|
|
|
||
Biotické a abiotické faktory ž.p., koloběhy látek, energetická kaskáda, trofická síť, ekosystém, dělení ekosystémů, makroekosystémy(biomy, zoogeografické oblasti), ekologické dominanty, klíčové druhy, ekologická rovnováha (stres ekosystému, rezistence, rezilience, destabilizace, sukcese), ekologická nika (volná, obsazená, stenoektní a euryektní druhy), konkurence, strategie rostlin, strategie živočichů, adaptace na podmínky životního prostředí.
Antropogenní vlivy, migrace a přenos druhů, klesání biodiverzity, znečištění, změny klimatu, odcizení od přírody. Trvale udržitelný život a rozvoj, vládní a nadvládní strategie a dokumenty. Historie ochrany přírody v ČR a v zahraničí.
RVP ZV a G, Doporučené očekávané výstupy environmentální výchovy pro základní a gymnaziální vzdělávání. Jak lze průřezové téma EV zařadit do jednotlivých předmětů resp. oborů, historie EV v ČR, metody a inspirace, environmentální senzitivita, výzkumné dovednsoti pro environmentální studia, environemntální problémy a konflikty a akční strategie k jejich řešení, pobyt v přírodě, zážitková pedagogika.
Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o ekologii, environmentalistice a environmentální výchově budoucím učitelům (nebiologům), a to tak, aby byli motivováni a schopni průřezové téma environmentální výchova ve svých předmětech a oborech vyučovat. Více http://cevv-uk-pedf.blog.cz. Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
|
|
||
JANČAŘÍKOVÁ, K. Ekologie čtená podruhé (2014) BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha : Informatorium, 2004. Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (25.05.2017)
|
|
||
Pro velký počet studentů bude výuka probíhat formou přednášky. Uvod přednášky doplní host (zajímá rostlina, houba, živočich) a povídání o něm. Občas nějaká masová aktivita.
Další komunikace bude probíht především formou e-mailové korespondence a on.line komunikace přes http://cevv-uk-pedf-blog.cz Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
|
|
||
Zkouška je písemná s uzavřenými (většina) i otevřenými otázkami. Ke zkoušce je třeba nastudovat základní literaturu k předmětu. Poznámky z přednášek nestačí. Otázek je celkem 30. Tyto otázky jsou z okruhů ekologie, environmentalistika + ochrana přírody a environmentální výchova. Každý test je složen z jiných otázek. Za každou správně zodpovězenou otázjku získává student 1 bod. Minimální počet bodů potřebných ke složení zkoušky je 17. Bodování:
0 - 17 ..... nedostatečně,
18 – 21 ....dobře,
22 – 25.... velmi dobře,
26 – 30 ... výborně.
Studenti aktivní na přednáškách (určuje vyučující) mohou dostat o jeden stupeň lepší známku. Při zkoušce student zachovává klid, neruší ostatní studenty, ani jim nenapovídá. Není povoleno používat informační technologie ani poznámky či literaturu. Vyučující si vyhrazujue právo studenta, který nedodržuje klid nebo dokonce opisuje, okamžitě vyloučit ze zkoušky. Studenti se SPU, kteří potřebují přezkoušet individuálně, se nahlásí vyučující nejméně 4 týdny před začátkem zkouškového období. Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (20.08.2017)
|
|
||
Předmět je rozdělen na tři logicky navazující celky: 1) základy ekologie, 2) úvod do problematiky životního prostředí a 3) úvod do aplikace těchto znalostí do praxe (průřezové téma environmentální výchova a jeho postavení v RVP ZV).
Obsah jednotlivých bloků 1) Základy ekologie: biotické a abiotické faktory ž.p., koloběhy látek, energetická kaskáda, ekosystém, dělení ekosystémů, dominanty, klíčové druhy, rovnováha, ekologická nika, konkurence, strategie, biomy světa, adaptace na podmínky životního prostředí, disturbance, ekologická sukcese. 2) Úvod do problematiky životního prostředí: největší problémy ž.p. (velikost lidské populace, migrace a přenos druhů, klesání biodiverzity, znečištění, změny klimatu, odcizení od přírody), trvale udržitelný život - co může udělat jednotlivec nebo organizace, historie environmentalistiky ve světě, vládní a nadvládní strategie a dokumenty. 3) Úvod do environmentální výchovy: RVP ZV a jak lze průřezové téma EV zařadit do jednotlivých předmětů resp. oborů, historie EV v ČR, metody a inspirace, environmentální senzitivita, pobyt v přírodě, zážitková pedagogika. Poslední úprava: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (23.05.2012)
|