PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Literatura pro děti a mládež I - OB2304306
Anglický název: Literature for Children and Young People I.
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Drahoslava Pechová
PhDr. Věra Brožová, Ph.D.
Prerekvizity : OB2304302
Je prerekvizitou pro: OB2304309
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2008)
Rozvíjí interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti, pěstuje vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka.
Literatura
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2008)

Specifičnost literatury pro děti a její místo v celonárodním kontextu, poetika literatury pro děti a mládež.

základní

? CHALOUPKA, Otakar, Vladimír NEZKUSIL

  • 1973 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I (Praha: Albatros)
  • 1976 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II (Praha: Albatros)
  • 1979 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III (Praha: Albatros)

? NEZKUSIL, Vladimír

  • 1983 Studie z poetiky literatury pro děti a mládež (Praha: Albatros)

rozšiřující

? ČUKOVSKIJ, Kornej

  • 1956 O????? ?? ????; přel. Milena Lukešová, Od dvou do pěti (Praha: SNDK, 1960 - 2. vyd.)

? FUČÍK, Bedřich

  • 1941 "O knihu pro mládež" (Praha: V. Petr), přetištěno in B. F. Setkávání a míjení (Praha: Melantrich, 1995), str. 7 až 31

? KABELE, Jiří, Vladimír SMETÁČEK, Vladimír VOZNIČKA

  • 1981 Morfologie dětské knihy (Praha: Albatros)

? KOPÁL, Ján

  • 1970 Literatúra a detský aspekt (Bratislava: SPN)

? MIKO, František

  • 1980 Hra a poznanie v detskej próze (Bratislava: Mladé letá)

? NEZKUSIL, Vladimír

  • 1971 Spor o specifičnost dětské literatury (Praha: Albatros)

? PAVLOVIČ, Anton a kol.

  • 1980 Umenie a najmenšie (Bratislava: Mladé letá)

? POLIAK, Ján

  • 1983 V službách detskej literatúry (Bratislava: Mladé letá)

? ŠMATLÁK, Stanislav

  • 1976 Básnik a dieťa (Bratislava: Mladé letá)

? ŠUBRTOVÁ, Milena

  • 2007 Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež (Brno: Masarykova univerzita)

? TENČÍK, František

  • 1962 Četba mládeže v počátcích obrození (Praha: SNDK)

? TOMAN, Jaroslav

  • 1992 Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury (České Budějovice: Jihočeská univerzita)

? ULIČNÝ, Oldřich

  • 1987 Prostor pro jazyk a styl (Praha: Albatros)

? VŠETIČKA, František

  • 1989 Čtyři hlasy. O kompoziční výstavbě poezie pro děti (Ostrava: Profil)

? ZAJAC, Peter

  • 1993 Pulzovanie literatúry (Tvorivosť literatúry II) (Bratislava: Slovenský spisovateľ)

Sylabus
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2008)

Vyučující: PhDr. Věra Brožová a doc. Jaroslav Provazník; v akademickém roce 2008/2009 pouze Věra Brožová

Požadavky k zápočtům a ke zkoušce

Kurz probíhá v obou semestrech akademického roku, ZS i LS je ukončen zápočtem. Požadována je minimálně jedna seminární práce interpretačního charakteru zvoleného literárního díla (děl) podle seznamu doporučené četby k oboru.

Podmínkou ke zkoušce po letním semestru je zápočet ze seminářů v obou semestrech.

Požadavky obsahují okruhy ke zkoušce a doporučený seznam četby.

Tematické okruhy

Uvedení do problematiky, základní pojmy a souvislosti, literatura pro děti v kontextu celonárodního písemnictví

? Literární dílo pro děti a mládež a jeho recepce

? Základní žánrová mapa literatury pro děti

? Problematika intencionální a neintencionální četby dětí a mládeže

Literárněhistorický pohled:

? Obrysy současného literárního kontextu a místo tvorby pro děti a mládež v něm

Specifičnost literatury pro děti

? Estetická funkce v literárním díle pro děti a její místo mezi ostatními funkcemi

? Problematika tzv. dětského aspektu

? Problematika adaptace neintencionálních textů pro dětského adresáta

Literárněhistorické kapitoly:

? Prehistorie literatury pro děti

? Protohistorie literatury pro děti (17. a 18. století)

? Zrod literatury pro děti a mládež na konci 18. století

? Preromantismus a romantismus a česká a světová literatura pro děti (literatura v zajetí pedagogiky vs. literatura jako zdroj zábavy a zážitku)

Folklór a literatura pro děti

? Druhy a žánry slovesného folklóru

? Morfologie pohádky V. J. Proppa

Literárněhistorické kapitoly:

? Vstup pohádky do literatury (16.-18. století)

? Cesta folklorní pohádky do literatury (od poč. 19. století do současnosti)

Klasické podoby poezie pro děti a mládež

? Poezie pro děti a její funkce

? Jazykové prostředky z hlediska ontogeneze

Literárněhistorická kapitola:

? Česká a světová poezie pro děti v 19. století

Autorská pohádka a pohádková próza

? Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy

Literárněhistorická kapitola:

? Proměny autorské pohádky a pohádkové prózy od počátku 19. století v české a světové literatuře

Dětský hrdina a jeho obraz v literatuře

? Problematika typologie příběhů s dětským hrdinou

? Fenomén návodné literatury

Literárněhistorické kapitoly:

? Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a na počátku 20. století

? Proměny příběhů s dětským hrdinou ve 20. století

? Přelom 50. a 60. let 20. století - otevření nových cest příběhů s dětským hrdinou

Hrdina, vypravěč a fiktivní adresát

? Možnosti identifikace a sebeprojekce v díle pro děti a mládež

Literárněhistorické kapitoly:

? Dobrodružné příběhy a jejich proměny od počátku 19. století

? Sci-fi a literatura pro děti

? Fantasy a literatura pro děti

Moderní poezie pro děti a mládež

? Poezie a jazyková hra

? Volný verš a poezie pro děti a mládež

Literárněhistorické kapitoly:

? Zrod moderního nonsensu

? Avantgarda a poezie pro děti (30. a 40. léta 20. století)

? Noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk, experimentální tvorba?) a dětský adresát

? Česká poezie od 60. let 20. století

Genologie a literatura pro děti a mládež

? Druhy a žánry literatury pro děti a mládež v historické perspektivě

? Obraz umělecké literatury v čítankách pro základní školy

Literárněhistorické kapitoly:

? Časopisy pro děti a mládež - pohled do historie a nástin současného stavu

? Konzumní a substandardní produkce a literatura pro děti

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK