívejte se tedy na http://www.cts.cuni.cz/~storch/publications/Storch_&_Mihulka_1997.pdf. (Davide děkuji !!!)
· Na serveru Ekologie můžete studovat on-line: Dostupné nahttp://ekologie.uhk.cz/page.aspx?page_id=7.
· PoverPointové prezentace prof. Jana Lepše: Pro hlubší zájemce o ekologii doporučuji prohlédnout webové stránky prof. Lepše a jeho studentů. http://botanika.bf.jcu.cz/suspa/vyuka/populacka.php Na webových stránkáchhttp://botanika.bf.jcu.cz/suspa/vyuka/index.php naleznete prezentace zpracovávající témata z ekologie. Na webových stránkáchhttp://botanika.bf.jcu.cz/suspa/vyuka/populacka.phpnaleznete prezentace zpracovávající jednotlivá témata z populační ekologie.
 
K ENVIRONMENTALISTICE
Eko-poradny: Ing. Eva Tylová odpovídá v poradně na stránkách STUŽ (v textu naleznete odkazy na další poradny). Síť ekologických poraden (STEP). Poradna Jihočeské ROSYZpráva Ministerstva životního prostředí o environmentálním poradenství.
Důvody realizace VUR. Nosná kapacita prostředí - křečci v kleci.Model údolí v lese.
Film Příběh věcí. Pilíře UR. Literatura a zdroje.
Dobrovolná skromnost. Práce H. Librové - odkazy a recenze zde (nemám on-line). Film Já Amia (archív ČT).
Dokumentární film o stavbě Zemělodi a beseda s architektem Michaelem Reynoldsem.
 
K EVVO a VUR
 
Bružurky projektu Alma mater, především seminář.
Portfoliové hodnocení EV.
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2014)
Sylabus -

Předmět je rozdělen na tři logicky navazující celky: 1) základy ekologie, 2) úvod do problematiky životního prostředí a 3) úvod do aplikace těchto znalostí do praxe (průřezové téma environmentální výchova a jeho postavení v RVP ZV).

Obsah jednotlivých bloků

1) Základy ekologie: biotické a abiotické faktory ž.p., koloběhy látek, energetická kaskáda, ekosystém, dělení ekosystémů, dominanty, klíčové druhy, rovnováha, ekologická nika, konkurence, strategie, biomy světa, adaptace na podmínky životního prostředí, disturbance, ekologická sukcese.

2) Úvod do problematiky životního prostředí: největší problémy ž.p. (velikost lidské populace, migrace a přenos druhů, klesání biodiverzity, znečištění, změny klimatu, odcizení od přírody), trvale udržitelný život - co může udělat jednotlivec nebo organizace, historie environmentalistiky ve světě, vládní a nadvládní strategie a dokumenty.

3) Úvod do environmentální výchovy: RVP ZV a jak lze průřezové téma EV zařadit do jednotlivých předmětů resp. oborů, historie EV v ČR, metody a inspirace, environmentální senzitivita, pobyt v přírodě, zážitková pedagogika.

Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2010)
Studijní opory

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (12.08.2017)