PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj ICT kompetencí studentů učitelství I. - LPED88
Anglický název: Development of ICT Competencies I
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Pavel Kolář, M.T.S., Th.D.
Záměnnost : L0626
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Pavel Kolář, M.T.S., Th.D. (23.09.2020)
Cílem kurzu je rozvoj profesních kompetencí studentů učitelství, nezbytných pro smysluplné využívání moderních informačních technologií ve výuce společenskovědních předmětů na základní a střední škole. Nedílnou součástí cíle kurzu je seznámit studenty s možnostmi a mezemi využívání didaktických nástrojů digitální třídy v jednotlivých fázích vyučovací hodiny a přípravy na výuku. Kurz je obsahově zaměřen na porozumění didaktickým aspektům práce s ICT ve výuce a v procesu přípravy na výuku. Jedná se o porozumění didaktickým aspektům práce s počítačem, internetem, interaktivní tabulí a interaktivním vzdělávacím obsahem. Studenti se seznámí s interaktivními učebnicemi, možnostmi jejich využití ve výuce i mimo ni. Hlavní a nedílnou součástí kurzu je nácvik práce s interaktivní tabulí, tablety a dalšími prostředky ICT. V případě přechodu na distanční výuku bude předmět vyučován formou online výuky pomocí nástroje MS Teams v čase určeném rozvrhem fakulty pro prezenční výuku. Předmět bude v takovém případě zakončen stručnou prezentací vybrané online aplikace/nástroje pro tvorbu vzdělávacího obsahu. Příklady takových aplikací/nástrojů budou v kurzu představeny. Bližší informace a pokyny k instalaci MS Teams: https://dl.cuni.cz/ms-teams
Sylabus
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (03.07.2014)
Obsah kurzu:
Aktuální problémy mediálního a informačního vzdělávání

Didaktické aspekty práce s ICT na ZŠ a SŠ

Rozvíjení znalostí a dovedností smysluplně využívat ve výuce počítač, internet, interaktivní tabuli, tablety

Didaktické aspekty práce s interaktivním vzdělávacím obsahem - multimediální elektronické interaktivní učebnice

Nácvik práce s interaktivní tabulí a učebnicí

Náslechy ve výuce na ZŠ a SŠ s využitím ICT s následnou reflexí

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Antonín Šedivý, Ph.D. (16.11.2014)
Odborná literatura:

• SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2008.

• SKALKOVÁ, J.: Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004.

• PRŮCHA, J.: Moderní vzdělávací technologie. Praha: VŠJAK, 2003.

• ČERNOCHOVÁ, M.: Příprava budoucích eUčitelů na eInstruction. Kladno: AISIS, 2003.

• NEUMAJER, O.: ICT kompetence učitelů. Disertační práce. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2007.

• ZOUNEK,J. : ICT v životě základních škol. Praha:Triton,2006

• SLAVÍK J.,NOVÁK, J.: Počítač jako pomocník učitele: efektivní práce s informacemi ve škole. Praha,Portál 1997

Interaktivní učebnice
www.fraus.cz

www.vzdelani21.cz

Časopisy Pedagogika, Moderní vyučování, Pedagogická orientace, Učitelské listy a Učitelské noviny

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK