PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání v chemii - MC280P70
Anglický název: Chemical Education
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: MC280P73
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (21.10.2017)
Kurz Vzdělávání v chemii přináší studentům poznatky, které se dotýkají výuky chemie ve všech důležitých aspektech. Zaměřuje se na historický vývoj kurikula chemie a východiska tvorby aktuálně platného chemického kurikula, přináší poznatky o alternativních pedagogických směrech z pohledu výuky chemie. V kurzu se studenti blíže seznámí s principy a výsledky mezinárodních šetření – TIMSS a PISA a jejich možnými dopady na úpravy kurikula. Všechny tyto informace by měly vyústit v poznání toho, jaké jsou očekávání učitelů chemie a co jsou důležité role, které je nutné si v průběhu studia osvojit.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (22.10.2017)

TOMÁŠEK, V.; BASL, J.; JANOUŠKOVÁ, S. (2016). Národní zpráva výzkumu TIMSS 2015. Praha: Česká školní inspekce, ISBN: 978-80-88087-07-6.

OECD (2016). PISA 2015: Assessment and analytical framework. Paris: OECD Publishing.

JANOUŠKOVÁ, S.; MARŠÁK, J. (2011). Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků na školní, národní a mezinárodní úrovni pomocí indikátorů. Scientia in educatione (2).

JANOUŠKOVÁ, S.; MARŠÁK, J.; PUMPR, V.: Evaluační standardy vzdělávacího oboru Chemie – reflexe nově vzniklých Standardů základního vzdělávání. Scientia in educatione 3 (1), 2012. Dostupné na WWW: http://www.scied.cz/Default.aspx?PorZobr=1&PolozkaID=133&ClanekID=349.

FALTÝN, J.; NĚMČÍKOVÁ, K.; ZELENDOVÁ, E. (eds.) (2010). Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: VÚP v Praze. (s. 31-43).  ISBN: 978-80-87000-41-0.

BLAŽEK, R.; PŘÍHODOVÁ, S. (2016). Mezinárodní šetření PISA 2015. Národní zpráva Přírodovědná gramotnost. Praha: Česká školní inspekce. ISBN 978-80-88087-08-3.

PASCH, M. t al. (1998). Od vzdělávacího procesu k vyučovací hodině. Praha:Portál.
 


Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (22.10.2017)

Aktivní účast na kurzu. Prezentace amerického eseje v rozsahu 1-2 stran.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. (21.10.2017)

Historická proměna národního chemického kurikula ve 2. polovině 20. století do počátku 21. století.

Východiska tvorby současného – aktuálně platného - chemického kurikula a jho revize.

Alternativní pedagogické směry (Montessori, Waldorfské školství, Daltonský plán) a výuka chemie

Mezinárodní šetření přírodovědného vzdělávání (TIMSS a PISA) a jejich možné dopady na úpravy přírodovědného kurikula.

Národní systém testování, maturitní zkouška.

Proměny role učitele ve výuce chemie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK