PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika katechetiky a náboženské pedagogiky I. - L0496
Anglický název: Didactics of Catechetics and Religious Pedagogy I
Zajišťuje: HTF - Katedra praktické teologie, ekumenismu a mezilidské komunikace (28-03)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Počet nekontaktních hodin: 10 [hodiny/semestr]
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (02.10.2020)
Kurz rozšiřuje povinný kurz s názvem Katechetika a homiletika CČSH. Zaměřuje se na základní, převážně monologické metody a didaktické postupy v oborech katechetika a náboženská pedagogika. Budou ukázány odlišnosti těchto dvou oborů praktické teologie i společné metody s oborem pedagogika. Cílem kurzu je uvést do praktické přípravy katechezí a scénářů lekcí ve škole na předem zvolený biblický text nebo téma, dále pak prakticky ozřejmit základní používané metody (vyprávění, výklad, přednáška) a didaktické postupy ve vzdělávání a vedení ve víře a k víře, které budou prakticky ukázány na modelových lekcích a procvičeny v rámci konkrétních cvičení. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ V zimním semestru 2020 je vyučován tento předmět blokově (první setkání viz platný rozvrh pro prezenční studenty). V případě distanční výuky bude kurz vyučován v online prostředí MS Teams (studenti budou vyzváni na první schůzku odkazem) přes e-mail. Podklady ke kurzu jsou součástí kurzů vytvořených na e-learningové platformě v Moodlu. Podmínky uzavření předmětu se nemění. Student bude prezentovat svou práci před ostatními studenty v rámci webináře.
Sylabus
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (16.04.2018)

Hlavní rozdíly mezi obory katechetika a náboženská pedagogika a jejich vztah k příbuzným oborům. Katecheze - přehled různých typů, časté chyby, praktický nácvik, postup sestavení katecheze pro konkrétní věkovou skupinu v církvi. Scénář lekce - přehled různých typů, časté chyby, praktický nácvik, postup sestavení výukové lekce pro konkrétní věkovou skupinu ve škole. Nejpoužívanější metoda vyprávění biblického příběhu a praktický nácvik: stanovení hlavního důrazu textu, proces elementarizace příběhu pro děti, vysvětlení obtížných slov, možnosti exegeze „již známého“ textu pro dospělé a seniory. Didaktické pomůcky často používané při vyprávění (flanelograf, knížky, maňásci, artefakty, obrázky, kartičky, tablety, flipchart, powerpoint aj.), jak vyrobit didaktickou pomůcku, když není nebo, kde se inspirovat. Metody práce s biblickým textem - čtení biblického textu (jak vybrat přiměřený text pro posluchače, předčítání, čtení s předvídáním, záznam z četby za pomocí grafických organizérů, kontinuální čtení. Vyprávění o vzniku a vývoji CČSH jako učivo pro děti, mládež i dospělé. Základní metody opakování a procvičování vědomostí a dovedností.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (05.04.2018)

Student představí jeden scénář lekce na jedno biblické nebo historické téma pro zvolenou cílovou skupinu (předškolní, školní dětí, mládež, dospělí, senioři) podle osvojených metod.

Literatura
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (05.04.2018)
Povinná literatura:
BALDERMANN, Ingo. Úvod do biblické didaktiky. Jihlava: Mlýn, 2004. xiv, 222 s. ISBN 80-86498-07-7.

BRAVENÁ, Noemi. Interaktivní vzdělávání sboru ad extra a ad intra. in Hanes, P (ed.) Cirkevny zbor vo vztahu k spolocenskemu prostrediu, PF UMB: Banská Bystrice, 2010. Pedagog 2010 plus ZEC, 90 s., s. 68-82, ISBN 978-80-83-951-2.

LIGUŠ, Ján a kol. Náboženská výchova a výuka: sborník. Brno: L. Marek, 2005. 172 s. ISBN 80-86263-59-2.

MUCHOVÁ, Ludmila. Cíle a cesty: metody, cíle a prostředky vyučování z pohledu obecné didaktiky pro učitele náboženství. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1996.

Doporučená literatura:
DŘÍMAL, Ludvík. Katecheze Církve jako služba Božímu slovu: úvod do studia katechetiky na základě Všeobecného direktoria pro katechezi. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 2001. 68 s. ISBN 80-7266-093-4.

HILGER, Georg a Werner H. RITTER. Religionsdidaktik Grundschule: Handbuch für die Praxis des evangelischen und katholischen Religionsunterrichts. München: Kösel, 2006. ISBN 3-7668-3913-6.

MUCHOVÁ, Ludmila. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1994. 246 s.

HORSKÝ, R.: Úvod do katechetiky. (skripta) Praha: Husova ČS v Praze, 1955, 177 s.

HOVÁDEK - HORSKÝ, R.: Jak pracovat s mládeží. Praha: Ústředí duchovní péče o mládež církve ČM, 1941, 29 s.

HOVÁDEK - HORSKÝ, R.: Dítě v živé církvi. Praha: Odbor sociální práce CČS v Praze XII, 1947, 76 s.

RUTRLE, Otto. Cesta k dítěti: Přednášky z kurzu pro učitele nedělních škol. II. díl. Praha: Ústředí nedělních škol církve československé v Praze, 1950. Edice duchovní péče o děti církve československé.

RUTRLE, Otto. Cesta k dítěti: Přednášky z kurzu pro učitele nedělních škol. 2. vydání. Praha: Ústředí nedělních škol církve československé v Praze, 1947. Edice duchovní péče o děti církve československé.

SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., 1. v Gradě Publishing. Praha: Grada Publishing, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK