PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Srovnávací pedagogika II. - L0267
Anglický název: Comparative Education II
Zajišťuje: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Další informace: http://Předmět bude vyučován on-line pomocí systému MS Teams. Rovněž závěrečná atestace bude realizována distančně.
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)
Předmět navazuje na kurz Srovnávací pedagogiky I. v bakalářském studiu a jeho cíle jsou tedy identické. Svým referátem a závěrečnou zkouškou studenti prokáží, že rozumějí předmětu a metodám srovnávací pedagogiky a že umějí kriticky posuzovat náš školský systém na základě znalostí vývojových trendů ve světě. V kurzu SP I získali studenti vhled do teoretických otázek této pedagogické disciplíny a na příkladech vybraných školských systémů vyspělých zemí měli možnost poznat základní trendy ve školství ve světě. K prohloubení pochopení současných trendů pak slouží i první téma SP II. Tento kurz je však především zaměřen na vybrané aktuální otázky z tohoto oboru, hlavně z oblasti internacionální pedagogiky. Pro vstup do tohoto kurzu je třeba absolvovat kurz Srovnávací pedagogiky I.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (27.09.2020)

Historicko-srovnávací analýza jednotlivých školských stupňů. (Hlavní mezníky vývoje jednotlivých školských stupňů, jejich charakteristika z hlediska významu pro další vývoj. Současný stav a aktuální trendy ve světě. Hlavní mezníky v přípravě učitelů u nás, aktuální trendy ve světě. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve vybraných vyspělých zemích. Alternativy ve vzdělávání. (Alternativní školy, jejich ideová východiska a uplatnění ve vyspělých zemích. Domácí vzdělávání v USA, v Evropě a u nás.) Internacionální pedagogika, aplikovaná oblast srovnávací pedagogiky (Evropská dimenze ve vzdělávání. Boloňský proces - vývoj v Evropě a v ČR. Multikulturní/interkulturní výchova a její realizace ve vybraných vyspělých zemích. (Přidružené školy UNESCO, mezinárodní školy). Vzdělávání cizinců a menšin u nás a v cizině. Výuka cizích jazyků v Evropě (Společný evropský referenční rámec, Evropské jazykové portfolio). Vliv mezinárodních institucí, hlavně OECD a UNESCO, na školství rozvinutých zemí.)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

Plnění průběžných úkolů. Referát (seminární práce) v rozsahu cca 10 stran (cca 20-25 minut). Rozsah znalostí: povinná literatura, dle témat přednášek. Úspěšné vypracování testu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (26.09.2020)

Povinná literatura, dle témat přednášek.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Miroslava Váňová, CSc. (27.09.2020)
Povinná:
Národní program vzdělávání v České republice. Praha: MŠMT, 2001.

VÁŇOVÁ, M. Srovnávací pedagogika. Praha: UJAK, 2009. ISBN 978-80-86723-68-6.

PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-155-7.

Doporučená:
BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské únie a v dalších vybraných zemích: vývoj a proměny v globálním kontextu. 1. Vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006.

EACEA P9 EURIDICE. Integrace dětí přistěhovalců do škol v Evropě. Praha: UIV, 2009.

EURYDICE REPORT. Key Data on Teaching Languages at School in Europe - 2017 Edition. European Commission, 2017. ISBN 978-92-9492-503-9

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha: ISV, 2001, ISBN 80-858666-72-2.

RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: M. Zeman, 1994, ISBN 80-900035-8-3.

SINGULE,F. Pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-26160-4

VESELÁ, Z. Vývoj české školy a učitelského vzdělávání. Praha, 1992. ISBN 80-210-0458-4.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK