|
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (02.10.2020)
cílem je sdílení informací a názorů na způsoby vyučování vybraných témat mezi pozvanými odborníky, studenty učitelství a učiteli z praxe na středních i základních školách, případně i pracovníky ekocenter a jiných vzdělávacích organizací. Pro každý rok je vybráno zastřešující téma celého cyklu přednášek, které vychází z aktuálních potřeb a návrhů studentů předchozího ročníku a reflektuje podněty zkušených učitelů, kolektivu katedry učitelství a didaktiky biologie a současné moderní trendy ve výuce . Jednotlivé přednášky na sebe volně navazují a vzájemně se doplňují. Po každé přednášce je dán prostor pro diskusi nad otázkami účastníků, sdílení zkušeností i didaktických materiálů. Letos bude rozvíjet také kompetence pro distanční a online výuku a posilovat digitální kompetence. Aktuální materiály a organizační změny budou sdíleny přes Google Classroom. https://classroom.google.com/u/0/r/MTc4NDE1MjMxOTg5/sort-last-name Ústřední témata posledních 5 let: 2020/21 - Člověk a jeho adaptabilita 2019/20 - Výuka v environmentálních souvislostech 2018/19 - Soužití a komunikace 2017/18 - Nemoci, poruchy a disturbance 2016/17 - Biologie v Praze a okolí |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (02.10.2020)
V předmětu je zaznamenávána docházka účastníků. Učitelé z praxe po splnění docházky obdrží osvědčení CŽV o absolvování přednáškového cyklu. Studenti učitelství usilující o zápočet mají povolenu 1 absenci, druhou si mohou nahradit po domluvě s garantkou předmětu speciálním úkolem. V případě distanční výuky splní aspoň 80% úkolů zadaných přes Google Classroom. Kromě požadované docházky všichni studenti vypracují 3 úlohy: 3. Vybrat si jedno z témat přednáškového cyklu a navrhnout k němu experimentální badatelsky orientovanou úlohu (lze využít a modifikovat již existující online zdroje) |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (02.10.2020)
Sylabus se každý rok mění podle ústředního tématu. Pro představu tedy uvádíme obsah Biologie čtené podruhé za poslední čtyři roky. Podrobnější materiály jsou v Moodlu a v Google Classroom (https://classroom.google.com/u/0/r/MTc4NDE1MjMxOTg5/sort-last-name). 2020/21 Téma: Člověk a jeho adaptabilita Plán: 1. Evoluční trendy (Mgr. Jan Toman, Ph.D.) 2. Člověk a oheň (Doc. RNDr. Petr Kuneš, Ph.D.) 3. Ukládání a spalování lipidů - význam pro celotělovou energetickou rovnováhu (RNDr. Petr Zouhar, Ph.D.) 4. Pravěké migrace (Prof. Mgr. Viktor Černý, Dr.) 5. Střevní mikrobiom a jeho interakce s léčivy (Doc. Ing. Stanislav Rádl, CSc.) 6. Vliv pořadí narození na člověka (Mgr. Radim Kuba) 7. Výživové adaptace člověka a jeho fitness (Mgr. Pavel Málek) 8. Genová léčba zejména u nervosvalových nemocí (MUDr. Jana Haberlová, Ph.D.) 9. Gender a sexualita ve vzdělávání (Mgr. Dagmar Krišová) 10. Hrdličkovo muzeum - termoregulace, civilizační choroby (Mgr. Zuzana Schierová) 11. Vztah člověka k ostatním živým tvorům (Doc. RNDr. Marek Špinka, CSc.)
2018/19 Téma: Soužití a komunikace 1. Nové didaktické materiály pro výuku (Mgr. Tereza Korbélyi, Mgr. Mariana Brousková, Mgr. Petra Voráčková, Mgr. Vít Zeman) 2. Respektovat a být respektován (Soňa Kazda Rýdl) 3. Klouby z pohledu techniky - od Galilea po chytré endoprotézy (Prof. RNDr. Daniel Matej, Ph.D.) 4. Psychosomatika ve vztahu ke komunikaci (MgA. Eva Spoustová-Málková) 5. Ochrana přírody a krajiny (RNDr. Jan Plesník, CSc.) 6. Viry a symbióza (Doc. RNDr. Jitka Forstová, CSc.) 7. O parazitech a lidech (Prof. RNDr. Petr Horák, Ph.D.) 8. Využití arbuskulární mykorhizy v zemědělské produkci (Mgr. Martina Janoušková, Ph.D.) 9. K čemu nás potřebuje mozek? (Prof. RNDr. František Vyskočil, DrSc.) 10. Odposlouchávání a další aspekty komunikace v živočišné říši (RNDr. Tereza Petrusková, Ph.D.) 11. Emoce jako prožitek a jako řídící systémy (MUDr. Radkin Honzák, CSc.) 12. Neviditelná tajemství domácích mazlíčků (Mgr. Adéla Čmoková)
2017/18 Téma: Nemoci, poruchy a disturbance 1. Kriminálka S.T.U.D.E.N.T. (Mgr. Ladislav Merta) 2. Chiméry a jiné karamboly (Prof. Ing. Jaroslav Petr, DrSc.) 3. Virus Zika (RNDr. Alena Drda Morávková, MBA, Ph.D.) 4. Vliv infekčních onemocnění na veřejné zdraví z pohledu evolučního biologa (Prof. RNDr. Jaroslav Flegr, CSc.) 5. Lze se vyléčit z infekce virem HIV? (RNDr. Ivan Hirsch, CSc.) 6. Patogenní kvasinky a jejich umění adaptace (RNDr. Olga Heidingsfeld, CSc.) 7. Metabolismus rakovinné buňky (RNDr. Alena Krejčí, Ph.D.) 8. Hranice kvalitního života a lidsky důstojné smrti (MUDr. Zdeněk Kalvach, CSc.) 9. Svyly v prášku? (Prof. Dr. RNDr. Oldřich Lapčík) 10. Opomíjená tropická onemocnění (Mgr. Tomáš Macháček) 11. Nemoci těla i duše (Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D.)
2016/17 Téma: Biologie v Praze a okolí 1. Geologický podklad Prahy a jejího okolí (Mgr. Jakub Halaš) 2. Antropocén a změny krajiny v okolí velkoměsta (RNDr. Radek Mikuláš, CSc.) 3. Chráněná oblast Brdy (Mgr. Hana Mayerová) 4. Fauna pražských vod a její změny (Mgr. Michal Bílý, Ph.D.) 5. Expanzivní druhy hmyzu aneb co lze nalézt na školní zahradě (Mgr. Petr Šípek, Ph.D. a Mgr. Petr Janšta, Ph.D.) 6. Ptáci ve městech (RNDr. Jindra Mourková, Ph.D.) 7. Městská výchova jako nový fenomén (Ing. arch. Petr Štěpánek, Ph.D.) 8. Projekt "Město do kapsy - mikroklima okolí školy" na ZŠ a na gymnáziu (RNDr. Irena Chlebounová) 9. Planktonní řasy a jejich sběr pro praktika (Mgr. Markéta Macholdová) 10. Dřeviny pražských parků a jejich současné problémy (RNDr. Anna Skalická) 11. Houby pražských lesů (Mgr. Ondřej Koukol, Ph.D.) |