|
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Pavel Chromý, Ph.D. (02.10.2016)
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Pavel Chromý, Ph.D. (18.09.2019)
Povinná literatura: 1) Tituly viz sylabus 2) GARDAVSKÝ, V., HAMPL, M. (1982): Základy teoretické geografie. Praha, SPN. Doporučená literatura: HOLLOWAY, S. L., RICE, S. P., VALENTINE, G. (eds.) (2003): Key Concepts in Geography. London, Sage Publications. JOHNSTON, R. J., SIDAWAY, J. D. (2004): Geography and Geographers. London, Hodder Arnold. HAGGETT, P. (1983): Geography: A Modern Synthesis. 3rd Edition. New York, Harper & Row Publishers. PAULOV, J. (1986): Spory o pozitivismus v súčasnej západnej geografii. Geografický časopis 38 (2-3), s. 260-273. SÝKORA, L. (ed.) (1993): Teoretické přístupy a vybrané problémy v současné geografii. Praha, katedra sociální geografie a regionálního rozvoje PřF UK. JOHNSTON, R.J., GREGORY, D., SMITH, D.M. (1994 či novější vydání): The Dictionary of Human Geography. Oxford, Blackwell. Sociologické školy, směry, paradigmata (1994). Praha, SLON (popř.: Velký sociologický slovník (1996). Praha, Karolinum.). HAMPL, M. (1998): Realita, společnost a geografická organizace: hledání integrálního řádu. Praha, PřF UK. HAMPL, M., DOSTÁL, P., DRBOHLAV, D. (2007): Social and Cultural Geography in the Czech Republic: Under Pressures of Globalization and Post-Totalitarian Transformation. Country Report. Social and Cultural Geography, Vol. 8, June 2007, No. 3, pp. 475-493. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Pavel Chromý, Ph.D. (18.09.2019)
Požadavky k zápočtu, podmínky k umožnění zkoušky |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Pavel Chromý, Ph.D. (02.10.2016)
Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem geografického myšlení a vybranými geografickými koncepty.
1) Úvod - specifikace předmětu, seznámení s obsahem kurzu a nároky k jeho splnění
2) Dotazníkové šetření (jako jeden z častých nástrojů geografického výzkumu v několika teoreticko-metodologických směrech geografického výzkumu) a vlastní tvorba dotazníku (k možnému aktuálnímu využití pro diplomovou práci)
Literatura: Bridge, G. (2003): Questionnaire Surveys. In: The Student´s Companion to Geography. Cornwall, Blackwell Publishing, str. 230-241.
3) Současná definice geografie a vývoj geografického myšlení (plus formování vlastní geografie) I Haggett, P. (1983): On the Beach. In: Geography: A Modern Synthesis. 3rd Edition. New York, Harper & Row Publishers, str. 1-19. Demko, G. (1992): What in the World is Geography? In: Why in the World. New York, Anchor Books, str. 2-10.
4) Vývoj geografického myšlení (plus formování vlastní geografie) II
Daněk, P. (2008): Vývoj moderního geografického myšlení. In: Ekonomická a sociální geografie. Toušek, V., Kunc, J., Vystoupil, J a kol. Plzeň, Aleš Čaněk s.r.o., str. 9-23.
Jared, D. (2000): Přirozený experiment dějin. In: Osudy lidských společností. Střelné zbraně, choroboplodné zárodky a ocel v historii. Praha, Columbus, str. 53-68.
5) Kvalitativní versus kvantitativní přístupy, nomotetické versus idiografické pojetí, deduktivní versus induktivní přístup … Heterogenita paradigmat v dnešní geografii
Daněk, P. (2008): Vývoj moderního geografického myšlení. In: Ekonomická a sociální geografie. Toušek, V., Kunc, J., Vystoupil, J a kol., Plzeň, Aleš Čaněk s.r.o., str. 23-40.
6) Teorie obecně a teorie v geografii (ilustrace na konkrétních příkladech)
Graham, E. (2005): Theory and Theorizing. In: Questioning Geography. Castree, N., Rogers, A., Sherman, D. (eds.). Malden (MA, USA), Blackwell Publishing, str. 258-273.
7) Vybrané klíčové pojmy v geografii a jejich aplikace. Kontrast pozitivistického a humanistického přístupu ("parametry versus postoje") Nystuen, J. D. (1996): Identification of Some Fundamental Spatial Concepts. In: Human Geography; An Essential Anthology. Agnew, J., Livingstone, D. N., Rogers, A. (eds.), Blackwell Publishing, str. 590-600.
8) Vybrané pravidelnosti v geografii/sociálních vědách Cutter, S., Golledge, R., Graf, W., L. (2002): The Big Questions in Geography. Professional Geographer, 54 (3), str. 305-317.
9) Co a jak učit v geografii? Zamyšlení nad obsahem a formou geografických učebnic. Hlavní principy kritického myšlení
Gould, P. (1980): What is Worth Teaching in Geography?
10) Modelová koncepce struktury DP a tvorba "ideální hodiny" výuky geografie
11) Prezentace studentů, diskuse zadaných témat
12) Prezentace studentů, diskuse zadaných témat |