|
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (10.10.2017)
Forma předmětu: přednáška Vyučující: Doc.RNDr. Helena Klímová, CSc. Přednáška je zaměřena na objasňování problematických témat středoškolské organické chemie s důrazem na vztah organické chemie s chemií obecnou a anorganickou a s biochemií. Doporučená literatura: učebnice chemie pro gymnázia a střední školy; odborná literatura: Pacák, J.: Jak porozumět organické chemii (Karolinum, 1997), Pacák, J.: Reakce organických sloučenin (Karolinum, 2006), McMurry, J.: Organická chemie (2007), Průvodce názvoslovím organických sloučenin podle IUPAC (Academia,2000). Forma předmětu: seminář Vyučující: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D. Anotace: Účelem seminářů z didaktiky organické chemie je připravit adepty učitelství chemie na středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí z organické chemie při svém pedagogickém působení na střední škole. Seminář je veden formou semestrálního projektu: v ukázkových výstupech skupinky studentů předkládají svým kolegům vlastní vytvořené náměty vhodných didaktických prostředků. Prezentují se modelové příklady s využitím učebních úloh, testů, kvízů, her, problémových příkladů a chemických pokusů (ve funkci motivační, problémové nebo ověřovací), které slouží k vysvětlení některých praktických jevů s chemickou a biochemickou tematikou a jejich uplatnění v každodenním životě člověka. Doporučená literatura: RVP ZV, RVP G, RVP SOV. Šulcová, R., Pisková, D.: Přírodovědné projekty pro gymnázia a střední školy (2008). Praha: UK PřF. Doporučené webové portály. |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (10.10.2017)
Doporučené studijní materiály: Rámcové vzdělávací programy, Katalog požadavků zkoušek k maturitě - chemie, současné učebnice chemie pro gymnázia a střední školy Vacík, J. a kol.: Přehled středoškolské chemie, 1999. Pacák, J.: Jak porozumět organické chemii, 2003. McMurry, J.: Organická chemie, VUT Brno - VUTIUM a VŠCHT Praha, 2007.
Doporučená cizojazyčná literatura: Stryer, Lubert: Biochemistry, W.H. Freeman and company, San Francisco 1975. Neckers, Douglas C., Doyle, Michael P.: Organic chemistry, John Wiley and Sons, Inc., USA 1977
|
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (10.10.2017)
Zápočet za seminář: Zkouška: kombinovaná: písemná část: úspěšné splnění průběžných testů a závěrečného testu ze středoškolské organické chemie ústní část: domácí zadání: vypracování přípravy na 1 vyučovací hodinu (student sám volí téma) podle pokynů vyučující a následná konzultace vypracovaných materiálů a jejich hodnocení z hlediska odborného a didaktického |
|
||
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (10.10.2017)
Název předmětu: Didaktika organické chemie (kód C280P06) Forma předmětu: přednáška Vyučující: Doc. RNDr. Helena Klímová, CSc. Předmět je zaměřen na objasňování problematických témat středoškolské organické chemie s důrazem na vztah organické chemie s chemií obecnou a anorganickou.
Forma předmětu: seminář
Vyučující: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D.
Anotace: Semináře z didaktiky organické chemie jsou organizovány projektovou formou. Účelem je připravit adepty učitelství chemie na středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí z organické chemie při svém pedagogickém působení na střední škole. Proto jsou studenti připravováni na vytváření plánů výukových celků dle požadavků současných RVP a požadavků na učivo organické chemie na gymnáziu, rozpracovávaných až po přípravu jednotlivých vyučovacích hodin. V ukázkových výstupech studenti skupinově prezentují zpracování vybraných témat na modelových příkladech s využitím učebních úloh, testů, kvízů, problémových příkladů a chemických pokusů prostřednictvím elektronických médií. Prezentace slouží též k vysvětlení některých praktických jevů s chemickou a biochemickou tematikou a jejich uplatnění v každodenním životě člověka. Obsah zahrnuje následující tematické okruhy: Organické sloučeniny - jejich struktura a reakce(úvod do organické chemie, složení, třídění sloučenin uhlíku, vzorce a názvosloví, modely, struktura a izomerie, reakce org. sloučenin, přírodní zdroje). Uhlovodíky(alkany a cykloalkany, alkeny a alkadieny, alkiny, areny). Deriváty uhlovodíků (halogenderiváty, kyslíkaté deriváty - alkoholy a fenoly, ethery, aldehydy a ketony, karboxylové kyseliny, jejich funkční a substituční deriváty, dusíkaté deriváty, org. sloučeniny síry, fosforu, křemíku, organokovové sloučeniny. Heterocyklické sloučeniny. Chemie kolem nás (chemický průmysl, suroviny, plasty a syntetická vlákna, tenzidy, barviva, pesticidy, léčiva, potravinářství). Chemie kolem nás (chemický průmysl, suroviny, plasty a syntetická vlákna, tenzidy, barviva, pesticidy, léčiva, potravinářství) Úvod do biochemie (aminokyseliny, bílkoviny, sacharidy, lipidy nukleové kyseliny, enzymy, biochemické děje a živé systémy).
Doporučená literatura: Učebnice chemie pro gymnázia a střední školy, webové odkazy. Odborná literatura: Pacák, J.: Jak porozumět organické chemii (2003) McMurry, J.: Organická chemie (2007) |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D. (20.02.2012)
Je vhodné, aby studenti již měli předem absolvovány související předměty didaktiky chemie: Didaktika obecné chemie (MC280P01), Didaktika anorganické chemie (MC280P02), Počítače a internet v chemii I. (MC280P64), pokud možno též Experimenty ve výuce chemie I. (MC280C04). |