PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výzkumné metody v přírodovědném vzdělávání - MB180C41
Anglický název: Research Methods in Science Education
Český název: Výzkumné metody v přírodovědném vzdělávání
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: 18
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: MB180C41A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (15.02.2017)
Tento kurz je zaměřen na kvantitativní a kvalitativní metody pedagogického výzkumu v didaktice přírodovědných předmětů (s důrazem na didaktiku biologie, ale využitelný je i pro další učitelské obory na fakultě). Pro studenty má smysl především jako metodický průvodce všemi fázemi pedagogického výzkumu, který většina z nich nějakým způsobem realizuje v rámci své diplomové práce nebo závěrečné práce mimořádného studia učitelství. Seznámí se zásadami plánování výzkumu, navrhování hypotéz, základními metodami sběru kvantitativních a kvalitativních dat, tvorbou dotazníků a dalších výzkumných nástrojů v on-line prostředí, typy proměnných, základy statistického vyhodnocení dat a přípravou rukopisu odborného článku, posteru a přednášky na konferenci. Jedno cvičení bude věnováno metodice rozboru videozáznamu výuky.

Důležitou součástí kurzu bude také práce s literárními zdroji - vyhledávání vědeckých článků v databázích, osvojení zásad správného citování literatury, práce s nástroji na správu citací, zásady efektivního čtení vědeckých prací a tvorba krátkého review.

Kurz bude probíhat formou semináře - kombinace výkladu učitele, aktivní práce studentů s počítačem (vyhledávání literatury, vyhodnocení dat) během výuky, samostatné práce studentů (čtení vědeckých článků, realizace modelového výzkumného úkolu) a referátů o přečtených článcích a výsledcích vlastního modelového výzkumu (například diplomního projektu před spolužáky.

V roce 2016/2017 začne výuka 1.3.2017, první seminář bude pouze dvě vyučovací hodiny.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (15.02.2017)

knihy:

Chráska M. 2010: Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Grada, Praha, 265 str.
Gavora P. 2010: Úvod do pedagogického výzkumu. Paido, Brno, 261 str.
Švaříček R.,Šeďová K. a kol., 2007: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál, Praha, 377 str.

 

články statistika:

Carifio, J., & Perla, R. (2008). Resolving the 50-year debate around using and misusing Likert scales. Medical Education, 42(12), 1150–1152. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2008.03172.x

Carifio, J., & Perla, R. J. (2007). Ten Common Misunderstandings, Misconceptions, Persistent Myths and Urban Legends about Likert Scales and Likert Response Formats and their Antidotes. Journal of Social Sciences, 3(3), 106–116. https://doi.org/10.3844/jssp.2007.106.116

Meek, G., Ozgur, C., & Dunning, K. (2007). Comparison of the t vs. Wilcoxon Signed-Rank Test for Likert Scale Data and Small Samples. Journal of Modern Applied Statistical Methods, 6(1). Získáno z http://digitalcommons.wayne.edu/jmasm/vol6/iss1/10

Norman, G. (2010). Likert scales, levels of measurement and the “laws” of statistics. Advances in Health Sciences Education, 15(5), 625–632. https://doi.org/10.1007/s10459-010-9222-y

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK